Foto – LETA

VK: SM pieļāvusi, ka “Pasažieru vilciens” “dzīvo pāri līdzekļiem” 5

AS “Pasažieru vilciens” ir nopietnas problēmas gan ar iekšējo kontroli un finanšu pārvaldību, gan ar kapitālsabiedrības pārvaldību, secināts Valsts kontroles (VK) revīzijā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem
Aivars Lembergs sašutis par kārtējo slogu uz Latvijas patērētāju kakla: “Tā mēs iegriezām Krievijai – pērkam dārgākus dārzeņus no Krievijas”
Kokteilis
Numeroloģijas tests: aprēķini savu laimīgo skaitli un uzzini, ko tas par tevi atklāj 10
Lasīt citas ziņas

VK revīzijā nav guvusi pārliecību par to, ka 41,6 miljoni eiro ir iztērēti iespējami efektīvākajā veidā. Revidenti ir pārliecinājušies, ka daudzos gadījumos naudu varēja izlietot daudz racionālāk un mērķtiecīgāk. Tas būtu iespējams, ja Satiksmes ministrija (SM), kas ir 100% “Pasažieru vilciena” kapitāla daļu turētāja un arī nozares politikas veidotāja, rīkotos kā prasmīgs un ieinteresēts pārraugs.

Situācija, kādā patlaban ir “Pasažieru vilciens”, ir SM ilgstošas bezdarbības rezultāts. SM bezatbildīgi akceptējusi šā uzņēmuma nemākulīgo darbošanos pašplūsmā un ļāvusi “dzīvot pāri līdzekļiem”, uzsver VK.

CITI ŠOBRĪD LASA

Revīzijā, kas aptvēra laika posmu no 2012.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 30.jūnijam, konstatēts, ka kapitālsabiedrība gadiem ilgi ir strādājusi bez stratēģiska redzējuma par savu vietu un lomu valsts ekonomikā, par to, kā tā attīstīsies un ko sasniegs.

“Pasažieru vilciena” gada pārskata dati liecina, ka gadu no gada zaudējumu apmērs pieaug un finansiālā situācija arvien pasliktinās. 2013.gadu “Pasažieru vilciens” noslēdza ar 4,2 miljonu eiro zaudējumiem, pagājušā gada operatīvie dati neliecina par uzlabojumiem, arī 2015.gadā ir paredzami jauni zaudējumi, un tas neliecina par pozitīvām tendencēm.

VK uzsver, ka akcionāra īpašo vienaldzību pret grimstošo kapitālsabiedrību nav ietekmējusi arī Komerclikuma prasība pēc izlēmīgas rīcības gadījumā, ja sabiedrības zaudējumi pārsniedz pusi no tās pamatkapitāla. SM pieņēmusi to zināšanai un uzdevusi kapitālsabiedrības valdei “veikt sabiedrības saimnieciskās darbības optimizāciju un vest sabiedrības lietas kā krietnam un rūpīgam saimniekam”.

Visspilgtāk SM un “Pasažieru vilciena” nemākulīgā sadarbība izpaudusies saistībā ar jauno vilcienu iegādi, secina VK. Neraugoties uz to, ka kapitālsabiedrība atradās finansiāli ļoti sarežģītā situācijā un strādāja ar lieliem zaudējumiem, naudas šādam projektam nebija un nebija arī garantijas, ka finansējums tiks atrasts, tas tomēr netraucēja vieglprātīgi “celt gaisa pilis” un izsludināt iepirkumus. Divi iepirkumi par elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi beidzās bez rezultātiem. Pēdējais iepirkums, kuram tika pievērsta pastiprināta sabiedrības uzmanība, jo iepriekšējās neveiksmes izpelnījās lielu kritiku, pielika treknu punktu cerībām uz jauniem vilcieniem, norāda VK.

Reklāma
Reklāma

“Pasažieru vilciena” veiktie aprēķini bija ārkārtīgi tālu no realitātes, patiesajām izmaksām un finansēšanas iespējām. Pēc revidentu aplēsēm, ja patlaban apturētais iepirkums tomēr turpinātos un tiktu noslēgts līgums, līgumcena būtu palielinājusies par 49,4 miljoniem eiro, un kopējā summa sasniegtu 323,2 miljonus eiro.

“Vienota, saskaņota redzējuma par finansējuma avotu trūkumu, kā arī prognozes, kas pamatotas uz aptuveniem pieņēmumiem, nevis uz finanšu situācijas izvērtējumu un konkrētiem mērķiem, novedušas pie “sasistas siles”,” norāda VK.

No četriem iepirkumiem tikai viens tiks īstenots – tiks atjaunoti seši vecie dīzeļvilcieni. Patlaban “Pasažieru vilciena” elektrovilcieni ir 34 gadus veci, bet dīzeļvilcieni – 31 gadu veci (ražotājs noteicis, ka šo vilcienu derīgās kalpošanas laiks ir attiecīgi 28 un 26 gadi). Rezultātā pārskatāmā nākotnē jaunu vilcienu nebūs, taču iepirkumu organizēšanā iztērēti gandrīz divi miljoni eiro. Šāds iznākums VK tomēr nav pārsteigums, jo nevienā politikas plānošanas dokumentā nav noteikts kapitālsabiedrības darbības mērķis – pārvadājamo pasažieru skaits, kas ļautu ilgtermiņā plānot nepieciešamo vilcienu skaitu, kā arī finansējumu ritošā sastāva atjaunošanai.

VK šogad ir pabeigusi revīzijas četrās SM pakļautībā esošās kapitālsabiedrībās un konstatējusi, ka īstenotā pārvaldība visās ir nepilnīga. Arī “Pasažieru vilciena” valdes locekļu iecelšana ir notikusi bez atbilstības kritēriju izvirzīšanas, nerīkojot konkursu.

Valdes atlīdzības sistēma nav motivēta, nav vērtēts reāli nepieciešamais locekļu skaits. SM, arī nevērtējot kapitālsabiedrības 2012.gada finanšu pārskatu pēc būtības, bet pamatojoties uz sniegto maldīgo informāciju, prēmējusi “Pasažieru vilciena” valdi kopumā 11 635 eiro apmērā. SM akceptējusi, ka Ceļu satiksmes drošības direkcijas valdes loceklis vienlaikus ir “Pasažieru vilciena” valdes padomnieks. Darba laika uzskaite liecina, ka šī persona spējusi vienā laikā atrasties vismaz divās pilnas slodzes darba vietās un “Pasažieru vilcienā” trīs gadus strādājusi bez atvaļinājuma, norāda VK.

Arī pats “Pasažieru vilciens” darbojies kā ar “kantainiem riteņiem”, uzsver VK. Administrācijas vadošajiem darbiniekiem noteikta nesamērīga piemaksa par katru brīvdienās vai svētku dienās reģistrētu un risinātu nestandarta situāciju; pieļauts, ka biļešu kasu kasieri, kā arī konduktori, kontrolieri un pavadoņi var krāpties, reģistrējot vairāk biļešu ar 100% braukšanas maksas atlaidi, nekā patiesībā izdots, un saņemt piemaksas; uzņēmums slēdzis ārpakalpojumu un uzņēmuma līgumus par darbiem, kas būtu jāveic pašu darbiniekiem, revīzijā secinājusi VK.

Kopumā revīzijā sniegts 21 ieteikums.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.