Mobilā versija
-0.8°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
9. oktobris, 2012
Drukāt

Vitamīniem bagāta maltīte

Foto-Stock.xchngFoto-Stock.xchng

Straujā ritma un aizņemtā dzīvesveida dēļ bieži vien piemirstam par veselīgu uzturu, tāpēc kāda viela organismam sāk pietrūkt. Kā to pašam saprast?

 

 

Konsultēja ģimenes ārste un pediatre Gerda Lielause.

 

Biežākais anēmijas jeb mazasinības cēlonis ir dzelzs deficīts. Tas ir viens no svarīgākajiem mikroelementiem, kas gādā par imunitāti, normālu fizisko un psihoemocionālo stāvokli. Deficītu rada nepilnvērtīgs uzturs, asiņošana, hroniskas kuņģa un zarnu trakta slimības un parazītu invāzija. Anēmija izpaužas kā ādas un gļotādu bālums, nespēks, slikta apetīte, augšanas un svara dinamikas apstāšanās bērniem, ādas, gļotādu, matu un nagu bojājumi, muskuļu vājums, ātra un virspusēja elpošana, sirdsklauves. Pārtika, kurā ir dzelzs, ir kartupeļi, pilngraudu produkti, tomāti, ķirbji un to sēklas, pākšaugi, bietes, spināti, kāposti, sparģeļi, pētersīļi, liesa liellopa, cūkas, jēra, teļa un putna gaļa, olas, zivis un vēžveidīgie, rieksti, žāvēti augļi, ogas, augļi un sulas.

Nervu sistēmas veselības nodrošināšanai nepieciešams B12 vitamīns. Bērniem tas ir būtisks augšanai un apetītes stimulēšanai. Lai izvairītos no B12 deficīta, vēlami produkti, kuros ir daudz dzelzs, un ar folskābi bagātie: aknas, liellopu un cūkas gaļa, piena produkti, olas.

 

Folskābe jeb B9 vitamīns vajadzīgs eritrocītu veidošanai. Nesabalansēts uzturs un alkohols izraisa tās uzsūkšanās traucējumus, tādēļ viena no riska grupām ir ātrās ēdināšanas cienītāji. Organisms folskābi uzņem ar riekstiem, zaļajiem lapu dārzeņiem.

 

A vitamīns piedalās vielmaiņas procesos un ir ļoti svarīgs normālas redzes, ādas un gļotādas funkciju nodrošināšanā. Ja tā pietrūkst, pasliktinās redze, plaisā āda un gļotādas. Tādēļ uzturā jālieto piena produkti, olas dzeltenums, augļi, dārzeņi.

C vitamīns piedalās dažādos vielmaiņas procesos, stiprina imunitāti. Deficīts veidojas, ja ir ilgstošs stress un pārslodze, kā arī hroniskas slimības. Pastiprināta C vitamīna deficīta dēļ attīstās cinga, kas izpaužas kā skrimšļaudu, kaulu, zobu bojāšanās un matu izkrišana. Līdzēt var ar citrusaugļiem, kāpostiem, tomātiem, dažādām ogām.

Kaulu sistēmas un zobu normālu attīstību nodrošina D vitamīns, kas organismā veidojas ultravioleto saules staru ietekmē, bet ar uzturu to var uzņemt, ēdot piena produktus, zivis, olu dzeltenumus. Tiesa, ar to vien ir par maz, tādēļ bērniem no divu nedēļu vecuma papildus jāsaņem D3 vitamīns, lai tā deficīts neizraisītu rahītu, kaulu deformāciju un to trauslumu.

E vitamīns organismā darbojas kā antioksidants un izvada dažādas kaitīgas vielas. To var uzņemt ar eļļu, graudaugiem, riekstiem, olām, bet tā deficīts rodas ilgstošu, hronisku slimību vai nepilnvērtīga uztura gadījumā.

K vitamīns piedalās asins recēšanas procesos, tādēļ, ja tā pietrūkst, rodas biežas, grūti apturamas asiņošanas. Lai no tām izvairītos, regulāri jālieto tumši zaļo lapu dārzeņi, graudaugi, olas (dzeltenums), pākšaugi. K vitamīnu ražo arī īpašas organismā dzīvojošas baktērijas.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+