Foto – LETA

Gunārs Nāgels: Rīgas solis pretējā virzienā 14

Autors: Dr. GUNĀRS NĀGELS, laikraksta “Latvietis” redaktors

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
Lasīt citas ziņas

Visā pasaulē robežas tiek noņemtas. Krita Berlīnes mūris. Pacēlās “dzelzs aizkars”. Latvija pievienojās Šengenas zonai. Tiek parakstīti dažādi brīvās tirdzniecības līgumi ar pasaules valstīm. Viss notiek, lai veicinātu brīvu kustību un brīvu tirgošanos. Drīz pievienosimies vienotai Eiropas valūtai.

Bet Latvija nebūtu Latvija, ja nespertu soli pretējā virzienā. Rīgas pilsēta ieviesīs rīdzinieku kartes, lai šķirotu “pareizos” un “nepareizos” Rīgas sabiedriskā transporta lietotājus. Tiem vieniem būs maksāt mazāk, bet tiem otriem būs maksāt vairāk. Nerīdziniekiem būs simboliskā Kaina zīme uz pieres, jo viņi nogrēkojuši, nepierakstoties Rīgā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tas viss man atgādina nelaimīgās “vizītkartes”, kas parādījās padomju okupācijas pēdējos gados. Katra pilsēta vai rajons izdalīja visiem saviem iedzīvotājiem vietējās “vizītkartes”, lai pašmāju labumus neizpirktu svešie, kas ieradušies no kaimiņciema. Labi atceros braucienu pa Vidzemi jau 90. gados, kad piestājāmies veikalā Alojā, lai nopirktu bērniem saldumus. Nekā nebija – bērnu mātes Rīgas vizītkarte pierādīja svešinieka statusu un nekādus saldumus tā arī alojieši mums nepārdeva.

Ierobežojumi, protams, darbojās arī Rīgā, un kaut arī es vienreiz, uzturoties universitātes kopmītnēs, saņēmu sev pienākošos vienu kilogramu cukura, tomēr citreiz es siera veikalā nesaņēmu ne grama siera.

Bet šodien sabiedriskais transports nav deficīta prece un jāsaprot, ka darbojas kas cits, nevis vēlme pasargāt mūsu transportlīdzekļus no lauķiem un “svešciemniekiem”. Bet kas tad ir īstais iemesls?

Dzirdētie argumenti par Rīgas nodokļu maksātāju smago nastu, sedzot sabiedriskā transporta zaudējumus, nav pārliecinoši, ja nav uzreiz pievienoti pētījumi par paredzētām maiņām sabiedriskā transporta lietošanā. Loģiski, ja kaut kas kļūst dārgāks, tad centīsies to izmantot mazāk. Tas ir ekonomikas pamatprincips.

Cik liels ir sagaidāms kritiens Rīgas sabiedriskā transporta izmantošanā no nerīdzinieku puses? Vai kopīgie ienākumi “Rīgas satiksmei” no nerīdziniekiem kritīs vai celsies? Jāņem vērā arī lielie papilddarbi un papildizdevumi, kas saistīti ar rīdzinieku kartes sistēmas ieviešanu un pārvaldīšanu.

Ja īstā problēma ir netaisnīgā nodokļu sadale, kas balstās uz oficiāli deklarēto dzīvesvietu, tad tas ir cits jautājums, kas jāatrisina citādā veidā.