Publicitātes foto

“Homo Novus” šogad reflektēs par balsi un valodu 0

Trīspadsmitais jaunā teātra festivāls “Homo Novus” šogad notiks Rīgā no 1. līdz 9. septembrim. Tā programmu veido mākslinieki, kuriem rūp pasaule un mākslas autonomija, bet tās caurviju motīvs ir balss, valoda un uztvere, par ko liecina jau vairāku izrāžu nosaukumi – “Dzirdi”, “Runā!”, “Patētiskā. Par neredzamo valodu.”, “Runas vingrinājumi”, “Valodas triloģija”, “Aklais kino”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties 17
Mākslīgais intelekts nosauc piecus “neveiksmīgākos” latviešu politiķus 115
Kokteilis
Izplatītas frāzes, ko vedeklām labāk neteikt vīramātēm 1
Lasīt citas ziņas

Valoda un balss festivāla programmā tiks aplūkota gan kā jēdziens, gan kā viens no būtiskākajiem teātra radīšanas un rādīšanas instrumentiem, pauda Jaunā teātra institūta direktore Gundega Laiviņa.

Šogad festivāls piedāvās sešas latviešu mākslinieku un starptautisku komandu pirmizrādes. Krista un Reinis Dzudzilo pirmo reizi patstāvīgi veido “pilnmetrāžas” izrādi, kas varētu kļūt par vienu no spožākajiem notikumiem vizuālā teātra jomā šosezon. Niansētu un dziļi filozofisku vizuālā teātra piedzīvojumu sola arī māksliniece Kate Krolle. Krista Burāne turpina savus drosmīgos pētījumus, lai saprastu, vai robeža latviešu un krievu kopienu starpā tiešām ir necaursitama vai tā ir tikai politiķu un mediju uzbūvēta fikcija. Ar koncertu, kura mērķauditorija ir augi, festivālā piedalās Toms Treinis un Mārtiņš Zariņš, un šis ir viņu pirmais darbs profesionālu režisoru statusā. Interesantu rezultātu sola tamilu mākslinieka Ahilana Ratnamohana un dramaturga Matīsa Gricmaņa sadarbībā tapusī “Valodas triloģija”, kas pētīs latviešu valodas un identitātes īpatnības. Savukārt horeogrāfe Kristīne Brīniņa atgriežas festivālā ar dejas izrādes un instalācijas hibrīdu, lai reflektētu par bailēm.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kā allaž, programma piedāvā vairākas mākslinieciskas idejas un struktūras, kas lokalizētas izrādīšanai pie mums. Tāda ir gan slavenā „Rimini Protokoll” mākslinieka Stefana Kegi izrāde – gājiens “Remote Rīga”, kuras maršruts un teksts veidots speciāli Rīgai, gan Benjamina Vandevalles un vietējā kora radītā skaņas ainava, gan trīs brīnišķīgas izrādes, par kuru līdzautoriem un galvenajiem varoņiem kļūs vietējie bērni (kopā festivāla norisēs plānots iesaistīt gandrīz simt bērnu).

“Īpaši gandarīti esam par iespēju iepazīstināt mūsu skatītājus ar diviem aktuālākajiem laikmetīgā teātra māksliniekiem Eiropā – šveiciešu režisoru, Ģentes Nacionālā teātra māksliniecisko vadītāju Milo Rau un itāļu režisoru un horeogrāfu Alesandro Šaroni. Līdz ar Milo Rau izrādi “Līdzjūtība” Rīgā pirmo reizi viesosies arī slavenā Berlīnes teātra Schaubühne am Lehniner Platz trupa ar satriecošo aktrisi Ursinu Lardi. Alesanro Šaroni, savukārt, varēs iepazīt, noskatoties divas daļas no viņa triloģijas “Vai rīt tu mani vēl mīlēsi?”, kurai mākslinieciska rokraksta ziņā nav līdzinieku,” pauda Laiviņa.

Viesizrāžu programmā iekļauts arī asprātīgais, vizuāli un skaniski apburošais jaunās turku mākslinieces Begumas Erdžias darbs “Runas vingrinājumi”, kura vienīgais izpildītājs un klausītājs ir pats skatītājs, kā arī serbu mākslinieces Sanjas Mitrovičas politisko runu kompilācija, kas sniedz aktuālu un precīzu komentāru par mūsdienu vēlēšanu mehānismu – īpaši aktuālu Latvijas kontekstā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.