RAF–10 “Festivāls”.
RAF–10 “Festivāls”.
RAF–10 “Festivāls”.

1958. gada 14. novembrī. Pirmie PSRS mikroautobusi no Rīgas 0

Pirms 60 gadiem laikraksts “Cīņa” ziņoja, ka notiks pēdējās Rīgā radīto mikroautobusu “Sprīdītis” un “Festivāls” pārbaudes: “Pēdējā laikā fabrikā izstrādāta vieglajai automašīnai piekabināma vasarnīca, autobuss “Sprīdītis”, kā arī jaunas uzlabotas konstrukcijas pasažieru un kravas taksometrs. Tie jau pārbaudīti pa Latvijas un Igaunijas, kā arī Ļeņingradas apgabala ceļiem. Mašīnas nobrauks ceļa gabalu līdz Maskavai un atpakaļ. Maskavā ar jaunāko RAF produkciju iepazīsies arī zinātnieki un autotransporta darbinieki.” Nolūkā risināt pasažieru pārvadāšanas problēmas Padomju Savienībā vidējas ietilpības autobusu izgatavošanu uz kravas automašīnu bāzes Rīgā uzsāka ap 1953. gadu 2. Rīgas autoremonta rūpnīcas cehos, kas vēlāk pārtapa RAF jeb Rīgas Autobusu virsbūvju fabrikā. Pirmo mikroautobusu mūsdienu izpratnē, desmitvietīgo RAF–10 “Festivāls” par godu Maskavā sarīkotajam Vispasaules jaunatnes un studentu festivālam, izmantojot citviet PSRS ražoto vieglo auto šasijas, dzinējus un mezglus, izgatavoja vēl 1957. gadā. Savukārt desmit mikroautobusu izgatavošanas pasūtījumu PSRS kompartijas 21. kongresa delegātu pārvietošanas vajadzībām Maskavā RAF saņēma 1958. gadā. Tas arī bija mikroautobusu ražošanas sākums visas Padomju Savienības mērogā. Tā laika avīzes apgalvoja, ka “Festivāla” un astoņvietīgā “Sprīdīša” brauciens uz Maskavu un atpakaļ noritējis sekmīgi – 20 dienās veikti 3500 km. Braucienā bija piedalījušās arī RAF mikroautobusu “piekabināmās vasarnīcas” un “kravas–pasažieru” versijas. Sērijveida ražošanu uzsāka “Festivālam”, jo to novērtēja kā optimālu. Jāatzīmē, ka 80. gadu sākumā RAF ražoja ap 14 tūkstošiem mikroautobusu gadā.

Reklāma
Reklāma