Pasaulē
Eiropa

Zviedrijā auto tehniskā apskate – retāk un brīvāk 16

Foto – Edijs Pālens/LETA

Mana pieredze ar automašīnas tehnisko apskati Zviedrijā pagaidām aprobežojas ar izvēli – līdz 30. septembrim manam auto jāiziet tehniskā apskate vienā no desmitiem Zviedrijā pieejamo tehniskās apskates pakalpojumu uzņēmumu. Jau no maija mana pastkastītē sāka “birt” piedāvājumi no dažādiem uzņēmumiem izvēlēties tieši viņus.

Lai gan auto tehniskā kontrole Zviedrijā ir obligāta kopš 1965. gada, brīvais tirgus tehniskās pārbaudes pakalpojumu sniedzējiem tika atvērts 2010. gadā. Kopš tā laika cenu kāpums šim pakalpojumam ir pieaudzis par 50%. Salīdzinot piecu lielāko “spēlētāju” piedāvājumu, nākas secināt, ka cena var atšķirties no 395 kronām (38,53 eiro) līdz pat 479 kronām (46,72 eiro) atkarībā no tā, vai apskates laiks internetā ir iepriekš rezervēts un apmaksāts, kā arī var atšķirties dažādu apskates staciju cenu piedāvājums atkarībā no to atrašanās vietas. Visu uzņēmumu atbilstību standartiem un nepieciešamajai kvalitātei saskaņā ar starptautiskiem kritērijiem pārbauda Akredetācijas un tehniskās kontroles padome.

Ir labi, ja var izvēlēties labāko, kad piedāvājumu ir daudz, kā tas ir Zviedrijā. Pirms gadiem pieciem, kad nācās iziet tehnisko apskati Latvijā reģistrētam auto, pavadīju četrarpus stundas, gaidot savu kārtu “dzīvajā” rindā. Beigās saņēmu lapu ar atzīmētajām divām nelielām nepilnībām, kas nozīmēja, ka man atkārtoti jāizstāv rinda un jāparāda, vai atzīmētās nepilnības ir novērstas.

Zviedrijā jau no 2000. gada uzņēmumi sāka piedāvāt tehniskās apskates laiku un datumu rezervēt internetā, no 2004. gada šī iespēja ir ieviesta gandrīz visā valstī. Tas nozīmē, ka, neizejot no mājas, auto īpašnieks var iepriekš izvēlēties sev piemērotāko laiku auto apskatei.

No šā gada 20. maija Zviedrijā ir ieviesta jauna sistēma tehniskajai apskatei. Līdz šim datumam transporta tehniskās apskates mēnesis bija “piestiprināts” mašīnas reģistrācijas numura pēdējam ciparam. Tagad jaunam auto pirmā tehniskā apskate jāveic tikai pēc trim gadiem, otro reizi – divus gadus pēc pirmās apskates, katra nākamā apskate jāveic ne vēlāk kā 14 mēnešus pēc iepriekšējās apskates.

Mani paziņas raksturo Zviedrijas sistēmu kā ļoti liberālu (ar nozīmi – pārāk iecietīgu). Galvenais, lai visas lampas spīd un “trijstūris” būtu, tā viņi teica. Citi par to izsakās kā supervienkāršu salīdzinājumā ar Latviju: internetā rezervē laiku un samaksā, ierodoties atdod atslēgas meistaram, dzer kafiju, kas tiek piedāvāta par velti, un gaidi atbildi. Pat tad, ja mašīnai tiek atklāta “neliela vaina” (piemēram, ieplīsusi lampa), nav jāierodas atkārtoti, tas tiek piefiksēts pie labojamām vainām un labošana paliek uz īpašnieka sirdsapziņas.

LA.lv