Foto: Anton Kudelin/Shutterstock

Ceļotāju tiesības: kas jāzina, ceļojot ar kuģi 0

“Gribētu uzdāvināt sievai ceļojumu uz Stokholmu ar kuģi Izabella vai Romantika, bet mazliet uztraucos. Pagājušajā gadā šādu iespēju jau izmantoja mūsu meita, bet piedzīvoja lielu vētru, kā dēļ brauciens iznāca ilgāks, nekā paredzēts. Kādas ir pasažieru tiesības šādos gadījumos?” VIKTORS Rīgā

Reklāma
Reklāma

Atcelšana vai aizkavēšanās

Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Krievija vismaz mēnesi zināja par terorakta gatavošanu: “Lai viņi nestāsta pasakas fejai!” 87
Lasīt citas ziņas

Ikvienam pasažierim ir tiesības uz aprūpi un palīdzību, ja kuģa atiešana tiek atcelta vai aizkavēta.

Ja pasažieru pārvadājumu pakalpojums vai kruīzs kavējas ilgāk par 90 minūtēm vai tas ir atcelts, kur tas pamatoti ir iespējams, pasažieriem jāpiedāvā bezmaksas uzkodas, maltītes vai atspirdzinājumi samērīgi attiecībā pret gaidīšanas laiku.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ja atiešanas aizkavēšanas vai atcelšanas dēļ pasažierim jānakšņo vienu vai vairākas naktis papildus, pārvadātājam jāpiedāvā piemērota izmitināšana bez maksas uz klāja vai krastā un transports no ostas termināļa uz izmitināšanas vietu un no tās uz ostas termināli. Taču, ja pārvadātājs var pierādīt, ka atcelšanu vai aizkavēšanu izraisījuši laika apstākļi, kas apdraudēja kuģa drošu izmantošanu, tad ir atbrīvots no pienākuma piedāvāt izmitināšanu bez maksas.

Pārvadātājam nav jānodrošina palīdzība pasažieriem, ja viņi pirms biļetes pirkšanas bijuši informēti par atcelšanu vai aizkavēšanu, vai ja atcelšana vai aizkavēšana radusies pasažiera vainas dēļ.

Mainīt maršrutu vai saņemt atlīdzību?

Ja plānotais pasažieru pārvadājuma pakalpojums ir atcelts vai atiešana no ostas termināļa aizkavēsies ilgāk par 90 minūtēm, pasažieriem ir tiesības izvēlēties starp šādām iespējām:

• mainīt maršrutu līdz galamērķim – visātrāk pieejamā laikā, ar salīdzināmiem nosacījumiem, nemaksājot papildu maksu;

• saņemt atlīdzību biļetes cenas apjomā (apvienojot ar iespējami drīzāku bezmaksas atpakaļbraucienu uz sākotnējo izbraukšanas vietu, kas norādīta pārvadājuma līgumā).

Paredzēto atlīdzību izmaksā septiņu dienu laikā skaidrā naudā (ar elektronisku bankas pārskaitījumu, bankas pārveduma rīkojumu vai bankas čeku, atlīdzinot pilnu biļetes pirkuma cenu par to brauciena daļu, kas nav veikta). Ar pasažiera piekrišanu biļetes cenu var atmaksāt arī ar kuponiem un/vai citiem pakalpojumiem par biļetes pirkšanas cenai līdzvērtīgu summu.

Daļēja biļetes cenas kompensācija

Tiesības pieprasīt pārvadātājam 25% kompensāciju no biļetes cenas ir tad, ja galamērķī kuģis ierodas ar aizkavēšanos. Šāda iespēja rodas, ja kuģis aizkavējas vismaz par:

• 1 stundu, ja plānotā brauciena ilgums ir līdz 4 stundām;

Reklāma
Reklāma

• 2 stundām, ja plānotā brauciena ilgums ir no 4 līdz 8 stundām;

• 3 stundām, ja plānotā brauciena ilgums ir no 8 līdz 24 stundām;

• 6 stundām, ja plānotā brauciena ilgums ir vairāk par 24 stundām.

Pasažieri turklāt var pieprasīt pārvadātājam kompensēt arī 50% no biļetes cenas, ja pienākšanas nokavējums galamērķī ir vismaz:

• 2 stundas, ja plānotā brauciena ilgums ir līdz 4 stundām;

• 4 stundas, ja plānotā brauciena ilgums ir no 4 līdz 8 stundām;

• 6 stundas, ja plānotā brauciena ilgums ir no 8 līdz 24 stundām;

• 12 stundas, ja plānotā brauciena ilgums ir vairāk par 24 stundām.

Tomēr pārvadātāji ir atbrīvoti no saistībām maksāt kompensāciju par pienākšanu galamērķī ar aizkavēšanos, ja pārvadātājs pierāda, ka kavējumu izraisījuši laika apstākļi, kas apdraudēja kuģa drošu izmantošanu, vai ārkārtas situācija, kas aizkavēja pasažieru pakalpojuma sniegšanu un no kuras nevarēja pamatoti izvairīties, kā arī ja pasažieris bijis informēts par atcelšanu vai aizkavēšanos jau pirms biļetes iegādes vai aizkavēšanās notikusi pasažiera vainas dēļ.

Kompensācija jāizmaksā viena mēneša laikā pēc pieprasījuma iesniegšanas.

Bagāžas nozaudēšana vai bojāšana

Ja pārvadājuma laikā radušās problēmas ar bagāžu – tā ir nozaudēta vai bojāta, pasažierim ir tiesības vērsties pie pārvadātāja. Šīs tiesības nosaka Jūras kodekss.

Pasažiera pienākums ir nosūtīt rakstveida paziņojumu pārvadātājam, viņa darbiniekam vai pārstāvim, ja:

1) bagāža ir acīm redzami bojāta (par kajītes bagāžu – pirms izkāpšanas vai izkāpšanas laikā, par pārējo bagāžu – pirms bagāžas piegādes vai tās piegādes laikā);

2) bagāžas bojājums nav acīm redzams vai bagāža nozaudēta – 15 dienu laikā no bagāžas izkraušanas krastā vai no brīža, kad bagāža tika piegādāta pasažierim vai tai vajadzēja tikt piegādātai.

Ko visi grib zināt

Pasažieriem, kas ceļo pa jūru vai iekšzemes ūdeņiem, visā to ceļojuma laikā ir tiesības iegūt atbilstīgu informāciju par pasažieru tiesībām, valstu izpildiestāžu (regulu uzraugošo iestāžu) kontaktinformāciju, pieeju transportam personām ar īpašām vajadzībām un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām. Informācija jāsniedz pieejamā formātā un tajās pašās valodās, kurās informāciju parasti sniedz visiem pasažieriem. Šādai informācijai jābūt pieejamai gan uz kuģiem, gan ostas termināļos, gan, ja iespējams, ostās.

Ja pasažieru ceļojumu pakalpojuma vai kruīza atiešana tiek atcelta vai aizkavējas, pasažieriem ir tiesības saņemt informāciju no pārvadātāja vai termināļa operatora ne vēlāk kā 30 minūtes pēc plānotā atiešanas laika, un, tiklīdz šāda informācija kļūst pieejama, – par iespējamo atiešanas un pienākšanas laiku.

UZZIŅA

• Ja pasažieris vēlas iesniegt sūdzību, viņam vispirms tā jāsniedz pārvadātājam vai termināļa operatoram divu mēnešu laikā no datuma, kurā pārvadājuma pakalpojums tika sniegts vai kad to vajadzēja sniegt.

• Viena mēneša laikā no sūdzības saņemšanas dienas pārvadātājs vai termināļa operators informēs sūdzības iesniedzēju, vai pārvadātājs uzskata sūdzību par pamatotu, noraidāmu vai joprojām izskatāmu.

• Galīgās atbildes sniegšanas laiks nevar būt ilgāks par diviem mēnešiem no sūdzības saņemšanas dienas.