Ekonomika
Bizness

Vilcienu iepirkumā “jautrība” turpinās: “Talgo” pieprasa izslēgt “Škoda Vagonka”3


“Talgo” pārsūdzējis “Pasažieru vilciena” lēmumu pirkt vilcienus no Čehijas “Škoda Vagonka”.
“Talgo” pārsūdzējis “Pasažieru vilciena” lēmumu pirkt vilcienus no Čehijas “Škoda Vagonka”.
Foto no kreisās: publicitātes foto, vizualizācija, Edijs Pālens/LETA.

Vilcienu ražotājs “Talgo” Iepirkumu uzraudzības birojam (IUB) ir pārsūdzējis “Pasažieru vilciena” prettiesiski veikto elektrovilcienu iepirkuma rezultātu pārvērtēšanu un aicina izslēgt kompāniju “Škoda Vagonka” (“Škoda”) no dalības sarunu procedūrā.

Pēc “Talgo” pārstāvju teiktā, ražotāja “Škoda” piedāvātie elektroenerģijas rādītāji un uzturēšanas izmaksas saskaņā ar nozares standartiem ir uzskatāmas par nepatiesām.

Divas neatkarīgas un nozarē starptautiski atzītas ekspertu kompānijas ir veikušas “Škodas” piedāvājuma padziļinātu analīzi, pamatojoties uz uzņēmuma informāciju, kas tika sniegta IUB, un vienprātīgi secināja, ka uzņēmuma piedāvājumā minētie dati nav īstenojami.

Divi eksperti no divām Eiropas Savienības valstīm, kuriem ir ilggadēja pieredze elektrovilcienu konkursos, vienprātīgi atzina, ka “Škodas” piedāvātais tehniskais risinājums nespēj nodrošināt tādu elektroenerģijas patēriņa un uzturēšanas izmaksu samazinājumu, kāds tika norādīts uzņēmuma piedāvājumā.

Piedāvājumā minētais ietaupījums saskaņā ar nozares standartiem nav atbilstošs patiesībai un nav īstenojams dzīvē.

Tāpat eksperti secināja, ka piedāvātās elektrovilcienu nākotnes uzturēšanas izmaksas ir vismaz divas reizes zemākas nekā tuvākajam labākajam piedāvājumam un nesedz pat nepieciešamo rezerves daļu un materiālu izmaksas.

Pieejamie dati un starptautiskā prakse liecina, ka šāda milzīga starpība un atšķirība starp uzturēšanas izmaksām norāda, ka “Škoda” uzturēšanas izmaksas ir balstītas uz mākslīgiem un maldinošiem aprēķiniem, ko praksē nebūtu iespējams īstenot.

Būtisks aspekts, kam jāpievērš pastiprināta uzmanība, ir tas, ka 32 elektrovilcienu uzturēšanas izmaksas 35 gadu laikā būs jāsedz pašam “Pasažieru vilcienam”.

Sankcijas par pienācīgu līguma neizpildi ir noteiktas tikai par piecu pirmo gadu laikā veiktajām tehniskās apkopes pārbaudēm.

Tādejādi var izveidoties situācija, kad “Pasažieru vilciens” būs spiests iegādāties elektrovilcienus gandrīz par 16 miljoniem eiro dārgāk, nākotnē saskaroties ar būtisku uzturēšanas izmaksu pieaugumu, jo “Škoda” iesniegusi nepatiesus datus, par kuru neatbilstību uzņēmums neuzņemas nekādu atbildību.

Uzturēšanas izmaksām ir ļoti liela ietekme uz kopējām izmaksām, proti, šādas izmaksas var sasniegt 25%-30% no visām uzturēšanas izmaksām. Tādejādi piedāvājums ir padarīts nepamatoti lēts un neatbilstošs nolikumam.

Eksperti pieļauj iespēju, ka “Škodas” piedāvātās elektrovilcienu uzturēšanas izmaksas varētu būt tik zemas tādēļ, ka uzņēmuma piedāvājumā nav ietvertas visas nepieciešamās uzturēšanas izmaksas korektīvām apkopēm.

Līguma slēgšana ar pretendentu, kura piedāvājums nav saimnieciski izdevīgs un ir pamatots ar nepatiesiem aprēķiniem, nav uzskatāma par vienlīdzīgas attieksmes un konkurences nodrošināšanu.

Jāuzsver, ka elektrovilcienu iepirkums tika pārvērtēts tikai pēc IUB iejaukšanās sarunu procedūras gaitā, uzliekot par pienākumu “Pasažieru vilcienam” pārvērtēt “Škodas” sniegto elektroenerģijas patēriņa aprēķinu.

Uzņēmuma piedāvājumam tika piemēroti citi vērtēšanas kritēriji nekā pārējiem iepirkuma dalībniekiem, tādejādi pārkāpjot vienlīdzīgas un taisnīgas attieksmes principu.

Lai neveidotos situācija, kad līguma slēgšanas tiesības tiek piešķirtas pretendentam, kurš ir pārkāpis iepirkuma nolikuma prasības un iesniedzis piedāvājumu saskaņā ar vērtībām, nosacījumiem un noteikumiem, kas ir ļoti tālu no pārējiem iepirkuma dalībniekiem piemērotajiem nosacījumiem un neatbilst dzelzceļu nozares standartiem, piedāvājumu, kas var nostādīt PV riska situācijā, ja tiek īstenots šis piedāvājums, un lai tādējādi novērstu nopietnus draudus sabiedrības interesēm, “Škoda” ir jāizslēdz no tālākās dalības sarunu procedūrā, uzsver “Talgo”.

“Talgo S.A.” ir specializēta ritošā sastāva kompānija, kas koncentrējas uz tehnoloģiski diferencētu, ātru un vieglu vilcienu projektēšanu, ražošanu un apkopi, ar rūpnīcām un tehniskās apkopes centriem 7 valstīs: Spānijā, Vācijā, Kazahstānā, Uzbekistānā, Krievijā, Saūda Arābijā un ASV.

Uzņēmums ir pazīstams visā pasaulē ar savu inovāciju potenciālu, unikālo tehnoloģiju un drošumu.

Saistītie raksti

“LA” atgādina, ka par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti – “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, Spānijas kompānija “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) un “Škoda Vagonka”.

Šis ir Latvijas trešais mēģinājums nopirkt jaunus vilcienus. Pirmajā iepirkumā piedalījās CAF un “Stadler”, par uzvarētāju tika pasludināts CAF, taču pēc “Stadler” ierosinātās tiesvedības konkursa rezultāts tika atcelts.

LA.lv
DV
Dāvis Vītols
Ekonomika
Eksperts: Latvija varētu kļūt par visneizdevīgāko valsti alkohola pirkumiem 3
16 stundas
LA
LA.LV
Ekonomika
FOTO: Kādēļ pirmās “Hilton” viesnīcas Latvijā numuriņos nav minibāru un vannu?
17 stundas
LA
LA.LV
Ekonomika
Zina, redz visi, bet skaļi nerunā – aizliegtās tēmas darba vietās
17 stundas

Lasītākie raksti

Par svarīgo

IK
Ilze Kuzmina
Latvijā
Turīgas pašvaldības, bet netiek galā ar rindām uz bērnudārziem 2
9 stundas
LA
LA.LV
Sports
FOTO, VIDEO: “Dinamo” cīnās, taču nespēj no sliedēm nolaist “Lokomotiv”
7 stundas
LE
LETA
Ekonomika
FKTK piemērojusi “PrivatBank” viena miljona eiro sodu
11 stundas
LE
LETA
Dabā
Ceturtdien naktī līdz pat -1 grādam
15 stundas
SK
Skaties.lv
Latvijā
VIDEO: “Lūdzu, tur ir bērni!”Sniedz sīkākas ziņas par traģēdiju Pārdaugavā
8 stundas