Mobilā versija
-2.0°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
5. jūnijs, 2012
Drukāt

Vilcienu līgums atgrozīts atpakaļ atbilstoši iepirkumam 


5jun_kontrakts_7

Kā “LA” jau rakstījusi, galvenais klupšanas akmens Latvijas lielākajā iepirkumā ir pēc iepirkuma mainītie līguma nosacījumi ar uzvarētāju – Spānijas kompāniju “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF). Finanšu ministrija secinājusi, ka AS “Pasažieru vilciens” (“PV”), slēdzot jauno vilcienu piegādes līgumu ar CAF, nav ņēmis vērā valdības norādījumus. 


Arī Eiropas Komisija (EK) ir atzinusi, ka līgums grozīts tik būtiski, ka jāveic jauns iepirkuma konkurss. Esošā līguma spēkā stāšanās gadījumā EK varētu neizmaksāt 100 miljonus latu. Tādējādi šo summu vajadzētu segt no valsts budžeta.

Tika nomainīta AS “Pasažieru vilciens” valde, par uzņēmuma vadītāju iecelts Artis Birkmanis. Jaunā valde 31. maijā sagatavojusi priekšlikumus vilcienu iepirkuma līguma grozījumiem. Šonedēļ Satiksmes un Finanšu ministrija plāno iepazīties ar sagatavotajiem līguma grozījumiem. Artis Birkmanis CAF nodomājis informēt pēc tam, kad būs saņemti abu ministriju izvērtējumi. Iepriekš bija plānots, ka izstrādātos līguma grozījumus CAF iesniegs no 4. līdz 8. jūnijam un līdz 15. jūnijam gaidīs atbildi no CAF. Ja līdz 15. jūnijam atbildes nebūs vai tā būs noraidoša, “PV” valde līdz 22. jūnijam plāno izstrādāt un iesniegt alternatīvus priekšlikumus SM.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, savukārt “PV” līdzfinansējums šā projekta realizācijai būs 44 miljoni latu. Tā kā sarunas ar EK un CAF ir “PV” valdes locekļa Aigara Štokenberga pārziņā, publicējam viņa viedokli par vilcienu iepirkumu.

 

Viedoklis

Seši punkti par vilcienu iepirkumu

Aigars 
Štokenbergs,
 “Pasažieru vilciena” 
valdes loceklis

1. Par stāvokli uzņēmumā. Uz brīdi, kad tika pārņemtas lietas, uzņēmums piecus mēnešus bija darbojies bez apstiprināta budžeta. Zaudējumi, ja tādā pašā garā turpinātu, gada beigās sasniegtu 8,2 miljonus latu. Tā ir apzinātā summa. Mēs turpinām noskaidrot faktus.

2. Par reisiem. Neviens reiss nav ticis atcelts. Gluži otrādi, uzklausot pašvaldību lūgumus, 2. jūnijā tika saglabāts reiss Rīga–Gulbene–Rīga. Mēs strādājam pie tā, lai šis reiss notiktu katru sestdienu.

3. Par vilcienu iepirkumu. Iepriekšējā valde atkāpās pēc tam, kad 2. aprīlī tika parakstīts līgums par vilcienu iepirkumu. Tas neatbilst iepirkuma konkursa nolikumam, tāpēc Eiropas Savienības 100 miljonu latu līdzfinansējums par to netiktu saņemts. Ja pilnu līguma summu maksātu Latvijas valsts, varētu tikt ierosināta pārkāpuma procedūra par tirgus kropļošanu. Tas nozīmētu papildu zaudējumus. Atcerēsimies, ka joprojām nav atjaunots ES fondu finansējums Latvijā arī citiem projektiem.

Tāpēc mēs esam sagatavojuši līguma grozījumus, proti, atgriešanos pie līguma sākotnējās redakcijas. Ir dažas atšķirības – piemēram, prasība par vilcienu sertifikācijas kārtību, jo vispārējas sertifikācijas Eiropas Savienībā, kas sākotnēji tika prasīta, vienkārši nav. Tāpēc vilcieniem būs Latvijas sertifikāts.

Mēs ceram uz vilcienu piegādātāju izpratni un vēlmi noslēgt jaunu līgumu. Ja tas nenotiks tuvākajā laikā, mēs rudenī rīkosim jaunu iepirkumu, saglabājot Eiropas Savienības līdzfinansējumu. Par to vienošanās Briselē ir panākta.

4. Par padomniekiem. Jaunajai valdei nav padomnieku nedz ekonomiskajos, nedz sabiedrisko attiecību, nedz jebkādos citos jautājumos.

5. Par atbildību. Saskaņā ar Komerclikuma 172. pantu iepriekšējās valdes atbildības izvērtēšana ir sabiedrības dalībnieka (valsts) tiesības un pienākums tās akcionāra pilnsapulcē. Saskaņā ar judikatūru, piemēram, Senāta Civillietu departamenta 2012. g. 25. janvāra spriedumu lietā Nr. SKC-25/2012, valdes loceklis atbild pat tad, ja pieļāvis vien vieglu neuzmanību, un atbildība neiestājas tikai tad, ja attiecīgais subjekts pierāda, ka viņš attiecīgajā situācijā ir rīkojies kā krietns un rūpīgs saimnieks.

6. Par turpmāko. Skaidrs, ka jauni vilcieni ir kritiski nepieciešami. Mums jau šobrīd nepietiek vagonu Zilupes, Daugavpils un citiem maršrutiem. Tas nav vienīgais darbs. Mums ir vajadzīga vienota transporta sistēma, kurā ir sagādāti vilcieni un autobusu grafiki, ir vienota biļete visam sabiedriskajam transportam. Mums ir vajadzīgas stacijas, kurās var atstāt velosipēdu vai automašīnu. Mums ir vajadzīga laba sadarbība ar pašvaldībām, lai sabiedriskais transports būtu efektīvs un resursus taupošs.

Darba te pietiks visiem.

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+