Ekonomika
Bizness

Konkurentu cīņas Tukumā: “Rimi” neļauj “Lidl” izmantot piebraucamo ceļu6


Tukumā “Lidl” piebraukšanai vēlējies izmantot zemi, kas pieder “Rimi Latvia”, taču pēdējais šo saskaņojumu nav devis. “Lidl” (kas būvē veikalu aiz attēlā redzamās sētas) pats veidos divus iebraucamos ceļus no otras puses – viens būs no Kurzemes ielas un otrs no Raudas ielas.
Tukumā “Lidl” piebraukšanai vēlējies izmantot zemi, kas pieder “Rimi Latvia”, taču pēdējais šo saskaņojumu nav devis. “Lidl” (kas būvē veikalu aiz attēlā redzamās sētas) pats veidos divus iebraucamos ceļus no otras puses – viens būs no Kurzemes ielas un otrs no Raudas ielas.
Foto: Valdis Semjonovs

“LA” novērojusi, ka “Lidl” visbiežāk veikalus gatavojas atvērt vietās, kas atrodas salīdzinoši netālu vai pat blakus esošajiem veikaliem. Tā tas ir gan Liepājā, gan Tukumā un Rīgā.

 

Jauns veikals blakus konkurentam

Jautāju pašreizējiem tirgus dalībniekiem, kā to vērtēt, vai šāda prakse ir vispārzināma.

“Tas, ka pārtikas mazumtirdzniecības veikali tiek atvērti tuvu viens otram, ir visā Eiropā izplatīts darbības modelis.

Tirdzniecības tīkli pirms veikalu atvēršanas veic lokālo tirgus izpēti un primāri veikalus izvēlas atvērt tādās vietās, kur ir liels iedzīvotāju blīvums un pircējiem ērta satiksmes plūsma – protams, ļoti bieži tādās vietās jau darbojas kāds veikals,” skaidro “ELVI Latvija” komercdirektore Laila Vārtukapteine.

Arī “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule norāda, ka veikalu atrašanās vietas izvēli nosaka patērētāju uzvedība un paradumi – arvien vairāk cilvēki dod priekšroku pirkumiem veikalā, kas atrodas pie mājām vai darba vietas.

 

Piebraucamais ceļš

“LA” kļuvis zināms, ka Tukumā “Lidl” piebraukšanai vēlējies izmantot zemi, kas pieder “Rimi Latvia”, taču uzņēmums šo saskaņojumu nav devis. Šādu faktu apstiprina Tukuma novada domē.

Tā kā atļauja nav saņemta, “Lidl” pats veidos divus iebraucamos ceļus pie sava veikala – viens būs no Kurzemes ielas un otrs no Raudas ielas, uzzinājām Tukuma novada domē.

Pašvaldība gan neesot tiesīga iejaukties šajā strīdā, jo tā ir privāta teritorija.

Par līdzīgiem gadījumiem citās pilsētās dzirdēts nav, taču šobrīd ir skaidrs, ka pēc “Lidl” ienākšanas konkurence pieaugs. Veikalu “top!” un “Labais” mārketinga direktore Ilze Priedīte uzskata, ka “Lidl” jau tagad savā ziņā ir ienācis Latvijā, lai gan fiziski vēl neviena tirdzniecības vieta Latvijā nav atvērta, jau tagad par to runā pilsētās, kur notiek būvniecība, kā arī šobrīd jau tiek pieņemti darbā darbinieki.

Latvijas iedzīvotāji jau tagad pazīst “Lidl” veikalus, jo liela daļa ir tos apmeklējuši Lietuvā vai arī kādā citā no 30 valstīm, kur “Lidl” atvēris veikalus.

“Kopumā “Lidl” ir zemo cenu veikali, kur galvenokārt tiek piedāvāti privātās preču zīmes produkti. Jāsaprot, ka ir produkti, kuru zīmolam nav izšķiroša loma un vienmēr būs produkti, kur pircējs dod priekšroku zīmola precēm. Vēl būtiska lieta, ka sākumā “Lidl” plāno atvērt aptuveni desmit tirdzniecības vietas, turpretim “top!” tās ir 203 dažādās Latvijas pilsētās un ciemos, līdz ar to kopumā visu tīklu tas ietekmēs mazāk. Pilsētās, kur jaunais tirgus dalībnieks būs tiešā tuvumā, tas noteikti ietekmēs, jo notiks tirgus pārdale,” skaidro Ilze Priedīte. Kopumā “Lidl” ienākšanā tirgū viņa saskata pozitīvo tajā, ka tas mudina kļūt efektīvākiem.

 

Ieguvējs – pircējs

Līdz ar “Lidl” ienākšanu konkurence saasināsies, taču to, kā reāli mainīsies tirgus, varēs redzēt un just tikai pēc veikalu atvēršanas.

“Pircēji var cerēt uz cenu samazinājumu, taču Lietuvas pieredze liecina, ka preču cenas visi veikali, tostarp “Lidl”, nosaka atbilstoši reālajām tirgus cenām katrā valstī un arī pēc “Lidl” ienākšanas cenas visos mazumtirdzniecības tīklos ir ļoti līdzīgas. Atšķiras piedāvājumi privāto preču zīmju produktiem,” skaidro “ELVI Latvija” komercdirektore Laila Vārtukapteine.

Abi lielākie Latvijā strādājošie mazumtirgotāji norāda, ka pēc “Lidl” ienākšanas ieguvējs būs pircējs. “ES ir atvērts tirgus un jebkurš dalībnieks ir tiesīgs ienākt tirgū – ieguvējs šādai konkurences politikai ir tieši klients. Ārvalstu tirdzniecības tīkla ienākšana Latvijā ir vērtējama pozitīvi, jo liecina, ka starptautisks uzņēmums redz Latvijā potenciālu, tomēr plašāku un padziļinātāku ietekmi uz tautsaimniecību jauna tirgus spēlētāja ienākšanai varēs vērtēt tikai pēc kāda laika,” spriež “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule.

Saistītie raksti

“Rimi Latvia” Mārketinga un sabiedrisko attiecību departamenta vadītāja Kristīne Ciemīte norāda – pārtikas mazumtirdzniecības tirgus Latvijā ir dinamisks un konkurentu aktivitātes redzamas, tomēr savā ikdienas biznesā “Rimi”vairāk koncentrējas uz savu klientu un viņu vajadzībām atbilstošiem piedāvājumiem, kas nemitīgi tiek pilnveidoti.

Nule kā “Rimi” hipermārketā Rīgā, Valdemāra ielā, atklāta Latvijā pirmā pašapkalpošanās skeneru sistēma, kas piedāvā ātrāko iepirkšanās risinājumu, īpaši lielāku pirkumu skaita gadījumā. Pieaugot pieprasījumam pēc ātras iepirkšanās, kopš pagājušā gada atvērti jau deviņi “Rimi Express” veikali Rīgā un Ventspilī.

 

LA.lv