Veselam
Dzīvesveids

Vietējo eļļu vērtība mūsu ēdienkartei 0


Kaņepju sēklu eļļa ir lielisks polinepiesātināto taukskābju (piemēram, omega-3 un omega-6) avots, kas ir ļoti nepieciešams imūnsistēmas stiprināšanai.
Kaņepju sēklu eļļa ir lielisks polinepiesātināto taukskābju (piemēram, omega-3 un omega-6) avots, kas ir ļoti nepieciešams imūnsistēmas stiprināšanai.
Foto – Anda Krauze

Lini

Rapšu, linsēklu un kaņepju eļļa, veselas un smalcinātas linsēklas, kaņepju pavalgs… Vietējo eļļas augu vērtība vairs nav jāpierāda.

Katrai nācijai ir īpaši līdzekļi, lai pāragri nenovecotu vai nesaslimtu. Latvieši kopš senseniem laikiem lietojuši linsēklu eļļu, un ārsti arī mūsdienās iesaka 1–3 ēdamkarotes pievienot maltītei, jo auksti spiestā linsēklu eļļā ir neaizvietojamās omega-3, omega-6 un omega-9 polinepiesātinātās taukskābes, ko organisms pats nespēj sintezēt, tāpēc jāuzņem ar pārtiku. Šīs taukskābes ir enerģijas avots un piedalās organisma šūnu veidošanā, kā arī bioloģisko regulatoru – prostaglandīnu – sintēzē. Tādējādi linsēklu eļļa nepieciešama augšanai, laktācijai, dzimumfunkcijām, normālai smadzeņu darbībai, tauku veidošanai un vielmaiņai audos, kā arī holesterīna samazināšanai asinīs.

Šo eļļu drīkst izmantot tikai aukstiem ēdieniem, bet ne karsēšanai. Tā lieliski sader ar krējumu, biezpienu un zaļumiem, tāpēc piemērota salātu mērcēm. Sajaucot ar medu, eļļas vērtīgo vielu uzsūkšanās palielinās.

Svaigai eļļai jābūt dzeltenai, caurspīdīgai, ar patīkamu smaržu. Garša ir viegli rūgtena, ar specifisku piegaršu, kas ne katram var patikt. Eļļa jāuzglabā noslēgtā traukā tumšā vietā, vēsumā. Pēc pudeles atvēršanas jāizlieto četru mēnešu laikā. Kad produkts kļūst duļķains, staipīgs un ar vecu tauku smaku, tas ir sabojājies.

Uzturā vēl var lietot linsēklas, kas satur 35–45% eļļas. 100 gramos sēklu ir arī 30–35% diennaktī nepieciešamo šķiedrvielu. Tās lieto kā ārstniecisku līdzekli gremošanas slimību – kuņģa, zarnu gļotādas iekaisumu, gastrīta, kolīta, aizcietējumu – ārstēšanā. Lai attīrītu organismu un uzlabotu zarnu trakta darbību, pietiek apēst divas tējkarotes sasmalcinātu linsēklu, uzdzerot daudz šķidruma. Var piemaisīt arī auzu putrai, bezpiedevu jogurtam. No linsēklām gatavo ķīseli, vienu ēdamkaroti sēklu ieberot termosā un aplejot ar glāzi verdoša ūdens. Ļauj nakti ievilkties, bet rītā pievieno glāzi silta, vārīta ūdens un dienas laikā trīs reizēs izdzer šo porciju.

Rapsis

Rapšu eļļa ir ne vien pārtikas produkts, bet arī lielisks uztura bagātinātājs, kas ir optimāls neaizstājamo nepiesātināto taukskābju proporcijas dēļ. Tā īpaši piemērota augošam organismam, jo bērnu gremošanas sistēma augu taukus uzņem vieglāk nekā dzīvnieku taukus. Ieteicamā norma ir 5 ml dienā.

Pediatre Vizma Meikšāne uzsver, ka, salīdzinot ar citām eļļām, rapšu eļļā ir vismazāk piesātināto taukskābju. Turklāt sastāvā ir taukos šķīstošais E, K, D, A vitamīns. Līdz pusaudžu vecumam tie ir ļoti svarīgi, jo organismā notiek intensīva vielmaiņa, veidojas jaunas šūnas un ir vajadzīga enerģija, ko bērni instinktīvi meklē saldumos.

Pediatre uzsver, ka ir vēl daudz citu iemeslu, kāpēc augšanas periodā nepieciešamas nepiesātinātās taukskābes – tās piedalās smadzeņu veidošanā, nodrošina normālu nervu sistēmas funkcionēšanu, ietekmē atmiņu, uztveri un līdz ar to mācīšanos. Omega-3 un omega-6 taukskābes vajadzīgas acs tīklenes attīstībai, tās vairo imunitāti, stabilizē cukura līmeni un uzlabo ādas, nagu un matu veselību, bet omega-3 piedalās serotonīna jeb laimes hormona veidošanā.

Pediatre iesaka rapšu eļļu lietot sievietēm grūtniecības laikā un barojot mazuli ar krūti. Turklāt grūtniecēm mērenas devas neradīs svara pieaugumu.

Kaņepes

 

Kaņepju sēklas satur vidēji 30–38% eļļas. Tajā ir aptuveni 80% dažādu nepiesātināto taukskābju – krietni vairāk nekā citās augu izcelsmes eļļās. Omega-3 polinepiesātināto taukskābju saturs daudz neatpaliek no zivju eļļas. Turklāt no kaņepēm iespējams iegūt ekoloģiski tīrāku eļļu, un aminoskābes ir pilnvērtīgāk izmantojamas. Uztura speciāliste Viāna Kuļša uzsver būtiskāko atšķirību: kaņepju eļļā ir vērtīgās omega-9 taukskābes, kuru nav zivju eļļā, un omega-3 un omega-6 ir ideālā attiecībā 1 : 3. Globulīns, ko satur šis augs, ir ļoti līdzīgs tam, kas ir cilvēka asinsplazmā un gādā par organisma imunitāti, ražojot antivielas.

Saistītie raksti

Lai organisms saņemtu diennaktī nepieciešamo omega-3 un omega-6 daudzumu, pietiek ar vienu ēdamkaroti kaņepju eļļas. Profilaksei to lieto pirms ēšanas vai kā garšīgu un sātīgu piedevu kartupeļiem, saknēm, zirņiem, pupiņām, salātiem, zupām, jogurtiem, biezpienam un citiem skābpiena produktiem. Arī šī eļļa neder cepšanai un vārīšanai, jo karsējot ātri zaudē smaržu un uzturvērtību.

Skaistumkopšanā kaņepju eļļu izmanto masāžai, jo āda kļūst maiga, elastīga, mirdzoša un mitrināta, neveidojot taukainu slāni.

LA.lv