Foto – LETA

Dārza tehnikas klāsta karstākā aktualitāte – zemes frēze 0

Pavasarī mazdārziņu un piemājas lauciņu kopējiem rodas vēlme arī noskatīt kādu jaunu darbarīku vai pat mašīnu. Šīs tehnikas klāstā pašlaik karstākā aktualitāte ir zemes frēze, kas ievērojami atvieglo nogurdinošo augsnes sagatavošanas procesu.

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 6
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Lasīt citas ziņas

Mazākie zemes frēžu modeļi aizstāj lāpstu un kapli, bet lielākie jaudas ziņā jau ir pietuvojušies tā dēvētajiem motoblokiem vai minitraktoriņiem. Uzreiz jāteic, ka zemes frēze ir visai robusts un agresīvs darbarīks, tādēļ tam vajadzīgas spēcīgas rokas. Arī prāts šajā nodarbē nav par skādi: svarīgi apzināties konkrētā modeļa spējas un necensties paveikt to, kas pa spēkam traktoram. Tieši tādēļ kārtīgi jāiepazīstas ar piedāvājumu un jākonsultējas ar zinošu pārdevēju, kuru lielākas cerības sastapt ir specializētā veikalā. Speciālists ātri noskaidros dārzkopja vajadzības un ieteiks piemērotāko modeli. Ja nepieciešams, arī pamācīs, kā ar frēzi strādāt un kā to pareizi uzturēt.

Vismazākās ir elektriskās zemes frēzītes, kas paredzētas augsnes uzrušināšanai siltumnīcā vai puķu dobē. Pārējās darbina ar četrtaktu benzīna motoriņiem, un nosacīti tās var iedalīt trīs grupās – mazās, vidējās un lielās.

CITI ŠOBRĪD LASA

Mazākajiem modeļiem ir vienkāršāka konstrukcija, mazjaudīgs motoriņš un neliels darba platums. Vidēja izmēra modeļiem – lielāks, turklāt to var pēc vajadzības mainīt, jo frēze sastāv no trim asmeņu sekcijām. Šie modeļi ir universāli, tiem iespējams noņemt asmeņus, pielikt riteņus un uzstādīt papild­aprīkojumu – arklu, kultivatoru vai vagotāju. Lielākie, jaudīgākie modeļi visbiežāk ir ar riteņu piedziņu un atpakaļgaitu, taču nav tik universāli. Ražīgākās zemes frēzes parasti ir paredzētas tikai vienam pamatdarbam, un tām pa spēkam arī smagākas augsnes apstrāde samērā lielākā dziļumā.

Lūk, ko par frēzēm stāsta Mārtiņš Jaudzems, SIA “Stoller” dārza un meža tehnikas produktu vadītājs:

– “Stokker” tirdzniecības un servisa centros piedāvā dažādu ražotāju visu trīs izmēru zemes frēzes. Iespējami divu veidu dzinēji – “Briggs & Stratton” vai “MTD”. Pirmie ir ļoti izplatīti dažādai dārza tehnikai, tādēļ to rezerves daļas pieejamas katrā mazpilsētā, bet otros apkopt spēj tikai šīs tehnikas izplatītāji. Citādi starp šiem motoriem būtisku atšķirību nav. Piedziņu no motora uz frēzi veic siksna, kas paslēpta aizsargā. Siksna kalpo arī par drošības mehānismu, ja frēze iesprūst akmeņos vai saknēs. Asmeņi nav viengabala, bet sastāv no segmentiem. Tas tādēļ, lai nepieciešamības gadījumā varētu nomainīt tikai bojāto daļu. Starp mazās klases modeļiem vērts minēt Triunfo TB30 un MTD T205. Pirmajam ir regulējams dziļuma ierobežotājs (līdz 18 cm), kas palīdz ierīci noturēt uz vietas, padarot vienkāršu arī cietas augsnes frēzēšanu. Tā cena ir 479 eiro. Otrais modelis maksā 429 eiro. Firmas “MTD” tehniku ražo Vācijā, bet “Triunfo” – Portugālē. Pieprasītākie ir vidējās klases modeļi, piemēram, ar atpakaļgaitas iespēju aprīkotais MTD T380 par 685 eiro un Triumfo TB50 par 680 eiro. Vidēja izmēra zemes frēzes ir populāras tāpēc, ka ir universālākas. Mainot darba platumu, šādu ierīci var izmantot dažādiem dārza darbiem visu sezonu, piemēram, vagošanai. Frēzes vietā iespējams uzlikt gumijas vai metāla riteņus, kuri tad veic arī piedziņu, un pielikt arklu, kultivatoru vai kartupeļu racēju. Vēl jāpiebilst, ka mazajiem un vidējiem modeļiem priekšpusē ir viegli noņemams transporta ritenītis, aizmugurē – atbalsta kāja. Pie lielās klases pieskaitāms “MTD” grupas profesionālās tehnikas zīmola “Cub Cadet” modelis RT 65 par 1195 eiro. Ar šo agregātu strādāt ir vieglāk un patīkamāk, jo tam ir riteņu piedziņa, bet frēze ir noslēgta ar metāla aizsargu. Tad var viegli tikt galā arī ar cietu, mālainu augsni vai pat atmatā aizlaistu lauku.

Reklāma
Reklāma

Speciālists iesaka zemes frēzes dzinējam lietot automobiļu motora pussintētisko eļļu, kas jāmaina reizi gadā. Iegādātam jaunam motoram tas jādara pēc pirmajām piecām darba stundām.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.