Foto-LETA

ZAAO: pilnīgi brīva konkurence atkritumu apsaimniekošanā nav iespējama 0

Pilnīgi brīva konkurence atkritumu apsaimniekošanā nav iespējama, uzskata SIA “Ziemeļvidzemes atkritumu apsaimniekošanas organizācija” (ZAAO), kuras dalībnieces ir 26 Ziemeļvidzemes, Malienas un Pierīgas pašvaldības.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties 17
Mākslīgais intelekts nosauc piecus “neveiksmīgākos” latviešu politiķus 115
Kokteilis
Izplatītas frāzes, ko vedeklām labāk neteikt vīramātēm 1
Lasīt citas ziņas

Konkurences padome (KP) uzskata, ka būtu nepieciešams veikt grozījumus Atkritumu apsaimniekošanas likumā, jo pašlaik likums ļauj pašvaldībām likvidēt konkurenci un uzspiest iedzīvotājiem neizdevīgākus un dārgākus pakalpojumus. Par šādu iedzīvotājiem neizdevīgu pašvaldību rīcību KP ir saņēmusi virkni iesniegumu.

Patlaban Atkritumu apsaimniekošanas likums ļauj pašvaldībai nerīkot konkursu, ja atkritumu apsaimniekošanu nodrošina pašvaldībai daļēji vai pilnībā piederošs uzņēmums. Tādējādi var netikt nodrošināti vienādi nosacījumi visiem iespējamajiem pakalpojuma sniedzējiem, savukārt iedzīvotājiem tiek atņemta iespēja gūt labumu no uzņēmumu konkurences.

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt ZAAO valdes priekšsēdētājs Aivars Sirmais uzskata, ka atkritumu apsaimniekošana nav pielīdzināma citām tirgus nozarēm, kurās pastāv pilnīgi brīva konkurence. “Atkritumu apsaimniekošana kā nozare, kurā būtiska loma ir piešķirta pašvaldībai, jau izsenis ir vērtējama kā regulēta tirgus nozare, kas nozīmē, ka brīva konkurence tās klasiskajā izpausmē faktiski nav iespējama. Turklāt jāņem vērā, ka šāda situācija pastāv lielākajā daļā Eiropas Savienības un citās valstīs,” norāda Sirmais.

Sirmais atzīmē, ka maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu pašvaldība nosaka gadījumos, kad pakalpojumu sniedz tās īpašumā esošs uzņēmums, kā arī gadījumos, kad pēc iepirkuma procedūras šādas tiesības ieguvis kāds tirgus dalībnieks. Tas nozīmējot, ka maksas par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu noteikšana ir identiska abos iepriekšminētajos gadījumos.

Sirmais domā, ka KP viedoklis par mākslīgu cenas uzspiešanu pašvaldības iedzīvotājiem un uzņēmumiem gadījumos, kad pakalpojuma sniegšanas tiesības ir nodotas pašvaldības īpašumā esošam uzņēmumam, esot vērtējams kā neobjektīvs un neatbilstošs esošā likuma regulējumam, jo arī gadījumos, kad pašvaldība ir rīkojusi iepirkuma procedūru, maksas par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu apmēru nosakot pašvaldība. Tādējādi neesot nekādas atšķirības maksas apmēra noteikšanā gadījumos, kad tiek vai netiek piemērota iepirkuma procedūra.

Pēc Sirmā vārdiem, nolūkā nodrošināt objektīvāku un caurspīdīgāku maksas par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu noteikšanas mehānismu ZAAO vairākkārt esot ierosinājusi veikt grozījumus Atkritumu apsaimniekošanas likumā, kas paredzētu, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nosaka maksas apmēru tieši gadījumos, kad pašvaldība slēdz līgumu ar tās īpašumā esošu uzņēmumu.

“Uzskatām, ka tieši šādā veidā būtu iespējams nodrošināt ārēju kontroli pār pašvaldības uzņēmuma piedāvātās cenas atbilstību tirgus situācijai, tajā pašā laikā saglabājot arī no Eiropas Savienības tiesībām izrietošo iespēju valstij un pašvaldībai bez lieku administratīvo procedūru piemērošanas piešķirt pakalpojuma sniegšanas tiesības tās pilnīgā kontrolē esošiem uzņēmumiem,” teikts uzņēmuma paziņojumā.

Reklāma
Reklāma

Konkurence esot tikai viena no iespējām, lai nodrošinātu sabiedrības interešu ievērošanu. Kā rādot citu valstu pieredze, īpaši Eiropas Savienības ietvaros, šo mērķi esot iespējams sasniegt arī ar citiem līdzekļiem, tostarp bez privāto tirgus dalībnieku līdzdalības visos atkritumu apsaimniekošanas tirgus sektoros, domā ZAAO vadītājs.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.