Projekta vizualizācija

Atdzīvina “kapu tramvaja” projektu: “Rīgas satiksme” vienojusies par nosacījumiem 0

Centrālā finanšu un līguma aģentūra (CFLA) un pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” (“RS) pagaidu valde vienojusies par nosacījumiem, ar kādiem varētu turpināt Skanstes tramvaja līnijas projekta īstenošanu, pastāstija uzņēmuma pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 191
Lasīt citas ziņas

Pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” pagaidu valde vakar Centrālajā Finanšu un līgumu aģentūrā (CFLA) tikās ar aģentūras direktoru Mārtiņu Brenci.

Viņš sarunas tēmu pirms tikšanās “Latvijas Avīzei” raksturoja tā: – “Zinām aizvadītā gada nogales notikumus “Rīgas satiksmē” – aizdomas par krāpšanas riskiem un iespējamu korupciju. Zinot arī, kāda ir Eiropas komisijas nostāja par jebkurām aizdomām un šaubu ēnām, tām ir jābūt tālu no jebkura ES projekta,” šādi tikšanos “LA” raksturoja Mārtiņš Brencis.

CITI ŠOBRĪD LASA

M. Brencis vērsa uzmanību, ka Skanstes tramvaja projekta beigu termiņš ir 2023. gada 1. augusts. CFLA pirms tikšanās no “Rīgas satiksmes” bija vien saņēmusi vēstuli par iepirkumu iespējamu pārvērtēšanu.

“Mums vajag konkrētu grafiku, kad tas notiks. Uzņēmumā plānots iecelt jaunu jaunu padomi, ir iecerēts izveidot jaunu valdi un jaunu iepirkumu komisiju. Ir iecerēts veikt jaunus iepirkumus. Kā tos īstenos? Ja šo jautājumu atliek uz gadu, tas nozīmē vēl gadu klāt pie iepirkumiem. Projekts noteikti nonāks valdības redzeslokā, un iespējamie lēmumi, visticamāk, būs aptuveni nākamā mēneša laikā,” skaidroja M. Brencis.

“Mēs jau bijām sākuši darbu pie būvniecības darbu iepirkuma nolikuma izstrādes, tomēr patlaban to apturēsim un sāksim pilnīgi no jauna. Jauno iepirkuma specifikāciju veisosim tā, lai tā būtu pieejama maksimāli plašākam pretendentu lokam, izslēgtu visas ierobežojošās prasības un neradītu nekādas aizdomas par iepirkumu godīgumu,” aģentūrai “LETA” skaidroja Matīss.

Tieši tāpat no jauna veidos iepirkumu arī par 12 tramvaju iegādi.

Ja šos nosacījumus īstenos, CFLA paudusi gatavību atsākt sadarbību ar uzņēmumu. Abus iepirkumus varētu izsludināt divu līdz trīs mēnešu laikā.

CFLA direktors atklāja, ka aģentūrai patlaban vēl nav iemesla atprasīt “Rīgas satiksmei” līdz šim izmaksāto naudu aizdomu dēļ par korupciju.

“Tomēr mēs uzņēmumam esam apturējuši visus maksājumus. Termiņš maksājumu apturēšanai nav ierobežots. Varam kaut desmit gadus maksājumus apturēt, tik ilgi, kamēr būs skaidrība. Vēlamies saņemt skaidrojumus, kas ir noticis un ko uzņēmums ir iecerējis darīt,” piebilda M. Brencis.

CFLA maksājumus varētu atjaunot vien tad, kad tiek gūts apstiprinājums, ka tiesībsargājošo institūciju sāktajai izmeklēšanai un aizdomām par krāpšanu nav nekādas saistības ar “RS” īstenoto ES fondu projektu.

Visticamāk, saistībā arī ar skandāliem “Rīgas satiksmē” un vairākiem ēku siltināšanas projektiem Daugavpilī, par ko “Latvijas Avīze” ziņoja aizvadītā gada beigās, otrdien Finanšu ministrijas vadības sanāksmē apspriesti iepirkumu kontroles jautājumi ES fondu projektos.

Reklāma
Reklāma

“Ir viens ļoti kritisks finanšu rādītājs, ko vērtē EK. Tas ir kļūdas līmenis kopējā izmaksātajā finansējumā. Tam ir jābūt mazākam nekā 2%. Patlaban mums, Latvijai kopējais kļūdas līmenis ir 1,26%. Mums kā aģentūrai ir svarīgi pārliecināties par lielo finanšu ietilpīgo projektu iepirkumu vadību un līgumu vadību. Uzsveru – ES fondu projektos ir jābūt nulles tolerancei korupcijai un krāpšanas gadījumiem. Ja konstatējam aizdomas, apturam maksājumus un nemaksājam atbalstu tik ilgi, kamēr tiesībsargājošās iestādes dod projektu īstenošanu atbalstošu skaidrojumu,” tā M. Brencis.

CFLA plāno optimizēt iepirkumu pārbaudes, turpmāk organizējot tās mērķētāk.

“Jaunā iecere nenozīmē papildu pārbaudi iepirkumu pasūtītājiem! Tā ir palīdzība projektu īstenotājiem iepirkumu gatavošanās fāzē, ko faktiski CFLA jau ir darījusi un dara. Mūsu pieeja paredz, ka labāk ar pasūtītāju kopā izrunājam svarīgo par specifikāciju, prasībām un citiem iepirkuma nosacījumiem pirms iepirkuma, lai mazinātu iespējas, ka kļūdas ieraugām līguma slēgšanas un īstenošanas fāzē, kad maksājuma pieprasījumuā redzam, ka kaut kas ir noticis aplami, bet tad jau laiku vairs nevar atgriezt atpakaļ,” tā M. Brencis.

Tāpat šajā gadā turpinās pilnveidot ES fondu elektronisko vidi (KPVIS), kur darbojas ES projektu īstenotāji, lai sākotnējo datu uzkrāšanas nepieciešamību aizvien papildinātu atbilstoši projektu vadības un uzraudzības sistēmas funkcijām.

Skanstes tramvaja projekts

* Kopējās Skanstes tramvaja projekta izmaksas tiek lēstas 97,40 miljonu eiro apmērā, neieskaitot PVN. Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būtu 65,66 miljoni eiro, “Rīgas satiksmes” līdzfinansējums – 27,40 miljoni eiro un citi publiskie līdzekļi snieguma rezerves priekšfinansēšanai – 4,33 miljoni eiro.

* Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) sācis kriminālprocesu saistībā ar trim “Rīgas satiksmes” iepirkumiem, kas par transportlīdzekļu iegādi.

* Skanstes tramvaja līnijas projekts paredz ne vien pašas līnijas izbūvi, bet arī 12 tramvaju iegādi. Šajā iepirkumā pieteikušies bija divi pretendenti “Škoda” un SIA “Stadler”, taču iepirkums nebija beidzies, jo vēl notika pretendentu izvērtēšana. “Škoda” ir viens no kriminālprocesā iesaistītajiem uzņēmumiem.

Dati: LETA

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.