Rīgas Motormuzeja galvenais restaurators Gunārs Dortāns pie sava ”Buick Six” series, kas izgatavots 1929. gadā kā firmas 25 gadu jubilejas modelis.
Rīgas Motormuzeja galvenais restaurators Gunārs Dortāns pie sava ”Buick Six” series, kas izgatavots 1929. gadā kā firmas 25 gadu jubilejas modelis.
Rīgas Motormuzeja galvenais restaurators Gunārs Dortāns pie sava ”Buick Six” series, kas izgatavots 1929. gadā kā firmas 25 gadu jubilejas modelis.

Vīri, kuriem benzīns asinīs 0

Vēl pirms gadiem divdesmit trīsdesmit vīri paši darbnīcās ķimerēja savus vecos automobiļus, bet tagad situācija ir mainījusies. Ļaudis kļuvuši turīgāki un uztic auto atjaunošanu un restaurāciju speciālistiem. Latvijas meistaru māku un zināšanas retro automobiļu atjaunošanā augstu vērtē Eiropā un citur pasaulē.

Reklāma
Reklāma
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
Saules uzliesmojumu dēļ Zemi pārņēmusi spēcīga magnētiskā vētra. Cik dienu tā plosīsies?
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
Lasīt citas ziņas

Automašīnu atjaunošana un restaurācija nav viens un tas pats. Atjaunots spēkrats atgūst savu sākotnējo stāvokli, kāds tas bija pirmajā pārdošanas dienā. Automašīnu restaurācijā jāstrādā ar vecajām tehnoloģijām, veciem materiāliem. Liela vērtība ir oriģinālajām detaļām, taču nepieciešamības gadījumā tiek izgatavota jauna detaļa, kas veidota, ievērojot oriģinālās detaļas tehnoloģiju un materiālus. Latvijā spēcīgākie auto restauratori ir Rīgas Motormuzejā. Automašīnu atjaunošanā savukārt izmanto modernākas tehnoloģijas, sasniedzot autentiski precīzu izpildījumu.

Auto sabiedrība nobriedusi

CITI ŠOBRĪD LASA

Māra Bebra uzņēmums SIA “Riga Master Workshop” nodarbojas ar 40. – 70. gados ražoto automašīnu atjaunošanu, spējot piesaistīt klientus gan no Latvijas, gan Eiropas. Uzņēmējs uzskata, ka Latvijas auto meistari klientus ārvalstīs spēj ieinteresēt vairāku iemeslu dēļ, bet galvenais – labs darbs par saprātīgu cenu. “Mēs atrodamies teritorijā, kur vietējo klientu ir maz. Vācijā, Anglijā darbnīcas ir ļoti šauri specializējušās konkrētu modeļu restaurācijā, bet Latvijas darbnīcas ir universālākas. Turklāt tur parasti rindā jāgaida gadu vai pat pusotru, kamēr mēs esam atvērtāki,” bilst Māris.

Uzņēmuma līdz šim vērtīgākā restaurētā automašīna ir 1943. gada “Alfa Romeo 6C2500 Sport Pininfarina”. Savulaik ir saražots vien simts šādu auto. Vērā ņemams fakts, ka šis ir viens no retajiem civilo auto modeļiem, kas ražots kara laikā.

Māris uzsver, ka “Alfa Romeo” nav bijis peļņas objekts, tāpēc viņš par šo projekta realizāciju ir patiesi lepns: “Tikai valsts un muzeji var ieguldīt tik daudz naudas un laika atjaunošanā, zinātniskos pētījumos, lai veiktu pilnu restaurāciju.” Par šo restaurēto “Alfa Romeo” klīst interesanta leģenda. 1943. gadā pēc Ādolfa Hitlera pavēles īpašā operācijā tika atbrīvots gāztais Itālijas diktators Benito Musolīni. Pateicībā Musolīni uzdāvināja Hitleram četrus “Alfa Romeo 6C2500 Sport Pininfarina” modeļus, kurus tālāk nodeva augstākajam Reiha aviācijas ešelonam. Iespējams, ka “Riga Master Workshop” atjaunotais oldtaimeris ir viens no šiem auto. “Alfa Romeo” muzejs šim automašīnas modelim noteica vērtību pusmiljona eiro apmērā.

Auto īpašnieki ir ļoti dažādi. Nopietnie kolekcionāri cenšas saglabāt veco, autentisko, kamēr jaunie grib samaksāt un saņemt auto gandrīz kā jaunu. “Lai nejustu starpību, izkāpjot no jaunā “Porshe” un iekāpjot vecā “Porshe”,” savus klientus raksturo Māris. Taču pamazām retro automobiļu sabiedrība “pieaug” un vairs necenšas par katru cenu nomainīt vecās detaļas ar jaunām.

Reklāma
Reklāma

Savulaik vecajiem automobiļiem uzreiz centās veikt pilnu restaurāciju, bet tagad pret vēsturi izrāda lielāku pietāti. Ja tas ir iespējams, vispirms mēģina automobili saglabāt ar maksimāli oriģinālām detaļām un izskatā – varbūt būs mazliet noskrāpēts, apdrupis, bet lai ir pēc iespējas autentiskāks.

“Tehnoloģijas attīstās, nākotnē varbūt būs iespējams atjaunot to, ko šodien varam sabojāt. Nav liela māksla mūsdienās sarūsējušu autiņu uztaisīt kā bonbongu, ar daudziem automobiļiem tā arī vajag rīkoties. Bet tiem modeļiem, kas varbūt vairs tikai daži palikuši, lielāka vērtība būs tad, ja tos ļoti cītīgi un skrupulozi atjaunos un mēģinās saglabāt esošo. Uztaisīt jaunu nav vienkārši, bet saglabāt to, kas ir bijis, ir daudz grūtāk,” piebilst Latvijas antīko automobiļu kluba vadītājs Agris Šmits.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.