Mobilā versija
+1.6°C
Līvija, Līva, Andra
Pirmdiena, 27. februāris, 2017
28. oktobris, 2015
Drukāt

Viss ekomarķējums vienuviet

Ekrānšāviņš no EK videoEkrānšāviņš no EK video

Tikai 30% aptaujas dalībnieku atpazīst ES bioloģiskās lauksaimniecības produktu marķējumu – ekopuķīti, lai gan divreiz vairāk lieto bioloģiskos produktus.

Lai atvieglotu orientēšanos ar ekomarķējumu apzīmēto produktu piedāvājumā, izveidota vietne “ekomarkejums.lv”.

Jaunajā portālā iekļauta informācija par ekomarķējuma zīmēm, kā arī ieteikumi, kā izvēlēties produktus atbildīgi – tā, lai tie mazāk ietekmētu vidi un cilvēku veselību, kā arī ir iespēja uzdot jautājumu par sev interesējošu marķējumu. Vietne “ekomarkejums.lv” veidota, lai pircējiem palīdzētu iegaumēt dažas biežāk sastopamās, uzticamās ekomarķējuma zīmes, kas patiešām apstiprina mazāku ietekmi uz vidi un cilvēka veselību.

“Mūsu ikdienas patēriņš rada slodzi gan videi, gan mūsu veselībai, un to var samazināt, izvēloties produktus, kas ražoti videi draudzīgā veidā. Šobrīd visai strauji pieaug pieprasījums pēc “zaļajiem” produktiem, bet kā tos atpazīt un neuzķerties uz mārketinga trikiem? Patērētājiem drošākais veids, kā atpazīt šādus produktus, ir ekomarķējums – brīvprātīga sertificēšanās sistēma, kas apliecina, ka neatkarīgs eksperts ir pārbaudījis ražotāja apgalvojumu patiesumu. Bet šobrīd mūsu veikalos ir ļoti daudz dažādu zīmju, tāpēc radījām “Ekomarķējuma zīmju gidu”, lai pircēji varētu orientēties daudzajās zīmēs un to nozīmēs un neuzķerties uz tukšiem solījumiem,” uzsver viena no portāla veidotājām, biedrības “Ekodizaina kompetences centrs” eksperte, vides inženierzinātņu doktore Jana Simanovska. Ar šīs vietnes palīdzību plānots veicināt gan sabiedrības interesi par atbildīgu patēriņu, gan pašu zīmju atpazīstamību, lai palielinātu pieprasījumu pēc videi draudzīgiem produktiem un arī atbilstošu piedāvājumu.

Jau bijušas vairākas aptaujas par ekomarķējuma atpazīstamību, kas liecina – zināšanas nav pārāk spožas. Piemēram, kampaņā “biologiski.lv” tika pētīta bioloģiskās lauksaimniecības pārtikas produktu jeb bioloģiskās pārtikas atpazīstamība, un izrādījās, ka tikai 30% aptaujas dalībnieku atpazina Eiropas Savienības bioloģiskās lauksaimniecības produktu marķējumu (zaļo lapiņu), lai gan divreiz vairāk lieto bioloģiskos produktus, kas, protams, nozīmē, ka viņi maldās, domājot, ka pērk bioloģiskās lauksaimniecības preces. Līdzīgs pētījums pirms pieciem gadiem liecināja to pašu – cilvēki jauc bioloģiskos produktus ar veselīgiem produktiem vai citām zīmēm.

Tāpēc jaunās vietnes veidotāji cer, ka mūsu www.ekomarkejums.lv, kas ir piemērots arī apskatei viedtālruņos, noderēs pircējiem veikalos, lai orientētos daudzajās zīmēs, un palīdzēs videi draudzīgai izvēlei. Vietnes veidotāji arī labprāt uzklausītu pašu vietnes lietotāju vēlmes un ierosinājumus, lai domātu, kā to pilnveidot.

Jauno vietni palīdzēja veidot Ekodizaina kompetences centra dalība kopīgā projektā ar Zviedrijas un Krievijas vides organizācijām, ko finansiāli atbalsta Ziemeļu ministru padomes Baltijas jūras valstu sadarbības programma. Pati mājaslapas izstrāde www.ekomarkējums.lv kopā ar servera pakalpojumiem izmaksāja nedaudz mazāk par 1600 eiro. Kā uzsver J. Simanovska, būtiskākais ieguldījums portāla izveidē ir pašu ekspertu zināšanas un pieredze, ko grūti izteikt naudā.

Biedrība “Ekodizaina kompetences centrs” dibināta 2012. gada nogalē ar mērķi apvienot ekodizaina ekspertus Latvijā, lai uzņēmējiem un pašvaldībām būtu pieejama informācija ilgtspējīgu produktu izstrādei un novērtēšanai, kā arī vākt datus un attīstīt Latvijas vietējo datubāzi, kas nepieciešama produktu vides snieguma novērtēšanai.

BEPS-logo
Materiāls tapis ar Latvijas Vides aizsardzības fonda finansiālu atbalstu

Pievienot komentāru

Slimība pārvarēta, atveseļojamies. ES vērtē Latvijas ekonomiku (4)Latvija pēdējos gados pieredzējusi vāju ekonomikas izaugsmi, ekonomiskās nenoteiktības un ES fondu krituma dēļ, bet īstermiņa prognozes ir pozitīvākas, teikts Eiropas Komisijas vērtējumā par finansiālo, ekonomisko un sociālo situāciju dalībvalstīs.
Putnu gripas dēļ Vītiņu pagastā saimnieki bažījas par cāļiem (1)Visām vistām un zosīm jāiztur trīs mēnešu ieslodzījums
Cenas noteic turīgākie: Zemgalē un Latgalē zeme dārgāka (1)Lauksaimniecībā izmantojamai zemei cenas noteic turīgākie zemnieki
Pasaulē
Pieaug saražotā siera un biezpiena apjoms; mocarellai - uzvaras gājiensSaskaņā ar provizoriskajām aplēsēm, pērn Latvijā saražotas 41 500 tonnas siera un biezpiena, kas ir 7,5% pieaugums salīdzinājumā ar 38 600 tonnām
Draugiem Facebook Twitter Google+