Foto no Ģ. V. Kristovska personiskā arhīva un grāmatas vāka attēls.

Zinātkārais Repše un pļāpīgais leitnants. Paver aizkulises ceļā uz NATO 12

Pēc Baltijas valstu Ūdenslīdēju mācību centra apskates no turpat esošās piestātnes ar Norvēģijas dāvāto “Storm” tipa krasta apsardzes patruļkuģi delegācija devās jūrā, lai no Karostas kanāla pa jūru pārkuģotu uz Tirdzniecības kanālu pilsētas centrā, kur izvietots Pretmīnu aprīkojuma remonta centrs. NBS komandieris, ministrs un Ministru prezidents kāda virsnieka pavadībā devās lejā kuģa rūmē padzert kafiju. Taču nonāca galā bez Ministru prezidenta, kurš esot izteicis vēlmi palikt uz kuģa tiltiņa. Izejot jūrā, jau labu brīdi kuģi spēcīgi šūpoja, jo atklātajā jūrā bija iespaidīgi viļņi. Tad rūmē iedrāzās kuģa kapteinis, ārkārtīgā satraukumā ziņodams, ka par spīti aizliegumam E. Repše izgājis kuģa priekšgalā! Zinot “Storm” tipa kuģu uzbūvi, bija skaidrs, ka kuģa priekšgalā nav pilnīgi nekā, pie kā turēties, un pamatīgajās svārstībās premjeru no kuģa priekšgala var viegli ieskalot jūrā. Pametuši kūpošās kafijas tases, ministrs ar NBS komandieri metās uz kuģa tiltiņa pusi. Tā vai citādi, bet E. Repše kuģa priekšgalu bija laimīgi pametis! Tiesa, bez Gaisa spēku dāvātās cepures, kuru vējš bija ierāvis jūrā. Atvieglots par tik nebūtisku skādi, ministrs neuzkrītoši palūdza, vai uz kuģa nav kāda Jūras spēku cepure. Izrādās, ka bija. Pietauvojoties Tirdzniecības kanālā, Ministru prezidents varēja pa trapu nokāpt ar Gaisa spēku kombinezonu mugurā un Jūras spēku cepuri galvā.

Izdevniecība “Lauku Avīze” laidusi klajā Ģirta Valda Kristovska grāmatu “Ielauzties NATO”. Šodien notika izdevuma prezentācija.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Lasīt citas ziņas

Grāmata ir atskats uz Latvijas valsts veikumu aizsardzības un ārlietu jomā vairāk nekā piecu gadu garumā, lai panāktu Latvijas iestāšanos NATO 2004. gadā. Ģirts Valdis Kristovskis bija aizsardzības ministra amatā no 1998. līdz 2004. gadam. Publicējam fragmentus no grāmatas.

Ministru prezidents Repše apmeklē NBS

CITI ŠOBRĪD LASA

2003. gada vasaras sākumā Ministru prezidenta Einara Repšes noslogotajā darbā tika izbrīvēta vesela diena Nacionālo bruņoto spēku (NBS) vienību padziļinātai iepazīšanai. Lai varētu apmeklēt NBS vienības Liepājā un Ādažos, tika izlemts lietot NBS helikopteru M-8MTV1. Tomēr pāris dienu pirms apmeklējuma saskaņošanas pie aizsardzības ministra Ģ. V. Kristovska ieradās NBS komandieris G. A. Zeibots, lai apspriestu E. Repšes izteikto vēlmi pašam vadīt šo helikopteru. Protams, nevienam nebija noslēpums, ka premjers pats uzbūvējis kādu lidaparātu, ka viņam it kā esot pilota licence. Taču vēlme lidot ar Gaisa spēku lidaparātu neapšaubāmi neatbilda nekādiem standartiem un, visticamāk, bija vērtējama ne tikai kā Ministru prezidenta untums, bet arī drošības noteikumu pārkāpums. Tomēr ne ministrs, ne arī komandieris nevēlējās nonākt aizliedzēju situācijā, ņemot vērā, ka Ministru prezidenta pašapziņai un vēlmei izpausties robežu nebija. Tāpēc ministrs un komandieris vienojās, ka Ministru prezidenta helikoptera vadītāja spējas iepriekš novērtēs pieredzējušais M-8MTV1 pilots un jauno pilotu apmācītājs plkv. Vairis Elksnis. Drīz vien viņš ziņoja, ka E. Repše noteikti esot pietiekami sagatavots lidošanai un V. Elksnis pats personīgi būs dublējošais pilots.

Pirms izlidošanas uz Liepāju Gaisa spēku (GS) komandieris plkv. V. Viesiņš bija sagatavojis tādu kā nevainīgu pārsteigumu un Ministru prezidentam pasniedza GS pilota kombinezonu un cepurīti. Tas ārkārtīgi iepriecināja E. Repši, un visiem par pārsteigumu viņš tūlīt vēlējās izsniegto ietērpu arī lietot. Domāts, darīts. To gan neviens nebija gaidījis. Nelaime tā, ka pie pilota kombinezona ir nepieciešami zābaki, taču V. Viesiņš savā iztapībā par to nebija padomājis. Līdz ar to drīz vien Ministru prezidents jau kāpa helikopterā, tērpies pilota kombinezonā, kura bikšu gali bija pusmastā, sniedzoties līdz apakšstilba vidum, stilba daļa 10–15 centimetru platumā bija palikusi plika, vēl zemāk ielas kurpes un zeķes līdz potītēm. NBS vadība pati bija šokā un apstulbusi no smieklīgā skata. Klātesošos pārņēma paralizējošas šausmas, jo Ministru prezidents tādā paskatā jau trausās iekšā helikopterā uz lidošanu. Viņu nesatrauca tas, ka Liepājā viņu gaida parāde un ducis laikrakstu un TV žurnālistu. Vienīgais, kas saprata, ka ir jārīkojas, izrādījās aizsardzības ministrs. Nekavējoties viņš pasauca malā NBS komandieri G. Zeibotu un deva rīkojumu – noskaidrot E. Repšes apavu izmēru, sazvanīt Nodrošinājuma dienestu un Liepājā pie helikoptera pēc piezemēšanās pirmo pielaist karavīru ar zābaku pāri, apmainīt apavus pret atbilstošiem un tikai tad ļaut Ministru prezidentam kāpt ārā no helikoptera! Dažu minūšu laikā rīkojumi bija nodoti. Ceļā uz Liepāju, aplidojot negaisa mākoņus, ministram bija jādomā gan par šāda lidojuma tiesiskajiem aspektiem, gan jācer, ka NBS nodrošinājuma vienība Liepājā paspēs lidojuma laikā sarūpēt zābakus. Viss izdevās, un uz brīdi ministrs varēja atviegloti uzelpot.

Pēc Baltijas valstu Ūdenslīdēju mācību centra apskates no turpat esošās piestātnes ar Norvēģijas dāvāto “Storm” tipa krasta apsardzes patruļkuģi delegācija devās jūrā, lai no Karostas kanāla pa jūru pārkuģotu uz Tirdzniecības kanālu pilsētas centrā, kur izvietots Pretmīnu aprīkojuma remonta centrs. NBS komandieris, ministrs un Ministru prezidents kāda virsnieka pavadībā devās lejā kuģa rūmē padzert kafiju. Taču nonāca galā bez Ministru prezidenta, kurš esot izteicis vēlmi palikt uz kuģa tiltiņa. Izejot jūrā, jau labu brīdi kuģi spēcīgi šūpoja, jo atklātajā jūrā bija iespaidīgi viļņi. Tad rūmē iedrāzās kuģa kapteinis, ārkārtīgā satraukumā ziņodams, ka par spīti aizliegumam E. Repše izgājis kuģa priekšgalā! Zinot “Storm” tipa kuģu uzbūvi, bija skaidrs, ka kuģa priekšgalā nav pilnīgi nekā, pie kā turēties, un pamatīgajās svārstībās premjeru no kuģa priekšgala var viegli ieskalot jūrā. Pametuši kūpošās kafijas tases, ministrs ar NBS komandieri metās uz kuģa tiltiņa pusi. Tā vai citādi, bet E. Repše kuģa priekšgalu bija laimīgi pametis! Tiesa, bez Gaisa spēku dāvātās cepures, kuru vējš bija ierāvis jūrā. Atvieglots par tik nebūtisku skādi, ministrs neuzkrītoši palūdza, vai uz kuģa nav kāda Jūras spēku cepure. Izrādās, ka bija. Pietauvojoties Tirdzniecības kanālā, Ministru prezidents varēja pa trapu nokāpt ar Gaisa spēku kombinezonu mugurā un Jūras spēku cepuri galvā.