Foto: Kzenon/SHUTTERSTOCK

“Biļetīti, lūdzu!” Ko drīkst un ko nedrīkst kontrolieri, pārbaudot pasažierus? 0

“Vēlējos noskaidrot, kādas ir Rīgas kontrolieru tiesības uzlikt sodu un izturēties nepieklājīgi. Vai tiešām var prasīt dokumentus iedot rokās vai telefonu ar elektronisko biļeti? Kā tiek izlemts, cik liels sods pasažierim tiks uzlikts par braukšanu bez biļetes? Kas notiek tad, ja pasažieris nedod dokumentus un nemaksā sodu, vai tiešām tāpēc var aizvest uz policijas iecirkni? Vai uzlikto sodu var apstrīdēt?” VELTA Rīgā

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm 24
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus 21
Kāpēc apklusis Krievijas tirāns? Pēc prezidenta vēlēšanām pazudis Putins 124
Lasīt citas ziņas

Kontrolieru darbs daudzos pasažieros izsauc virkni negatīvu emociju, jo kontrole cilvēka prātā asociējas ar varas izrādīšanu un sodu izrakstīšanu. Svarīgi zināt savas un kontrolieru tiesības un pienākumus, tas palīdzēs izvairīties no konfliktsituācijām.

Biļete jāiedod rokās

RP SIA “Rīgas satiksme” Klientu apkalpošanas un komunikācijas daļas vadītājs Viktors Zaķis skaidro, ka MK noteikumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība uzliek pasažierim par pienākumu iedot rokās kontrolierim savu biļeti vai dokumentu, kas apliecina tiesības izmantot braukšanas maksas atvieglojumus, lai kontrolieris varētu pārliecināties par minēto dokumentu derīgumu un izdarīt nepieciešamās atzīmes biļetē. Elektroniski vai pa tālruni iegādātām biļetēm pasažieris kontrolierim uzrāda rezervācijas kodu vai iedod rokās datu nesēju, kurā ir ielādēta elektroniskā biļete.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jāuzsver, ka brauciena reģistrēšana, pieliekot elektronisko biļeti pie validatora, ir katra pasažiera pienākums, pat ja pienākas bezmaksas braucieni. Pasažieri, kuri var saņemt braukšanas maksas atvieglojumus 100% apmērā, nereti domā – kāpēc reģistrēt braucienu, ja tas ir bez maksas. Tas nepieciešams, lai organizētu sabiedriskā transporta kustību, kā arī pārvadātājs varētu pieprasīt zaudējumus, kas radušies, vedot pasažierus, kuriem pienākas braukšanas maksas atvieglojumi. Ja nav reģistrēts brauciens vai iegādāta bezmaksas biļete, tiek uzskatīts, ka pasažieris brauc bez biļetes, un viņu par to var sodīt.

Kad pieaicina policiju

Kontrolierim ir tiesības izsēdināt pasažieri no transportlīdzekļa, kurš izmanto sabiedriskā transporta pakalpojumus bez braukšanai derīgas biļetes un atsakās maksāt sodu. Viktors Zaķis norāda: “Ja pasažieris nepakļaujas uzaicinājumam labprātīgi izkāpt no sabiedriskā transportlīdzekļa, kontrolierim ir tiesības izsaukt policijas darbinieku, lai tas bezbiļetnieku izsēdina piespiedu kārtā.” Policijas darbinieki šajā gadījumā pilda sabiedriskās kārtības uzraudzību, lai pasargātu kontrolieri no pasažieru agresivitātes. Ja pasažieris atsakās uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, kontrolierim ir tiesības lūgt policijas palīdzību, lai noskaidrotu likumpārkāpēja personību. Policijas darbinieku kompetencē ir ne tikai likumpārkāpēja personības pārbaude, bet arī administratīvā pārkāpuma protokola sastādīšana.

Biļešu kontrolierim ir tiesības aizturēt biļeti. To viņš dara gadījumos, ja biļete nav derīga vai ir aizdomas, ka pasažieris uzrāda sveša cilvēka braukšanas tiesības apliecinošu dokumentu. Šajos gadījumos kontrolieris sastāda biļetes aizturēšanas aktu un izskaidro pasažierim, ka aizturētais dokuments tiks nogādāts iestādei, kas to izsniegusi.

Svarīgi piebilst, ka bērnu vecumā līdz 15 gadiem kontrolieris drīkst izsēdināt no sabiedriskā transportlīdzekļa tikai tad, ja viņu pēc tam nogādā tuvākajā policijas iecirknī. Izsēdināt bērnu pieturā nomaļā apvidū kategoriski aizliegts.

Kontroliera darba stils

Kontrolierim savi pienākumi jāveic tā, lai radītu pēc iespējas mazāk neērtību pasažieriem. Savukārt pasažieris var lūgt kontrolierim parādīt apliecību, sniegt skaidrojumus un uzrādīt spēkā esošos normatīvos aktus vai to izrakstus. “Rīgas satiksme nepārtraukti aicina savus darbiniekus saskarsmē ar klientiem būt pieklājīgiem un iecietīgiem, neveicināt konfliktu rašanos vai to saasināšanos. Darbinieku informēšana notiek, gan izmantojot dažādus iekšējās komunikācijas līdzekļus, gan veicot regulāras apmācības,” informē Viktors.Zaķis.

Reklāma
Reklāma

Ja nemācies vēl skolā, brauc bez maksas

Atbilstīgi MK Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumiem pirmsskolas vecuma bērniem ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus reģionālās nozīmes maršrutā. Šā likuma norma ir mazliet izplūdusi, jo nav precīzi noteiks, no kāda vecuma bērns var izmantot bezmaksas biļeti. Saskaņā ar Vispārējās izglītības likumu pirmsskolas izglītības programmu bērni apgūst līdz septiņu gadu vecumam, bet veselības stāvokļa vai psiholoģiskās sagatavotības dēļ pirmsskolas izglītības programmas apguvi var pagarināt par vēl vienu gadu. Tas nozīmē, ka pirmsskolas vecuma bērnam var apritēt seši, septiņi un pat astoņi gadi. Likums neuzliek par pienākumu pavadošajai personai pierādīt, ka bērns vēl nav sācis skolas gaitas, tātad teorētiski bērni līdz 8 gadu vecumam drīkst reģionālajā maršruta transportlīdzeklī braukt bez maksas.

Jāpiebilst, ka pirmsskolas vecuma bērns nedrīkst viens pats braukt ar sabiedrisko transportu. Šoferim, redzot, ka pirmsskolas bērns pārvietojas viens pats, jāvēršas policijā.

Ja bērns brauc bez biļetes

Nereti vecāki cenšas ietaupīt un nemaksā par bērna biļeti, norādot, ka bērns ir pāris gadu jaunāks par viņa faktisko vecumu. Ja kontrolierim rodas šaubas par bērna vecumu, kurš sabiedriskajā transportlīdzeklī izmanto biļeti ar braukšanas maksas atvieglojumiem, viņš var pieprasīt, lai bērns vai pasažieris, kurš brauc kopā ar bērnu, uzrāda attiecīgā bērna vecumu apliecinošu dokumentu. Ja vecums neatbilst braukšanas maksas atvieglojumu saņemšanai, pasažieris, kurš brauc kopā ar bērnu, samaksā biļetes ar braukšanas maksas atvieglojumu un pilnas biļetes cenas starpību. Pirmsskolas vecuma bērniem sodu par braukšanu bez biļetes nepiemēro.

Viktors Zaķis skaidro: “Ja pasažieris uzskata par nepamatotu viņam piemēroto soda naudas apmēru, viņam ir tiesības mēneša laikā vērsties pie pārvadātāja ar rakstveida iesniegumu soda piemērošanas pamatojuma pārskatīšanai.” Iesniegumā noteikti jānorāda lēmuma pārskatīšanas iemesls. Ja netaisnīgi uzlikts liels sods, nevajag samierināties, bet ar sūdzību vērsties pie pārvadātāja. Ja kontrolieris ir noteicis bezbiļetniekam maksimālo sodu neatbilstīgi situācijai, viņš par to saņem disciplinārsodu.

SVARĪGI

Samaksājot naudassodu, pasažierim tik un tā ir pienākums iegādāties braukšanas biļeti, lai varētu turpināt ceļu.

DER ZINĀT

Ir triju veidu sabiedriskā transporta pasažieru kontroles.

>> Reida kontrole – aptur transportlīdzekli pieturvietā vai tā kustības laikā maršrutā starp pieturvietām jebkurā labi pārredzamā ceļa posmā. To veic trīs kontrolieri. Šī kontrole ilgst līdz trim minūtēm (neparedzētos gadījumos var būt ilgāk), un tās laikā var tikt pieaicināta policija.

>> Maršruta kontrole – to veic divi kontrolieri, neapturot transportlīdzekļa kustību maršrutā. Kontrolieri iekāpj un izkāpj tikai maršruta pieturvietā.

>> Maršruta reida kontrole – piedalās trīs kontrolieri, apturot kontrolējamo transportlīdzekli tā kustības laikā starp pieturvietām jebkurā labi pārredzamā ceļa posmā, bet izkāpjot maršruta pieturvietā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.