Kadrs no filmas “Saruna ar karalieni”.
Kadrs no filmas “Saruna ar karalieni”.
Publicitātes foto

Augusta jubilāri – Vija Artmane un Arvīds Krievs portālā filmas.lv 0

Augusta nogalē Latvijas kinovēsturē svinamas divas jubilejas – aktrisei Vijai Artmanei (21.08.1929.-11.10.2008.) un režisoram Arvīdam Krievam (26.08.1944.), tāpēc Nacionālais Kino centrs sadarbībā ar Valsts Kinofotofonodokumentu arhīvu pievieno portāla filmas.lv “Arhīva izlasei” divas restaurētas filmas – katram jubilāram savu.

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Aktrise Vija Artmane, kam šogad tiek svinēta 90. jubileja, ir filmējusies apmēram 50 kinofilmās un spēlējusi 80 lomas teātrī, mainoties līdzi laikam; arī aktīvajā sabiedriskajā dzīvē viņa visbiežāk neizkrita no lomas. Tikai retos brīžos laikabiedri varēja aiz dažādo lomu kārtas ieraudzīt patiesi dzīvu cilvēku, un šādus mirkļus izdevies notvert režisoram Rolandam Kalniņam kopā ar operatoriem Juri Podnieku un Kalvi Zalcmani, veidojot dokumentālo filmu “Saruna ar karalieni” (1980). Režisora Rolanda Kalniņa spožajā filmogrāfijā “Saruna ar karalieni” ir vissvarīgākā dokumentālā filma, 1980. gadā tā saņēma “Lielā Kristapa” balvu un joprojām ir ļoti spēcīgs lielas aktrises portrets, uzņemts Vijas Artmanes 50. jubilejas gadā.

Savukārt režisora Arvīda Krieva mākslinieciskā rokraksta spilgtākā izpausme vismaz “padomju laika ietvaros” ir viņa trešā spēlfilma “Fotogrāfija ar sievieti un mežakuili” (1987) – tāpēc tā kļuvusi par pirmo režisora filmu, kas iekļauta VKFFDA restaurācijas plānos. Latvijas kino vēsturē šī ir varbūt pati pirmā spēlfilma, kuras likteni un māksliniecisko veidolu visai tieši ietekmējusi Mihaila Gorbačova sāktā perestroika – vēl tikai gadu ātrāk filmas autoriem droši vien nebūtu ļauts vienu no filmas varoņiem, kinodebitanta Alvja Hermaņa tēloto Kārli rādīt kā Afganistānas kara invalīdu, arī radošās komandas mākslinieciski provokatīvās idejas tiktu noraidītas. Tomēr 1987. gadā brīvības robežas ir paplašinājušās un galu galā “Fotogrāfija ar sievieti un mežakuili” kļūst par 1987. gada labāko Latvijas filmu – “Lielā Kristapa” galvenā balva gan togad netika piešķirta nevienai spēlfilmai, bet visvairāk “Kristapa” medaļu profesionālajās kategorijās tika tieši Arvīda Krieva radošajai komandai un pašam režisoram.

CITI ŠOBRĪD LASA

Latvijas kinoklasikas mantojuma pieejamības veicināšana, publicējot digitalizētās un restaurētās filmas Nacionālā Kino centra portālā filmas.lv, ietilpst Latvijas Nacionālā arhīva (LNA) vērienīgajā darbībā, īstenojot Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektu “Kultūras mantojuma satura digitalizācija (1. kārta)”. Šajā projektā sadarbojas Latvijas Nacionālā bibliotēka, LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs (LVKFFDA), Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija un Kultūras informācijas sistēmu centrs; restaurējamo filmu atlasi konsultē Nacionālais Kino centrs, restaurācijas darbus veic konkursā izvēlētā studija “Lokomotīve”. Kā jau minēts, digitalizētās un restaurētās filmas pamazām nonāk portālā filmas.lv, kur tās ir legāli un bez maksas pieejamas Latvijas sabiedrībai – jebkurā laikā un visur Latvijā, kur vien pieejams internets, turklāt visās mobilajās ierīcēs. Klasikas filmas atrodamas portāla sadaļā Arhīva izlase – tur jau iepriekš tikušas publicētas 15 dokumentālās filmas no leģendārā Rīgas poētiskā kino zelta fonda, un sadaļa tiks regulāri papildināta.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.