Pirmais komerciālais cepelīns “LZ 7” spēja uzņemt 24 pasažierus.
Pirmais komerciālais cepelīns “LZ 7” spēja uzņemt 24 pasažierus.
Pirmais komerciālais cepelīns “LZ 7” spēja uzņemt 24 pasažierus.

1909. gada 16. novembrī. Pasaulē pirmā aviosabiedrība 1

Pirms 100 gadiem Vācijā, Frankfurtē pie Mainas tika dibināta pasaulē pirmā pasažieru pārvadāšanai domātā lidsabiedrība “Deutsche Luftschiffahrt-Aktiengesellschaft” jeb DELAG. Kā kompāniju dibināšanas iniciators uzstājās grāfa Cepelīna dirižabļu būves firmas biznesa menedžeris Alfreds Kolsmans.

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 6
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Lasīt citas ziņas

Arī izmantot plānoja Cepelīna dirižabļus jeb “cepelīnus”. Viss pasākums bija Kolsmana ideja. Tā viņam iešāvās prātā pēc tam, kad grāfam – gaisa kuģu konstruktoram – nebija izdevies raisīt Vācijas militārā resora interesi par viņa ražojumiem, kas draudēja ar finansiālām grūtībām. Vācijas sabiedrībā turpretī interese par lidošanu bija milzīga, un apsviedīgais Kolsmans vēlējās to izmantot.

Pats grāfs Cepelīns no šā projekta norobežojās, jo kā aristokrātam viņam nebija pieņemama doma, ka tik cēls pasākums kā gaisa kuģošana tiek vulgāri komercializēts.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kompānija par savu mītnes vietu izvēlējās Bādenbādeni Vācijas dienvidrietumos. Pirmajos gados pēc dibināšanas DELAG vajāja dažādas nelaimes, jo pirmkārt bija grūtības savākt uzņēmuma darbības sākumam vajadzīgo summu, tad klizmas un avārijas, gan bez cilvēku upuriem, vajāja gaisa kuģus.

Turklāt sākumā nebija infrastruktūras, lai pilsētas pieņemtu cepelīnus un tie, nevis pārvadāja pasažierus no vienas vietas uz otru, bet vienkārši devās 90 minūšu ilgos izpriecu braucienos. Pasažieru pārvadājumi uz Frankfurti, Diseldorfu un Berlīni sākās tikai 1911. gadā. Līdz Pirmā pasaules kara sākumam DELAG komerciālajos reisos paguva pārvadāt 34 028 ceļotājus.

Pirmā aviokompānija pasaulē dibinājās laikā, kad dažāda tipa lidaparātu skaits Eiropā bija mērāms tikai dažos desmitos.

Laikraksts “Dzimtenes Vēstnesis” 1909. gada priekšpēdējā dienā vēstīja, ka Vācijai tobrīd piederot “14 dažādu sistēmu gaisa kuģi un 5 aeroplāni, Francijai 7 grozāmie baloni un 22 aeroplāni, Krievijai 3 grozāmie baloni un 6 laišanās mašīnas, Itālijai 3 gaisa kuģi un 7 aeroplāni, Anglijai no katras sugas pa 2 gaisa kuģiem, Austrijai 2 gaisa kuģi un 4 aeroplāni, Spānijai viens gaisa kuģis un trīs laišanās mašīnas”.

a visām kopā Eiropas valstīm sanāca “32 gaisa kuģi un 59 aeroplāni”.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.