Mobilā versija
+7.6°C
Alīna, Sandris, Rūsiņš
Trešdiena, 26. aprīlis, 2017
1. jūlijs, 2016
Drukāt

Vispirms nosver, tad izmet ārā (1)

Foto no "techrunch.com"Foto no "techrunch.com"

Jaunā lietotne palīdz restorāniem un kafejnīcām precīzi izsekot, kuri pārtikas produkti tiek visbiežāk izmesti un kur virtuvē rodas lielākā daļa atkritumu. Analizējot iegūtos datus, iespējams noteikt izmestās pārtikas vērtību naudas izteiksmē.

Britu laikraksta “The Guardian” ikgadējo ilgtspējīgas uzņēmējdarbības balvu biznesa uzsācēju kategorijā saņēmusi lietotne pārtikas atkritumu samazināšanai sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumos.

Oficianti klientu neapēsto ēdienu izmet miskastē: viena trešdaļa no visas saražotās pārtikas vairāk nekā 80 miljardu eiro vērtībā ik gadu attīstītajās pasaules valstīs netiek apēsta un nonāk atkritumos. Šīs pārtikas saražošanai ir patērēti dabas un finanšu resursi. Viesmīlības un sabiedriskās ēdināšanas nozares “pienesums” negatīvajā statistikā ir ļoti liels. Britu uzņēmums “Winnow” izstrādājis tehnoloģiju “smart meter”, kas palīdz precīzi uzskaitīt un analizēt, kas no pagatavotā nonāk atkritumu spainī.

Sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumi, izmantojot lietotni, var identificēt, kāda veida pārtika visbiežāk nonāk atkritumos. Skārienjutīgs ekrāns tiek savienots ar atkritumu tvertni un visi pārtikas atkritumi tiek identificēti un nosvērti. Analizējot iegūtos datus, iespējams noteikt izmestās pārtikas vērtību naudas izteiksmē. Lietotnes izstrādātāji ir pārliecināti, ka iegūtais rezultāts liks virtuves šefiem pārvērtēt iepirkuma un ēdiena sagatavošanas procesu.

Jau vismaz 200 Lielbritānijas sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem izdevies ievērojami samazināt pārtikas atkritumu apjomu. Viens no uzņēmuma klientiem Londonā četru nedēļu laikā ietaupījis vairāk nekā 5000 britu mārciņu, bet vidēji uzņēmumi, kas izmanto “smart meter”, jau pirmā lietošanas mēneša laikā pārtikas atkritumu apjomu samazina par 25 – 50 procentiem.

Apkopotā statistika liecina, ka sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumos 21% atkritumu rodas brāķa dēļ, 45% rodas ēdiena sagatavošanas procesā, bet 34% nāk no klientu šķīvjiem – trešdaļa kafejnīcu un restorānu ēdienu vienkārši netiek apēsta. Lietotne “smart meter”, ko iespējams iestatīt atbilstoši konkrētās vietas ēdienkartei, ļauj ātri atklāt pārtikas atkritumu avotu un veidu. Iegūtie dati palīdz pieņemt lēmumu par nepieciešamajām izmaiņām, piemēram, porciju samazināšanu, mazāku sagatavju un pusfabrikātu skaitu vai mazāku porciju skaitu personāla ēdnīcās.

Lietotnes izstrādātāji stāsta, ka visgrūtāk ir atteikties no aizsprieduma, ka ievērojami pārtikas atkritumi rodas tikai vājos, slikti vadītos sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumos. Dzīve liecina, ka tādi rodas visās virtuvēs.

Uzņēmums “Winnow” izveidots 2013. gadā Londonā un šobrīd jau sadarbojas ar ievērojamiem viesmīlības un sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem un uzņēmumu ķēdēm Lielbritānijā, Īrijā, Norvēģijā, Ķīnā, Singapūrā un Taizemē. Uzņēmuma apgrozījums izaudzis līdz diviem miljoniem britu mārciņu, bet oglekļa dioksīda emisijas viesmīlības nozarē samazinātas par 3400 tonnām.

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. Kāpēc tos pārtikas atkritumus neizbaro trūcīgajiem cilvēkiem vai mājlopiem?

Ieguldījumi transporta koridorā atmaksātos. Saruna ar BATL prezidenti Ingu AntāniTarifi, dzelzceļa modernizācija, stividoru darbība, kravu apjomi – tie ir jautājumi, kuru risināšanai biedrībā "Baltijas asociācija –Transports un Loģistika" (BATL) apvienojušies Ventspils tranzīta uzņēmumi.
Pasaulē
Draugiem Facebook Twitter Google+