Foto – Leta

VK: Dzīvokļu īpašnieki spiesti apmaksāt “Rīgas namu pārvaldnieka” fiktīvos darbiniekus 0

Dzīvokļu īpašnieki Rīgā ir spiesti apmaksāt pašvaldības uzņēmuma “Rīgas namu pārvaldnieks” (RNP) nelikumīgās darbības, izšķērdību un nolaidību, kā arī fiktīvi nodarbinātus cilvēkus, revīzijā secinājusi Valsts kontrole (VK).

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Revidenti secinājuši, ka uzņēmuma noteiktās dzīvojamo māju pārvaldīšanas maksas pamatojums nav izsekojams un to nav iespējams salīdzināt ar RNP faktiskajiem izdevumiem. Maksā esot iekļauti arī tādi izdevumi, kas nemaz nav saistīti ar ēkas pārvaldīšanu.

RNP apsaimniekošanas maksas aprēķināšanā ir izmantojis normatīvajā aktā noteikto formulu, vienlaikus iekšējie normatīvie akti ir tik vispārīgi un nekonkrēti, ka pieļauj dažādi interpretēt gan datu avotus, gan laika periodus un prognožu pieņēmumus, kas ietverti pārvaldīšanas maksas aprēķina formulā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Dzīvokļu īpašnieki arī seguši visus RNP izdevumus, kas tam radušies, sniedzot ar dzīvojamo māju pārvaldīšanu nesaistītus pakalpojumus. Šāda situācija radusies, jo ir neatbilstības uzņēmuma grāmatvedībā, proti, pārējās saimnieciskās darbības izdevumi, piemēram, par starpniecības un maksas pakalpojumu sniegšanu, ir iekļauti pamatdarbības izmaksās jeb pārvaldīšanas maksā. Turklāt atsevišķi no izdevumiem ir nelikumīgi – pārvaldīšanas maksā ir iekļauti izdevumi par, iespējams, fiktīvi nodarbinātām 13 personām. Šiem cilvēkiem pagājušajā gadā atlīdzībās izmaksāti vairāk nekā 190 000 eiro. Par šiem pārkāpumiem VK vērsusies arī prokuratūrā. Rēķinos iekļauti arī RNP darbinieku pabalsti pēc to atbrīvošanas no darba. Turklāt šādi pabalsti izmaksāti pat gadījumos, ja darba attiecības pārtrauktas pārbaudes laikā vai dažas dienas pēc tā beigām.

Šo darbinieku atlīdzībai izlietotie 128 034 eiro ir uzrādīti pārskatā kā dzīvojamo māju pārvaldīšanas faktiskie izdevumi, tādējādi nepamatoti samazinot dzīvojamo māju finanšu līdzekļu atlikumu uz gada beigām. Aizdomas par fiktīvi nodarbinātiem darbiniekiem radušās, jo uzņēmuma iekšējā normatīvajā aktā ir noteikts, ka darbiniekiem divas reizes dienā – līdz plkst.12.30 un līdz plkst.16.30 ir jāpārlūko saņemtie e-pasta sūtījumi. Tomēr secināts, ka, lai gan darbiniekiem ir izveidotas e-pasta adreses, divi no viņiem ne reizi nav pieslēgušies savam e-pastam, bet četri to pēdējo reizi ir darījuši 2014.gadā, trīs – šā gada janvārī un februārī. Trīs darbinieki pieslēgušies e-pastam datu iegūšanas dienā – šā gada aprīlī.

Izmaksājot atlaišanas pabalstus astoņiem darbiniekiem, tostarp tādiem, kuri darbu pametuši pārbaudes laikā, ir izmaksāti kopumā 28 497 eiro. Piemēram, kādam darbiniekam, ar kuru darba attiecības pārtrauktas vēl pārbaudes laikā, ir izmaksāts pabalsts trīs mēnešalgu apmērā jeb 3891 eiro, citam izmaksāts pabalsts vienas mēnešalgas apmērā – 1707 eiro. Vēl vienam darbiniekam, uzsakot darbu pārbaudes laikā, izmaksāts pabalsts trīs mēnešalgu apmērā, kas ir 7500 eiro. Diviem darbiniekiem, sākot darbu divas dienas pēc pārbaudes laika beigām, pabalstā izmaksāti 8466 eiro.

Revidenti arī konstatējuši, ka pārvaldīšanas maksā ir iekļauti biznesa pusdienu un reprezentācijas preču rēķini, kā arī, iespējams, darbinieku privātām vajadzībām izmantotā degviela. Dzīvokļu īpašniekiem bijis jāsedz arī izdevumi, kas nav saistīti ar pārvaldīšanu, bet ir radušies RNP nolaidīgas rīcības rezultātā, piemēram, līgumsodi par maksājumu kavējumiem.

Uzņēmuma vadības amatpersonas vairākas reizes rīkojušas biznesa pusdienas ar sadarbības partneriem, kā arī potenciālajiem darbiniekiem. Piemēram, tiekoties ar augsta līmeņa potenciālo darbinieku, restorānā tērēti 23 eiro, restorānā pārrunājot iespējamo sadarbību ar uzņēmumu “Deloitte”, samaksāti 54 eiro. Ar potenciālajiem sadarbības partneriem restorānos ticies RNP iepriekšējais valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Antonovs.

Reklāma
Reklāma

Tāpat konstatēts, ka ir iegādātas reprezentācijas preces, kuras, visticamāk, izlietotas pašu patēriņam – žāvētie augļi, samaksājot par tiem kopumā 145 eiro.

VK secinājusi, ka pārskatā par 2014. gada faktiskajiem ieņēmumiem un izdevumiem RNP ir norādījis, ka avārijas situāciju lokalizēšanai un novēršanai ir izlietoti 1,5 miljoni eiro, tomēr revīzijā secināts, ka nepilns miljons tomēr nav izlietots. Lai gan RNP skaidrojis, ka šie līdzekļi ir domāti kā avārijas situāciju lokalizēšanai un novēršanai nepieciešamo finanšu līdzekļu fonds, VK ir pārliecināta, ka tādējādi ir maldināti dzīvokļu īpašnieki, kas nav informēti par šāda fonda izveidi. Turklāt mājām, kuras pērn atteikušās no RNP pakalpojumiem, fonda līdzekļi nav atmaksāti.

Iespējama blēdīšanās notikusi arī ar dienesta vajadzībām patērēto degvielas daudzumu, norādot krietni vien lielāku nobraukto kilometru skaitu, nekā patiesībā ir bijis. Piemēram, darbinieks braucis maršrutā Meldru iela-Salaspils iela-Pārslas iela, ceļazīmē norādot, ka nobraucis 101 kilometru. Tomēr VK aprēķinājusi, ka šis maršruts patiesībā ir vien 18 kilometrus garš. Par maršruta Maskavas iela 268-Aglonas iela 39-Salaspils iela 6-Maskavas iela 168-Progresa iela 11-Mārtiņa iela 7 izbraukšanu norādīti 139 kilometri, lai gan patiesais maršruta garums arī ir 18 kilometri. Kāds Attīstības projektu nodaļas darbinieks vidēji dienā esot nobraucis 190 kilometrus, atsevišķās dienās pat 277 kilometrus, lai gan nekur atskaitēs nav uzrādīts, ka izbraucis no Rīgas.

Jau ziņots, ka VK revīzijā RNP konstatēja dažādus pārkāpumus un nelikumības un ar šo informāciju vērsās tiesībsargājošās institūcijās. Neesot mierā ar revidentu ziņojumu, uzņēmums to pārsūdzēja. VK uzskata, ka ar šādu pārsūdzību uzņēmums klaji demonstrē vēlmi slēpt daļu ziņojumā ietvertās informācijas, kuru sabiedrībai ir tiesības zināt.

Pirms ziņojuma publiskošanas VK lēmusi, kurai informācijai piešķirt ierobežotu pieejamību un kurai nē.

RNP tika izveidots 2010. gada 29. decembrī, apvienojot 15 pašvaldības namu pārvaldes. Uzņēmums tika nodibināts, lai nodrošinātu daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldīšanu pēc vienotiem principiem un uzlabotu pašvaldības sniegto pakalpojumu kvalitāti dzīvojamo māju pārvaldīšanā. Uzņēmums apkalpo apmēram 170 000 klientu, un RNP pārvaldījumā ir aptuveni 4300 dzīvojamās mājas ar kopējo apsaimniekojamo platību virs 8 000 000 kvadrātmetru. RNP ir lielākais dzīvojamo māju apsaimniekotājs Baltijas valstīs.

VK revīzija uzņēmumā veikta par 2014. gadu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.