Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto.
Foto: Ieva Leiniša/LETA

Jautājumu par taksometru pakalpojumu samaksu no lidostas “Rīga” šonedēļ neskatīs 0

Pēc Tieslietu ministrijas iebildēm valdība otrdien atlika Autopārvadājumu likumprojekta izskatīšanu, kas paredz sakārtot jautājumu par taksometru pakalpojumu samaksu no lidostas “Rīga”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 191
Lasīt citas ziņas
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) stāstīja, ka ar likuma grozījumiem plānots “ar vienu šāvienu nošaut vairākus zaķus”, proti, ne tikai risināt problēmas ar taksometru cenām lidostā “Rīga”, bet arī mazināt ēnu ekonomiku.

Vienlaikus ministrs piebilda, ka attiecīgie likuma grozījumi risinās aktuālās problēmas, bet situāciju pasažieru pārvadājumu jomā kopumā paredzēts atrisināt pakāpeniski.

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt tieslietu ministrs Jānis Bordāns (JKP) atzina, ka Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātie likuma grozījumi ir svarīgi un vajadzīgi, tomēr ministrs pauda bažas par iespējām interpretēt likuma normas, respektīvi, likumā nav paredzēts licences anulēšanas mehānisms, dodot iespēju licences anulēt patvaļīgi. Bordāns aicināja likumprojektu sagatavot korektāk.

Ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (JV) rosināja nekavēties ar likuma grozījumu pieņemšanu, pamatojot, ka tā pieņemšana ir nepieciešama. Ārlietu ministrs atzina, ka debates par kritērijiem par licenču piešķiršanu vai anulēšanu varētu turpināt, likumprojektu izskatot Saeimā.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) apliecināja, ka SM izstrādātajam likumprojektam ir politisks atbalsts, tomēr Tieslietu ministrija pauž bažas par licenču piešķiršanas un anulēšanas kritērijiem.

Ministri atbalstīja premjera priekšlikumu pie likumprojekta izskatīšanas atgriezties pēc nedēļas. Ja Satiksmes un Tieslietu ministrijas nedēļas laikā nevienosies par precizējumiem, Ministru kabinets uzticēs šo jautājumu risināt Saeimai.

Linkaits pēc Ministru kabineta sēdes žurnālistiem pastāstīja, ka taksometru nozarē katram ir savas intereses gan tradicionālajiem taksometriem, gan tiem, kas pakalpojumu sniedz caur aplikācijām.

“Mēs esam centušies intereses samērot, bet visiem nekad nebūs labi,” pauda ministrs.

Viņš pastāstīja, ka veidojot likuma grozījumus ministrija ir runājusi ar visiem nozares pārstāvjiem, izņemot tos, kas nemaksā nodokļus.

“Es domāju, ka tas ir optimālais modelis, lai sistēmu sakārtotu,” teica Linkaits, paužot cerību, ka nedēļas laikā izdosies likumprojektu saskaņot ar Tieslietu ministriju (TM).

Linkaits pauda, ka situāciju taksometru nozarē nevarēs izmainīt “vienā rāvienā”, bet to var darīt pakāpeniski stratēģiskās vietās – lidostās un ostās. “Mēs izfiltrēsim visus pakalpojumu sniedzējus šajās vietās,” teica satiksmes ministrs.

SM piedāvātie grozījumi paredz, ka turpmāk mobilās lietotnes, ar kuru palīdzību iespējams izsaukt taksometru ar balto numuru, ir nevis parastas interneta platformas, bet komersanti, kas sniedz taksometra pakalpojumus.

Tas nozīmēs, ka uz mobilajām aplikācijām attieksies reģistrēšanas nosacījumi, un platformai būs jāpakļaujas noteiktām prasībām un kontrolēm.

Tāpat paredzēti stingrāki nosacījumi taksometru pakalpojumu sniegšanai starptautiskas nozīmes transporta infrastruktūras objektos – lidostās, autoostās, dzelzceļa stacijās un ostās. Šajos objektos taksometru pakalpojumu sniegšanai ierobežotu piekļuvi noteiks pašvaldība.

Savukārt republikas nozīmes pilsētas pašvaldība vai plānošanas reģions izsniegs licences kartīti ar speciālu atzīmi taksometru pārvadājumiem, kas vienlaikus dos tiesības sniegt taksometra pakalpojumus republikas pilsētas vai plānošanas reģiona teritorijā, kurā izsniegta speciālā atļauja jeb licence.

Likuma grozījumos paredzēts noteikt, lai sniegtu taksometra pakalpojumus pārvadātājam jāatbilst noteiktām prasībām, piemēram, jānodrošina pakalpojuma piedāvājumu visā objekta darba (diennakts) laikā, personu ar invaliditāti apkalpošanu, papildus arī taksometrus ar piecām līdz astoņām pasažieru sēdvietām.

Reklāma
Reklāma

Paredzēts, ka pārvadātājs noteiks vienu tarifu (nolīgšanai, kilometram, minūtei) taksometra pārvadājumam no objekta visiem tā rīcībā esošajiem taksometriem.

Savukārt pasažieris, norēķinoties par pakalpojumu, ar priekšapmaksu iegādāsies fiksētā tirdzniecības vietā Valsts ieņēmumu dienesta (VID) reģistrētu dokumentu – šī dokumenta QR kods vai identifikators tiks reģistrēts skaitītājā.

Tāpat likuma grozījumos plānots iestrādāt atlaides slieksni 50% apmērā, kas būs jāietver pārvadājumu tarifos līdz ar to tiks ierobežotas pārvadātāju iespējas piemērot atlaidi pēc brauciena, mākslīgi samazinot faktiskos ieņēmumus.

Kontrolējošās institūcijas, kā regulāru praksi taksometru jomā, fiksējušas atlaižu piešķiršanu līdz 90% apmērā, kaut gan realitātē klientam atlaide nav piemērota vispār.

Lai preventīvi nodrošinātu, ka pasažieru pārvadājumos ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem tiek ievērota normatīvos noteiktā kārtība attiecībā uz braukšanas maksas noteikšanu un līdz ar to patērētāju tiesību aizsardzību, grozījumos paredzēts noteikt, ka pasažierim ir tiesības pārtraukt braucienu un atteikties maksāt par pasažieru komercpārvadājumu pakalpojumu, ja nav ieslēgts skaitītājs vai tīmekļvietne nedarbojas tiešsaistes režīmā.

Savukārt tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumus autopārvadājumu jomā Latvijā varēs sniegt, ja tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzējs būs reģistrētas Autotransporta direkcijā. Ja reģistrācija tiks anulēta, tiks apturēta arī lietotnes darbība.

Likumā plānots arī paredzēt tiesības pašvaldības kontroles institūcijām apturēt transportlīdzekli autopārvadājumu kontroles veikšanai.

Vienlaikus likumprojektā paredzēts precizēt prasības transportlīdzekļa aprīkojumam, nosakot, ka uz autotransporta līdzekļa virsbūves jābūt norādītai pārvadātāja noteiktajiem tarifiem.

Savukārt autotransporta līdzekļa salonā uz priekšējā paneļa būs jābūt izvietotam cenrādim, kurā norādīti tarifi ar iekļautām atlaidēm vai palielinājumiem ar saprotamu atšifrējumu, kādam braucienam tas tiek piemērots, piemēram, braucienam no lidostas, dienas vai nakts tarifs, daudzbērnu ģimenei, personām ar invaliditāti, un papildmaksa, ja tāda tiek piemērota.

Izmaiņas Autopārvadājumu likumā paredzēts pieņemt līdz šā gada 1.maijam.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.