“Kinetics Nail Systems” direktors Andžejs Stenclavs: “Sākoties krīzei, darbinieku skaitu nācās samazināt par 10%, par prioritāti izvirzot uzņēmuma ilgtspēju, lai tas droši un stabili pārdzīvotu krīzi.”
“Kinetics Nail Systems” direktors Andžejs Stenclavs: “Sākoties krīzei, darbinieku skaitu nācās samazināt par 10%, par prioritāti izvirzot uzņēmuma ilgtspēju, lai tas droši un stabili pārdzīvotu krīzi.”
Foto: Karīna Miezāja

Ar nagu laku pret krīzi jeb kā gudri strādāt neziņas laikā 0

Nagu lakas ražotājs “Kinetics Nail Systems” meklē risinājumus Covid-19 radītās krīzes ietekmes mazināšanai. Uzņēmums veido savu interneta veikalu, kas darbu sāks maijā, jau marta vidū uzsākta dez­infekcijas līdzekļu ražošana. Daudz tiek strādāts jaunu tirdzniecības kanālu atrašanai un produktu portfeļa palielināšanai. Pauze pagaidām likta jaunās ražotnes būvniecībai.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm 24
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus 21
Kāpēc apklusis Krievijas tirāns? Pēc prezidenta vēlēšanām pazudis Putins
Lasīt citas ziņas
Krīze “Kinetics Nail Systems” ietekmē vistiešākajā veidā, jo sadarbības partneri Itālijā un Spānijā savu darbību pārtraukuši.

Būtisks pārdošanas samazinājums vērojams Krievijā, Dubaijā, Kuveitā, Portugālē, Francijā un vēl vairākās valstīs, kas bija galveno eksporta valstu vidū. Izņēmums ir Kanāda, kurp tiek sūtīta prece ar privāto zīmolu. Jāsaka, ka līdz šim eksportā aizgāja 95% uzņēmuma saražotā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šī gada pirmajā ceturksnī samazinājums tiek lēsts 50–70% apjomā pret attiecīgo laikaposmu pērn, aprīlī – pat par 70%, bet nākamajos mēnešos tiek prognozēts samazinājums par 50%. “Uzņēmumam tas nozīmē veselu darbību kompleksu. Jau 20. martā sākām strādāt pie krīzes budžeta. Nedēļas laikā pārskatījām visu izmaksu struktūru, izanalizējām situāciju. Darbinieku skaitu nācās samazināt par 12%, par prioritāti liekot uzņēmuma ilgtspēju, lai tas droši un stabili pārdzīvotu šo krīzi,” stāsta uzņēmuma direktors Andžejs Stenclavs.

Jauna formula

Pagājušais gads uzņēmumam bijis ļoti veiksmīgs – apgrozījums audzis par 17% un gads noslēdzies ar 6,3 miljonu eiro apgrozījumu. Gadu iepriekš ieņēmumi auguši vēl straujāk – par 40%. Pērn vienam no galvenajiem produktiem – želejlakai (jeb gela lakai) – pilnībā mainīts iepakojums un formula, lai tas atbilstu jaunākajām tirgus tendencēm. Šādi soļi veikti, lai produktus pasargātu no viltojumiem, kā arī tos padarītu modernākus, kas veicinātu lielāku atpazīstamību eksporta tirgos.

Ikdienā lietojamās nagu lakas tonis ir redzams caur pudelītes stiklu, bet želejlaka jāpilda necaurspīdīgā iepakojumā, jo tā reaģē uz gaismu. Tāpēc tiek izmantots speciāls korķis, kurā krāsa iepildīta un tonis redzams uz pudelītes sāniem uzlīmes veidā.

Iepakojums radīts speciāli “Kinetics” un tirgū līdzīga neesot.

Pavisam attīstībā investēti 200–300 tūkstoši eiro. “Kinetics Nail Systems” sortimentā ir 250 toņu želejlakas un parastās nagu lakas.

Prece top galvenokārt profesionālajam segmentam – saloniem un meistariem profesionāļiem, kas aizņem 80% no kopējā saražotā apjoma. “Kinetics Nail Systems” ir vienīgais želejlakas ražotājs Baltijā, bet Eiropā to dara vēl četras kompānijas. Baltijas tirgū gan ir daži uzņēmumi, kas šo produkciju ar privātajiem zīmoliem pasūta ārpakalpojuma sniedzējiem. “Konkurence ir sīva gan zīmolu tirgū, gan kontraktražošanā. Mēs galvenokārt izjūtam konkurenci no Ķīnas ražotājiem.

Tur ir labi attīstīta gaismas cietējošo materiālu nozare un daži Ķīnas ražotāji pēdējo gadu laikā aktīvi strādājuši, attīstot želejlakas ražošanu. Viņu produkcija gan nav atbilstoša izmantošanai Eiropas Savienībā, bet Krievijā, kur regulējums nav ļoti prasīgs pret kosmētikas drošumu, viņiem ir lielākas iespējas. Izšķirošs faktors ir zemāka cena,” stāsta Andžejs Stenclavs.

Lai arī Latvijā šos produktus nedrīkst izmantot, novērots, ka tie parādās ne tikai mūs valstī, bet arī citviet Eiropas Savienībā.

“Nozari vajadzētu uzraudzīt rūpīgāk, jo tieši želejlakām ir ļoti augsts kairinājuma un alerģiju risks ādai.

Uzraudzība un kontrole būtu jāveic Veselības inspekcijai. Viņi to dara, bet tirgus ir mazs un bieži vien meistari līdzekļus pērk privāti,” stāsta A. Stenclavs.

Reklāma
Reklāma

Vai nozarē darbojas pelēkais tirgus, vaicāju. Drošuma kontekstā noteikti par to esot jārunā, jo galapatērētājam produkta izcelsme bieži vien nav zināma. “Ja zīmols pērk galaproduktu Ķīnā, tad visbiežāk tas nav reģistrēts Eiropas Savienībā, kas rada papildu riskus lietotāju drošībai. Šie produkti satur ļoti kairinošas sastāvdaļas – monomērus un ne visi monomēri ir atļauti Eiropā, bet zinām, ka Ķīnas ražotāji bieži vien nespēj norādīt, kādus monomērus viņi izmanto,” par notiekošo tirgū stāsta uzņēmuma vadītājs.

Diemžēl patērētājs, paskatoties uz pudelīti un izlasot informāciju par ražotājvalsti, nevarēšot noteikt, vai tā ir patiesa vai ne. Tā vietā patērētājs varētu vērtēt zīmola reputāciju un paļauties uz to, ka zīmoli ar augstāku reputāciju pievērš vairāk uzmanības zīmola drošumam nekā zīmoli ar zemāku, viņš iesaka. Kā vienu piemēru uzņēmējs min nagu laku, kas temperatūras ietekmē mainījusi savu krāsu – tās tirgū bija populāras pirms kāda laika. Taču šādi produkti nebija pieejami nevienā salonā, kas strādā ar augstas reputācijas zīmoliem. Iemesls bijis gaužām vienkāršs – šie produkti saturēja sastāvdaļas, ko nav atļauts izmantot Eiropas Savienībā.

Arī privātie zīmoli

Foto: Karīna Miezāja

“Kinetics” visvairāk pārdoto produktu augšgalā ierindojas sarkanā toņa “Victory”, kas īpaši radīts profesionālo meistaru čempionātam. Tālāk seko cita veida sarkanais tonis “Imperial” un franču manikīra klasika “Zephyr”. Nagu lakas nav vienīgie produkti, ko ražo “Kinetics Nail Systems”. Atsevišķs segments ir roku un pēdu kopšanas līdzekļi, ko rada uzņēmuma speciālisti, kā arī nagu pieaudzēšanas līdzekļi.

Vairāk nekā puse produkcijas top ar “Kinetics” zīmolu, bet pārējais – ar privātajām preču zīmēm. “Tirgus koncentrējas piecās lielākajās izstādēs Eiropā, Āzijā, ASV, Japānā un Indijā. Tie, kas strādā nozarē, ir vieni un tie paši. Ja uzņēmējs redz, ka produkts ir vajadzīgs un interesants, tad viņš šo produktu pērk,” tirgus specifiku raksturo uzņēmējs. Pērn ienesīgākie bijuši Portugāles, Polijas un Krievijas tirgi, arī kopējais pieaugums Eiropā bijis vērā ņemams. Pārsteiguma tirgus – Ēģipte, kur izaugsme bijusi ļoti strauja.

Šā gada 1. ceturksnī kāpums bijis par 24%, kas ir konfortabls pieauguma temps. Ja šis skaitlis ir lielāks, tas uzņēmumam radot papildu stresu.

Taču Covid-19 izraisītā krīze veikusi būtiskas korekcijas, kam nu tagad būs jātiek pāri.

Lielās krīzes gados Amerikā darbojās “lūpu krāsas efekts”, kad, nevarot iegādāties jaunu kleitu, dāma pirka jaunu lūpu krāsu. Vai tā būs šoreiz? 2008. gada krīzes laikā tas apstiprinājies, kad cilvēkiem nebija iespējams tērēt dārgām lietām un viņi nopirka “mazo balvu – nagu laku”.

A. Stenclavs spriež, ka šoreiz tā, visticamāk, nebūs, jo “pircējam vienkārši nav iespējas iet un pirkt vai iet pie manikīra meistara”. Tas gan varētu realizēties daļēji, jo patērētāji iepirksies interneta veikalos. Arī “Kinetics Nail Systems” uzsākuši sava interneta veikala izveidi, kas darbu sāks 1. maijā.

Tas gan nespēs pilnībā kompensēt krīzes dēļ radīto kritumu, tāpēc uzņēmums strādā vēl pie citiem risinājumiem. Jau uzsākta antiseptisko jeb dezinfekcijas līdzekļu ražošana, tāpat darbs notiek ar privāto zīmolu klientiem. Pagaidām uz diviem trim gadiem atlikta jaunās ražotnes celtniecība, ko uzņēmums jau sen bija iecerējis būvēt.

Neviens nevar pateikt, cik ilgi krīze ievilksies un neviens nezina, cik lielus līdzekļus tās dēļ nāksies zaudēt un kad atjaunosies ekonomika krīzes skartajās valstīs, tāpēc uzņēmējs piesardzīgi runā par nākotnes plāniem. Viņš uzsver: “Mums vajadzētu lepoties ar savu valdību.

Es ļoti augstu vērtēju, cik operatīvi, profesionāli un konstruktīvi strādājusi mūsu valdība krīzes apstākļos. Runājot ar partneriem citās Eiropas valstīs, var tikai bēdīgi noskatīties, cik haotiska un nepārdomāta tur ir komunikācija, cik novēloti lēmumi un pie kādām sekām tie noveduši. Jūtam valdības vēlmi atbalstīt savus uzņēmumus.

Piemēram, finanšu institūcija “Altum”, kas sniedz krīzes atbalstu uzņēmumiem, strādā arī sestdienās, svētdienās no pieciem rītā, citiem vajadzētu pamācīties no viņiem,” secina direktors, piebilstot – tas, cik ātri spējām noreaģēt, palīdzēs uzņēmumiem kļūt efektīvākiem, stiprākiem iznākt no šīs krīzes un mums būs labāka starta pozīcija salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm.

Foto: Karīna Miezāja

– “Kinetics Nail Systems” izveidots 2002. gadā. Uzņēmums sāka nodarboties ar nagu pieaudzēšanas produktu tirdzniecību.

-2009. gadā izveido savu laboratoriju, lai izstrādātu nagu laku formulas. Sākumā bija daži desmiti toņu, bet tagad to skaits sasniedz vairākus tūkstošus.

– Pagaidām krīzes dēļ “iesaldēta” jaunās ražotnes būvniecība, taču plāns to realizēt nav atcelts.

VĒRTĒJUMS: Jauns pārdošanas kanāls

Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācijas izpilddirektore Raina Dūrēja-Dombrovska atzinīgi vērtē “Kinetics” centienus šajos krīzes apstākļos atrast jaunus izplatīšanas kanālus. “Uzņēmums galvenokārt strādāja ar salonu klientiem un šis kanāls diemžēl ir aizvēries un noiets sabremzējies.

Tas, ka “Kinetics” ir fokusējies uz jaunu noieta kanālu, uzņēmumam nāks tikai par labu. Viņu produkcija ir unikāla un tikai jānoregulē izplatīšana. Šis tirgus noteikti modīsies, niša ir spēcīga. Sievietes drīzāk maizi nepirks, bet kādu nagu laku vai lūpu krāsu gan,” sacīja izpilddirektore.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.