Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Edijs Pālens/LETA

“Man pie d…”, saka čalis, kurš nepārprotami ir no policijas kampaņas mērķauditorijas. Kā lai šitos izmaina? 2

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 156
Kokteilis
Magnētiskās vētras 2024. gada aprīļa beigām – visbīstamākās dienas
Lasīt citas ziņas

Faktiski jau tas interneta komentāriņš pie rak­sta par riepu pastiprināta diluma iemesliem un to novēršanu skan skarbāk nekā virsrakstā liktā frāze.

“Man pie d…”, tā saka čalis, kurš nepārprotami ir no policijas kampaņas mērķauditorijas.

“Lai taču dilst. Ātrāk tikšu pie jaunām.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Jā… Kā lai šitos izmaina? Ar asiņainiem klipiem? Ar gudriem rakstiem? Ar sodiem? Tādas domas šķetinu, sestdienā no “Sēnītes” uz Rīgas pusi pa jauno asfaltu ripodams.

Kā lai sapulcē pēc iespējas lielāku daļu braucēju kādā pieklājīgas, mierīgas drošas satiksmes grupā?

Te tādas grupas ir trīs. Visas skaitliski apmēram vienādas.

Vieni ir baigi godīgie. Labā josla (kas priecē). Nepabeigta remonta zonā atļauto 70 km/h vietā – apmēram 65. Reizēm mazāk, jo autori snauduļo. Telefonā ieskatās.

GPS spidometrs gan tajā nav ieslēgts. Tas parādītu, ka auto bultiņa, uz 70 nolikta, melo… Mēģinu čunčināt viņu straumē. Un neizturu.

Pieliku vēl 10 km/h. Par ko sods nedraud, kas tomēr ir kaut mata tiesu žirgtāk un dzīvespriecīgāk.

Elementāra matemātika gan liecina, ka laika ziņā līdz Ropažiem nevinnēsim ne pilnu minūti, tomēr jūtamies labāk. Būtu pavisam labi, ja ne tie, kuriem pie d…

Kreisajā joslā ātrumi (tā “uz aci”) sasniedz un pārsniedz simtu. Šie ļaudis ierobežojumus uzskata par stulbiem, iespējamās kontroles un soda iespējas par niecīgām, savas rīcības amorālo ēnu par nebūtisku. Agresija? Neapšaubāmi.

Lai gan agresijas likuma formulējumiem vienkāršs ātrums neatbilst, tas ir uzbrukums valstij un tuvējiem līdzpilsoņiem. Kā tādus novērst?

Starp citu – cits vienkāršas agresijas paveids plaši izplatīts arī lēnajā labējā joslā. Vismaz katrs otrais tajā, ja arī ir dzirdējis par drošas distances noteikumiem (puse no ātruma jeb divas sekundes), tos par būtiskiem neuzskata un tīši vai netīši ignorē.

Sevišķi spilgti šī kaite redzama, kad nonākam pilsētā, tur brīdi velkamies ar kādiem 30 km/h, atstarpes samazinot līdz metriem 10 un vēl mazāk, tad Brīvības ielas plašumos starp Teiku un VEF ieskrienamies līdz 70 km/h, distances gandrīz nepalielinot…

Kā šo kaiti ārstēt? Kontrole gandrīz neiespējama. Sāpīgi atgādinājumi – sadursmju “bānīši”, kuros cieš trīs, četras, piecas priekšas un pakaļas, gan pēdējā laikā Rīgā visai bieži, tomēr apziņā kaut kā uz sevi projicēti netiek. Man jau reakcija laba… Un – ja kas – apdrošināšana arī…

Reklāma
Reklāma

Ko var līdzēt satiksmes organizētāji? Pastiprināt policijas kontroles? Laikam jau nevar. Spēka, resursu nepietiek. Bet ja nu tomēr? Ja nu pamēģinām cilvēkus uzrunāt – nevis ātrumus mērot un katra atsevišķa pārkāpēja (viena no desmitiem) protokolus rakstot, bet vienkārši kaut ko redzamu, trafaretu, kā saka, garlaikoto skatienu zonā izliekot. Pāris čaļu zaļās vestēs, piemēram.

Lai neko nemēra, neko neraksta. Lai vienkārši ir redzami.

Turklāt “Waze” aplikācijās, kādas pavisam noteikti ir hiperaktīvo braucēju telefonos, šis fakts noteikti tiks pavairots un kolēģiem izplatīts. Tas policijai.

“Latvijas valsts ceļi”, kuru uzdevums ir būvdarbu gaitu uzraudzīt, savukārt varētu pierunāt darbu veicējus bez pliekanajiem “70” aplīšiem izlikt jaunbūvju posmos vēl kādus spilgtus skaidrojošus plakātus – kā Īrijā – “Please slow down!”.

Segums ir tikko uzklāts, saudzējams, slidenāks, nekā būs, kad nobriedīs…

Pilsētā… Milzu skādi, manuprāt, nodara lieki, nepamatoti ierobežojumi. Nepārtrauktās baltās līnijas pie Daugavgrīvas šosejas autobusu pieturām, piemēram.

Tām pāri nebrauc tikai viens no desmit. Jo stāvēt uz tukša ceļa tikai tāpēc, ka kādam ienācis prātā te krāsu šķērdēt, tiešām ir visai stulbi. Un strīpas tiek pārbrauktas.

Ierobežojumu ignorēšanas precedentu virkne sākusies. Ignorējam līnijas, ignorējam limitus… Kā tur tas čatotājs teica? Man pie d…

Un diemžēl jākonstatē, ka pie d… ir arī Rīgas domes Satiksmes departamentam, kurš ar pavisam nelieliem ieguldījumiem jau sen varēja pieturvietās tā sauktās kabatiņas izbūvēt un garāmbraucēju plūsmu no grēkošanas slodzes atbrīvot.

Varēja Kleistu ielā dažas pavisam liekas ātrumu ierobežojošas zīmes novākt. Tad patiešām vajadzīgo ievērošanas izredzes augtu.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.