Kolāža: la.lv, foto: LETA un LA

Tikai neveiksmīga frāze? “Gjensidige” pārstāves ciniskos izteikumus skata Zvērinātu advokātu padome 7

Paredzēts, ka šodien Zvērinātu advokātu padomes sēdē tiks izskatīts jautājums par advokātes Jeļenas Alfejevas rīcību. Viņa, mēģinot panākt, lai Augstākā tiesa (AT) samazina kompensāciju, kas viņas klientam – apdrošinātājam “Gjensidige” – bija jāmaksā atraitnim par trolejbusa nobraukto sievu un bērnu, bija tiesai argumentējusi, ka “mēdz būt gadījumi, kad cilvēks ne tikai nepārdzīvo laulātā nāvi, bet saistībā ar to pat jūt atvieglojumu” (“LA” par to rakstīja š. g. 5. februārī publikācijā “Dzīvības cena – 30 000 eiro”).

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
“Meita raudāja, zvanīja, nesaprotot, kur atrodas!” Šoferis Ogrē vienaldzīgi izsēdina 10 gadus vecu meitenīti nepareizā pieturā 71
Lasīt citas ziņas

Tikmēr apdrošinātāja Norvēģijas māteskompānija “Gjensidige Forsikring ASA” cenšas izvairīties no jebkuriem jautājumiem saistībā ar tās morālo atbildību par advokātes rīcību.

Advokāte Jeļena Alfejeva bija tiesai argumentējusi, ka “mēdz būt gadījumi, kad cilvēks ne tikai nepārdzīvo laulātā nāvi, bet saistībā ar to pat jūt atvieglojumu”.
Foto: Lita Krone/LETA
CITI ŠOBRĪD LASA

Izskatījis apdrošinātāja “Gjensidige” kasācijas sūdzību, AT Civillietu departaments šā gada 31. janvārī no 100 000 eiro līdz 60 000 eiro samazināja kompensāciju, kas izmaksājama par labu Ansim Priedem, kura sievu un meitu 2014. gadā nobrauca pašvaldības uzņēmuma “Rīgas satiksme” trolejbuss.

Tiesas spriedumā, kurš vairs nav pārsūdzams un kuru “Gjensidige” sakās esam jau izpildījusi, cita starpā tika uzskaitīti arī advokātes J. Alfejevas argumenti, kāpēc šajā gadījumā katra no divu cilvēku – mātes un bērna – dzīvībām apdrošinātāja ieskatā nav pat 50 000 eiro vērta.

“Nekādā ziņā nevar atzīt, ka pārdzīvojumi saistībā ar laulātā nāvi ir pašsaprotami. Cilvēki tuvinieku nāvi pārdzīvo dažādi, un tas ir atkarīgs no vairākiem apstākļiem. Mēdz būt gadījumi, kad cilvēks ne tikai nepārdzīvo laulātā nāvi, bet saistībā ar to pat jūt atvieglojumu,” šādus argumentus tiesā bija likusi “Gjensidige” advokāte.

Šie izteikumi bija šķituši nepieņemami pat trim AT Senāta locekļiem, kuri spriedumā bija īpaši norādījuši, ka “šādi apgalvojumi lietas faktisko apstākļu kontekstā acīmredzami izteikti nolūkā nevajadzīgi sakāpināt emocionālo fonu un kā tādi atzīstami par zvērināta advokāta profesionālajai ētikai neatbilstošiem”.

Saņemot ziņas par šo spriedumu, Zvērinātu advokātu padome paziņoja – tā kā “sprieduma 11. punktā atzīts, ka, paužot apsvērumus kasācijas sūdzībā, zvērināta advokāte J. Alfejeva pieļāvusi profesionālajai ētikai neatbilstošu rīcību”, ir sākta viņas rīcības pārbaude un jautājumu paredzēts izskatīt Zvērinātu advokātu padomes sēdē 26. februārī.

Tikmēr J. Alfejevas klients – apdrošinātājs “Gjensidige”, kura vēlmi samazināt pirmās instances tiesas piespriesto kompensāciju atraitnim par viņa sievas un bērna bojāeju advokāte aizstāvēja Augstākajā tiesā, cenšas izvairīties no morālās atbildības par tā noalgotās advokātes rīcību.

Reklāma
Reklāma

Tiesa, vispirms “Gjensidige” Latvijas filiāles vadītāja, savulaik Latvijas miljonāru sarakstā figurējusī Ināra Meija elektroniskā pasta vēstulē atzina, ka “par tiesvedības procesuālo dokumentu sagatavošanu ir atbildīgs kompānijas juridiskais departaments, tos saskaņojot uzņēmuma vadības līmenī”. Taču pēc tam pati I. Meija no tālākiem skaidrojumiem atteicās, savukārt “Gjensidige” Latvijas filiāles mārketinga nodaļa paziņoja – apdrošinātājs piekrītot, ka “iesniegtajā kasācijas sūdzībā ir bijušas atsevišķas neveiksmīgi noformulētas frāzes, kuras var radīt nepareizu priekšstatu”.

“Gjensidige” varot piebilst, ka “tiesu praksē mēdz būt situācijas, kad prasības argumentācijā tiek izmantoti dažādi, tai skaitā skarbāki formulējumi, bet mums ir ļoti žēl, ka šādi formulējumi tika iekļauti tieši norādītajā lietā”. “Uzsveram un pilnībā atzīstam, ka jebkura tuvinieka zaudējums ir liela traģēdija un neviena kompensācija naudas izteiksmē nespēs mazināt radītās sāpes,” tā uzskatot apdrošinātājs, kurš algoja advokāti, lai panāktu pirmās instances piespriestās 100 000 eiro kompensācijas samazināšanu.

Sākotnējās atbildēs I. Meija arī atzina, ka par lietu, “ņemot vērā tās nozīmību”, ir informētas arī “mātes uzņēmuma “Gjensidige Forsikring ASA” atbildīgās amatpersonas”, savukārt “Gjensidige” filiāles mārketinga nodaļas vadītāja Zane Liepa paziņoja, ka uz “Gjensidige” mātesuzņēmumam adresētiem jautājumiem esot gatavs atbildēt apdrošinātāja komunikācijas daļas vadītājs Norvēģijā Oistens Toresens.

Norvēģijas “Gjensidige” tika uzdoti jautājumi, vai mātesuzņēmums ir bijis informēts par J. Alfejevas ciniskajiem argumentiem pirms to izskanēšanas tiesā, vai arī Norvēģijā apdrošinātāja pārstāvis tiesā būtu izmantojis šādus argumentus, vai arī Norvēģijā “Gjensidige” algotu advokātu, lai panāktu pirmās instances tiesas piespriestās kompensācijas par sievas un bērna bojāeju samazināšanu, un kāda varētu būt kompensācija par šādu traģisku atgadījumu Norvēģijā.

Taču izrādījās, ka apdrošinātāja Norvēģijas meitasuzņēmums ne uz vienu no šiem jautājumiem atbildēt tomēr nevēlas. Tāpat O. Toresens nevēlējās paskaidrot, vai apdrošinātājam ir ētikas kodekss, kas noteiktu rīcību šādās situācijās, un ko “Gjensidige” gatavojas darīt, lai apliecinātu, ka pret dažādu valstu – gan Norvēģijas, gan Latvijas – iedzīvotājiem tai ir vienlīdzīga attieksme un vienāds vērtējums par šo valstu iedzīvotāju dzīvības un veselības vērtību.

Tā vietā “Gjensidige” pārstāvis norādīja, ka visi jautājumi tomēr esot uzdodami apdrošinātāja Latvijas filiālei. Savukārt tā šos uzdotos jautājumus tāpat ignorēja, vienīgi minot, ka “mēs tomēr vēlamies palikt pie jau iesūtītā komentāra, kas ir attiecināms arī uz daļu no jūsu iesūtītajiem jautājumiem”.

Interesanti, ka pirms nedaudz vairāk nekā diviem gadiem medijiem bija izsūtīts acīmredzami izdomāta autora raksts, kurā tika apgalvots – “ja tiesa pieņems emocionālu lēmumu par morālā kaitējuma atlīdzību trolejbusa nobrauktās mātes un meitiņas lietā”, tad “cietēji var izrādīties visi autovadītāji, kuriem nāksies iegādāties desmit un pat padsmit reizes dārgākas obligātās autovadītāju civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jeb OCTA polises”.

Toreiz I. Meija publiski paziņoja, ka publikācijas par traģisko satiksmes negadījumu Čaka ielā lielākoties esot iniciējis “cietušais, kurš sev zināmu iemeslu dēļ vēršas pret apdrošinātāju, nevis nodarījumā iesaistīto uzņēmumu”, un ka “no juridiskā viedokļa “ADB Gjensidige” ir pilnā mērā nokārtojusi savas saistības attiecībā pret bojā gājušo tuvinieku atbilstoši likumā un MK noteikumos noteiktajai kārtībai”.

Savukārt J. Alfejeva nekādus komentārus saistībā ar notikušo joprojām nav vēlējusies sniegt. Viņa cita starpā ir arī divu augstskolu mācībspēks, taču ne Rīgas Stradiņa universitātes rektors Aigars Pētersons, ne biznesa augstskolas “Turība” rektors Aldis Baumanis neredz nekādas problēmas tajā, ka lekcijas viņu vadītajās augstskolās lasa advokāte, kuras rīcības ētiskumu izskata Zvērinātu advokātu padomē.

Pēc raksta publikācijas saņēmām informāciju, ka Latvijas Zvērinātu advokātu padome 26.februāra sēdē nolēma atlikt jautājuma izskatīšanu par zvērinātas advokātes J.Alfejevas rīcības izvērtēšanu, pieprasot papildus informāciju no viņas.

Jautājumu plānots izskatīt Zvērinātu advokātu padomes sēdē 20.martā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.