“Druvas saldējuma”ražotāja SIA “Tērvete Food” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Muižnieks ir gatavs jaunajai saldējuma sezonai, piedāvājot jaunus produktus.
“Druvas saldējuma”ražotāja SIA “Tērvete Food” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Muižnieks ir gatavs jaunajai saldējuma sezonai, piedāvājot jaunus produktus.
Foto: Valdis Semjonovs

Cigoriņi, vaniļa un cidonija. “Druvas saldējuma” otrā elpa 0

Restartējot Druvas saldējuma ražotni Saldus novadā, tās jaunais īpašnieks SIA “Tērvete Food” plāno palielināt noietu Latvijā un sākt eksportēt. Fokusā – jauni produkti , piemēram, saldējums vegāniem un biosaldējums, ko varētu eksportēt uz Ķīnu.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Jāatgādina, ka pagājušā gada martā “Tērvete Food” izsolē nopirka maksātnespējīgās AS “Druva Food” nekustamo īpašumu, kustamo mantu un ieķīlāto preču zīmi, samaksājot gandrīz miljonu eiro. “Tērvete Food” ietilpst Paškausku ģimenei piederošajā “Agrolats Group”, kas apvieno aptuveni 50 uzņēmumus ne tikai Latvijā, bet arī Baltkrievijā, Marokā, Mauritānijā un Krievijā. Grupas uzņēmumi specializējas lauksaimniecisko produktu un izejvielu ražošanā, zivju miltu un eļļas produktu ražošanā, tirdzniecībā un dažādu pakalpojumu sniegšanā.

To vidū – Latvijā pazīstamā “Agrofirma Tērvete”, kam pieder lielākais slaucamo govju ganāmpulks Latvijā, līdz ar to likumsakarīga bija sava piena pārstrādes uzņēmuma iegāde. Turklāt pērnā sausā vasara apliecināja, ka riski jādiversificē, un tieši saldējuma ražošana ir viens no virzieniem piena pārstrādes jomā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tiesa, pagaidām Druvā tiek pārstrādāts pavisam neliels apjoms no Tērvetē saražotā piena. “Pirms uzņēmuma iegādes vērtējām “Druvas saldējuma” zīmolu, un uzskatu, ka šim zīmolam ir ļoti liels potenciāls, pozitīva aura un laba atpazīstamība. Daudzi, piemēram, pazīst cigoriņu saldējumu, kam ir asociācijas gan ar Druvu, gan bērnības garšu. Redzam, ka produkts ir labs, un mēs tam mēģināsim likt klāt pievienoto vērtību, lai tas būtu interesants tirgū,” stāsta SIA “Tērvete Food” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Muižnieks. Viņš arī uzsver, ka grupas filozofija ir radīt pievienoto vērtību visos ražošanas soļos.

Jaudu kāpinās

Uzņēmuma restarts noticis rekorda cienīgā ātrumā, un šobrīd tiek jau domāts par jaudu palielināšanu. Pašlaik uzņēmums ražo “Druvas saldējumu” lielajos iepakojumos HoReCa (viesnīcu, restorānu, kafejnīcu) segmentam un mazumtirdzniecībai vafeļu glāzītēs. Pieprasītākās garšas – cigoriņu un vaniļas, bet HoReCa segmentā: mango-meloņu un kivi-apelsīna, atklāj uzņēmuma valdes locekle Eva Vorma. Šonedēļ gaidāms jauns produkts – cidoniju saldējums vafeļu glāzītēs. Jāpiebilst, ka arī vafeļu glāzītes uzņēmumā cep paši.

“Druvas saldējums” pieejams “Rimi”, “Elvi”, “top!” veikalos, kā arī citās tirdzniecības vietās. To, sākot no maija vidus, varēs iegādāties arī veikaliņā pie ražotnes, kur šobrīd notiek pārbūves darbi, un Saldū firmas veikaliņā. Agrāk uzņēmums gatavoja saldējumu arī ar privātām preču zīmēm, bet šobrīd tas nebūšot primāri. Tomēr pavisam šāda iespēja netiek izslēgta. Tiesa, jārēķinās, ka tas nozīmētu izmaksu samazināšanu, taču uz izejvielām vadība to nevēlas darīt, arī darbaspēka izmaksas ir augstas, līdz ar to matemātika nav tik vienkārša, lai privātās preču zīmes nestu peļņu.

“Agrolats Group” ietilpstošais zīmols “Tērvete” pagaidām pazīstams kā alus zīmols, taču, iespējams, uzņēmums to varētu izmantot arī saldējuma ražošanā. Tiesa, jāsaprot, kādas ir patērētāju vēlmes un ko pircējs vēlas sagaidīt.

“Stabils produktu portfelis ir “Druvas saldējuma” zīmolam, tajā pašā laikā ir daudzas nišas, kur varam sortimentu audzēt konkrētām klientu grupām. Redzam perspektīvu biosaldējumam, vegānu saldējumam, kā arī produktiem ar zemu cukura daudzumu, bezlaktozes saldējuma. Mums jāskatās uz to, ko tirgus prasa,” tā M. Muižnieks. “Tērvete Food” vadība uzskata, ka patērētājus nepieciešams izglītot par saldējuma sastāvu un izejvielu izcelsmi.

Reklāma
Reklāma

“Daudzi uzskata, ka saldējums ir abstrakta sakulta krējuma masa, bet tā tas nav. Saldējums sastāv no daudzām dažādām sastāvdaļām. Nereti uzvirmo diskusijas par atsevišķām sastāvdaļām, no kā veidojas sava veida burbulis, kas gan pēc laika aizmirstas. Mēs kontrolējam visas izejvielas, mums ir kvalitātes sistēma, un stingri pārbaudām to drošību,” uzsver Muižnieks. “Druvas saldējuma” pamatā ir “Agrofirmā Tērvete” ražotais piens, Pūres uzņēmuma “Puratos” ievārījums, kā arī citas sastāvdaļas.

Latvijā saldējuma patēriņš joprojām ir būtiski zemāks nekā Skandināvijas valstīs, tāpēc vēl ir iespējas, kur augt. Kā atzīst M. Muižnieks, “lai patērētājs saldējumu ēstu ne tikai vasarā, bet arī ziemā”.

Plāno eksportēt

Pagaidām neesot veikti pētījumi par “Druvas saldējuma” tirgus daļas apjomu, taču ir skaidrs, ka pēc lielajām pārmaiņām uzņēmumā, kad tas nestrādāja ilgāku laiku, izmaiņas notikušas arī tirgus daļā. Tomēr jaunie saimnieki nebīstas konkurences un gatavi pagrūstīties ar elkoņiem, lai savu vietu tirgū atkarotu un palielinātu tirgus daļu. Jāņem arī vērā, ka patērētāju uzticība saldenieku produktam joprojām ir augsta. Labāk to pazīst Kurzemē un Vidzemē, bet Latgales patērētājs “Druvas saldējumu” vēl nav iepazinis.

“Konkurence ir sīva, bet mēs strādāsim, lai palielinātu savu tirgus daļu. Meklējam savas priekšrocības. Viena no tām ir plašais sortiments HoReCa segmentam – ap 30 veidu saldējuma. Otrs – mums jaudas palielināšanai ir ļoti plašas iespējas, un tas ļauj attīstīt produktu portfeli un piedāvāt “Druvas saldējumu” ne tikai Latvijā, bet arī ārvalstīs, un tas ir viens no veidiem, kā varam kāpināt realizācijas apjomus,” stāsta valdes priekšsēdētājs. Eksportā jābūt unikāliem un pieprasītiem, jāgūst partneru uzticība, un tas nenotiek vienā dienā. Jau šobrīd “Tērvete Food” pārdošanas daļa strādā pie eksporta tirgu izpētes, tiek apzināta situācija kaimiņvalstīs, kā arī valstīs, kur pārstāvēta “Agrolats Group” – Krievijā, Baltkrievijā, Turcijā, Ķīnā.

“Pasaule ir plaša, un visiem tajā būs vieta ar savu produktu,” tā M. Muižnieks. Jau vēsturiski “Druvas saldējums” ticis eksportēts, bet apjomi bijuši nelieli. Šobrīd uzņēmuma tehnologi aktīvi strādā pie jauniem produktiem ar dažādām garšām, kas varētu būt interesanti eksportā. Tuvākais mērķis – palielināt ražošanas jaudu noslodzi līdz 70 – 80%. Investīcijas ir veiktas, un jābūt investīciju atdevei – tā, lai būtu atdeve no ieguldītā kapitāla, komentē finanšu direktors. Jau ziņots, ka teju miljons eiro tika ieguldīti, iegādājoties pašu uzņēmumu, bet vēl daļa resursu bija nepieciešami papildu iekārtu iegādei un ražošanas atsākšanai.

Šobrīd uzņēmums nodarbina 30 strādājošos. Dobelē, kur bāzējas “Agrolats Group” un izvietoti daudzi pārtikas rūpniecības uzņēmumi, ir problēma sameklēt darbaspēku, bet Saldū šādu problēmu nav, un tas ļauj izvēlēties labākos darbiniekus.

Sēkla

“Druvas saldējuma” ražošana tika iesākta 1986. gadā, kad Saldus novada Druvā izveidota ražotne. Pēc vietējā kolhoza likvidēšanas 1996. gadā izveidota a/s “Druvas pārtika”, kas turpināja saldējuma ražošanu.

Dīgšana

2012. gadā “Druvas pārtika” tika pārdēvēta par “Druva Food”, kas turpināja saldējuma ražošanu, ieguldot ES finansējumu, kā arī apgūstot eksporta tirgus. Taču finansiālu problēmu dēļ 2017. gada oktobrī kompānijai tika pasludināts maksātnespējas process. 2018. gada martā izsolē “Tērvete Food” gandrīz par miljonu eiro iegādājās maksātnespējīgās a/s “Druva Food” nekustamo īpašumu, kustamo mantu un ieķīlāto preču zīmi.

Augļi

“Tērvete Food” 2018. gada augustā atsāka saldējuma ražošanu, šogad plāno būtiski palielināt ražošanas jaudas un ar laiku pievērsties eksportam. Primārais mērķis – nodrošināt pieprasījumu vietējā tirgū.

VĒRTĒJUMS: Labs tēls

Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe: “Druvas saldējumam” ir labs tēls – tas pazīstams ar kvalitāti un garšu atšķirību. Iepriekšējiem saimniekiem pietrūka spēka, bet jaunie uzņēmuma īpašnieki varētu to labi virzīt tirgū, un nekas nerada bažas, ka tas varētu neizdoties. Redzu, ka tiek meklētas jaunas saldējuma garšas un sortiments tiek dažādots. Nelielam ražotājam tas ir svarīgi – atšķirties no citiem konkurentiem. Šobrīd saldējuma tirgū ir ļoti asa konkurence, kur “Druvas saldējumam” ir lielas priekšrocības. Galvenais – nevajag pārsteigties ar vecā nograušanu. Druvas zīmols ir labi zināms. Lai ieviestu jaunu zīmolu, nepieciešama gan nauda, gan laiks. Tērvete pagaidām asociējas ar zirgiem un alu.

Druvas saldējums