Pierēķinot vinjeti par auto, kas ved izaudzēto ražu no lauka uz mājām, – tas kooperatīvam rada papildu izmaksas, kas savukārt ietekmē produkta cenu.
Pierēķinot vinjeti par auto, kas ved izaudzēto ražu no lauka uz mājām, – tas kooperatīvam rada papildu izmaksas, kas savukārt ietekmē produkta cenu.
Foto – Ilze Galkina

Lauksaimniekiem “piegriež skābekli: palielināta autoceļu lietošanas nodeva 19

Jaunais gads lauksaimniekus pārsteidzis nesagatavotus – no 1. janvāra autoceļu lietošanas nodeva tiek piemērota kravas transportlīdzekļiem ar masu virs trīs tonnām.Tas varētu sadārdzināt izaudzēto un pārstrādāto produkciju, tostarp pienu, gaļu, dārzeņus. Uzņēmēji, īpaši lauksaimnieki, ir nemierā ar jauno kārtību un teic, ka nav normāli katru gadu “piegriezt skābekli”.

Reklāma
Reklāma

Papildu izmaksas

Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Kokteilis
Krišjāņa Kariņa sieva Anda publisko emocionālu vēsti vīra atbalstam: “Es apprecēju vienu no drosmīgākajiem, godīgākajiem, gudrākajiem un labestīgākajiem vīriešiem pasaulē” 435
Lasīt citas ziņas

Kooperatīvās sabiedrības “Mūsmāju dārzeņi” vadītāja Edīte Strazdiņa skaidro, ka līdz šim bija jāmaksā 70 eiro par vienu auto – tik liela bija autoceļu lietošanas nodeva jeb vinjete – un atkarībā no hektāriem lauksaimniekiem bija 50% atlaide. Šogad tā vietā nāk vinjete, kas jāiegādājas arī tiem busiem, kuru masa ir 3,0 – 3,5 t, un tas nozīmē izmaksu sadārdzināšanos. Par vienu transporta līdzekli ar masu līdz 3,5 t tagad gadā jāmaksā 300 eiro, bet par smago automašīnu – 600 – 800 eiro gadā. Strazdiņa aplēsusi, ka mazai saimniecībai ar vienu busu un vienu smago automašīnu tagad būs jāmaksā 1000 eiro, kooperatīvam gadā tas izmaksās teju 13 tūkstošus eiro jeb 0,4% no gada apgrozījuma, kas nav maza summa. “Mēs vēl neierēķinājām tos auto, kas ved izaudzēto ražu no lauka uz mājām, – tās ir papildu izmaksas,” sacīja Strazdiņa. Tas viss nenoliedzami atstās iespaidu uz kāpostu cenu.

Vissāpīgāk jaunās izmaiņas varētu skart mazos ražotājus, īpaši piensaimniekus, kam pieder viens buss, ar ko prece tiek vesta uz veikaliem, skolām un ēdnīcām. Sods par noteikumu neievērošanu ir drastisks – sākot no 500 eiro. Strazdiņa ir sašutusi: “Lai cik es esmu patriotiska un optimistiska, bet attieksme no valsts puses nav vērsta uz to, lai mazais ražotājs izdzīvotu.”

Kur paliks nodoklis?

CITI ŠOBRĪD LASA

Neesot skaidrs, kur šis nodoklis tiks novirzīts. Piemēram, nupat sasnidzis ļoti dziļš sniegs, ceļi netiek tīrīti, taču lauku uzņēmējiem prece jānogādā līdz klientam. Tas nozīmē, ka nodokļi tiek maksāti, bet, kāds ir to izlietojums, uzņēmējai nav skaidrības. To, ka nodeva aiziet kopējā katlā, zina teikt piensaimnieku kooperatīvās sabiedrības “Viļāni” vadītāja Aija Kiserovska. Tas gan neesot pareizi, jo visvairāk līdzekļu nepieciešams ceļu sakārtošanai.

Arī viņa ir nemierā ar jauno kārtību, kad vinješu dēļ izdevumi ir pieauguši. Vinjete vienam busam, kas ved preci uz Rēzekni, Daugavpili un Rīgu, pagaidām iegādāta tikai mēnesim. Arī sešām piena savākšanas mašīnām tā nopirkta mēnesim. “Izdevumi ir dramatiski,” sacīja Kiserovska. Strazdiņa arī piebilst, ka likumprojekts par gaidāmajām izmaiņām nebija saskaņots ar visiem lauksaimniekiem. Viņa domā, ka ieguvēji būs importa preču tirgotāji, jo tiem atliks vien samaksāt dienas nodevu, bet vietējam ražotājam būs jāmaksā nodeva par gadu.

“Slikti, ka atkal ir mainīti spēles noteikumi. Mums tas nav nāvējoši, bet daudziem zemniekiem var būt problēmas,” izmaiņas īsi komentē asociācijas “Latvijas Auto” vadītājs Valdis Trēziņš. Skaidrības labad gan jāpiebilst, ka šogad palielinātas nodevas likmes arī tiem kravas transportlīdzekļiem, 
kuru motora izmešu līmenis atbilst eiro 0, eiro I vai eiro II standartam, un tas ietekmē tālbraucējus.