Jaunās sezonas iedvesmoti, pie Jaunā Rīgas teātra ēkas pretī Dzemdību namam apspriežas aktieri Gundars Āboliņš (no kreisās), Regīna Razuma, režisors Uldis Tīrons un JRT mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis.
Jaunās sezonas iedvesmoti, pie Jaunā Rīgas teātra ēkas pretī Dzemdību namam apspriežas aktieri Gundars Āboliņš (no kreisās), Regīna Razuma, režisors Uldis Tīrons un JRT mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis.
Foto – Karīna Miezāja

JRT pievērsīsies populistiskām vērtībām 3

Jaunajā sezonā Jaunais Rīgas teātris (JRT) būšot ultraliberāls un iestāsies par populistiskām vērtībām – tām, kas svarīgas cilvēkiem. Tā vakar, iepazīstinot ar jauno sezonu, sacīja JRT mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 156
Kokteilis
Magnētiskās vētras 2024. gada aprīļa beigām – visbīstamākās dienas
Lasīt citas ziņas

Raksturojot JRT situāciju, viņš sacīja, ka tektoniskās pārmaiņas teātrī turpināšoties vēl dažus gadus. Tiekot būvēts jauns teātris, lai, gan esot trimdā – Tabakas fabrikā –, gan atgriežoties mājās Lāčplēša ielā, tas būtu sava nosaukuma – Jaunais Rīgas teātris – cienīgs. Šovasar Kultūras akadēmijā uzņemts jauns, tieši šim teātrim domāts aktieru kurss. No rekordliela pieteikumu skaita – studēt gribētāju bija ap trīssimt – izvēlēti 18 jaunieši, no kuriem desmit mācīsies budžeta grupā, astoņi ārpusē. Pēc A. Hermaņa teiktā, jaunie esot mulsinoši pozitīvi, saules pielieti, gandrīz visi diezgan profesionāli pārvalda kādu mūzikas instrumentu, nāk no daudzbērnu ģimenēm un tikai daži nav rīdzinieki. Lai pēc desmit gadiem neizveidotos situācija, ka zem viena jumta ir divi teātri, jaunie jau tagad pamazām tikšot iesaistīti izrādēs. Kultūras akadēmijā ar viņiem strādās pats Alvis Hermanis, par pedagoģi piekritusi līdzdarboties skatuves māksliniece Guna Zariņa un vēl daži aktieri. “Vispār nesaprotu, kā par pedagogu mūsu profesijā var strādāt cilvēki, kas paši nevienu dienu nav spēlējuši kā aktieri,” sacīja Alvis Hermanis.

JRT trupa saglabāsies 16 aktieru sastāvā. No JRT štata nolēmusi aiziet Kristīne Krūze. Savukārt pastāvīgajā trupā tiks pieņemta Marija Linarte, kura šobrīd redzama Vladislava Nastav­ševa izrādē “Cerību ezers aizsalis” un ir nominēta kā 2017./2018. gada sezonas “Spēlmaņu nakts” Gada jaunā skatuves māksliniece.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kopš režisores Māras Ķimeles atlaišanas JRT ar šo sezonu pievienojas tiem teātriem Latvijā, kuros nestrādā neviens štata režisors. “Es jau sacīju, ka teātris mainās, un, lai strādātu kopā, jābūt vismaz domubiedriem,” uz manu lūgumu komentēt iemeslu atbildēja Alvis Hermanis.

Šī būs pirmā sezona, kopš JRT mākslinieciskais vadītājs simtprocentīgi atgriezies Rīgā, jo savienot darbus ārzemēs ar pienākumiem mājās tomēr īsti neesot iespējams. Raksturojot teātra ideoloģisko konceptu, A. Hermanis uzsver: “Pērn teātris varbūt bija mazliet pārāk snobisks, elitārs, atklājot dzīves subjektīvo, enerģētiski tumšo pusi,” sacīja Alvis Hermanis, “šajā sezonā centīsimies būt teātris, kas cilvēkiem palīdz dzīvot, nevis rāda drūmu un depresīvu ieleju…”

Tradicionāli sezonas pirmo izrādi, kas priekškaru vērs 1. septembrī, režisēs Alvis Hermanis pats. Tā būs Treisija Letsa drāma “Linda Vista” par pusmūža cilvēku likteni mūsdienu sabiedrībā ar Andri Keišu galvenajā lomā un citu mākslinieku vidū – arī ar viesaktieri Jāni Skuteli. 9. septembrī gaidāma vācu režisora Geca Leinevēbera iestudējuma “Latviešu laupītāji” pirmizrāde. Gecs Leinevēbers ir viens no slavenākajiem vācu režisoriem, ar kuru kopā savulaik Alvis Hermanis Zalcburgā iestudējis Bernda Aloīza Cimmermaņa operu “Zaldāti”. 17. novembrī Latvijas valsts simtgades programmā pirmizrāde paredzēta Alvja Hermaņa izrādei, kas balstīta Jāņa Akuratera darbā “Kalpa zēna vasara”. “Kad ārzemēs biju riktīgi sailgojies pēc mājām, lasīju šo grāmatu,” atklāja režisors. Pie intriģējošākām iecerēm noteikti pieskaitāms Ulda Tīrona (iepriekšējā sezonā viņa režisoriskam veikumam pieder publikas jo īpaši labi apmeklētā “Pēdējā Ļeņina egīte”) iestudējums “Apmānītā”, kas veidots pēc Tomasa Manna paša pēdējā stāsta “Apkrāptā” motīviem. “Tā galvenā tēma būs par piekrāpto Vāciju un attiecībām starp dabu un cilvēkiem,” sacīja Uldis Tīrons. Pirmo reizi Latvijā iestudēs leģendārais lietuviešu režisors Eimonts Ņekrošus – martā uz JRT skatuves būs Ibsena “Brands”. Rudenī pēc viesizrādēm dažādās pasaules valstīs JRT atgriezīsies “Brodskis/Barišņikovs”, lai pēc tam beigtu savu skatuves dzīvi. Decembrī šo izrādi vēl rādīs Tallinā, īpaši Alvja Hermaņa režisora darbam veltītā festivālā.

JRT pagājušā sezona

* Nospēlētas 296 izrādes, visvairāk spēlētā Lielajā zālē – “Marķīze de Sada” (26 izrādes; režisors Alvis Hermanis), Mazajā zālē – “Pēdējā Ļeņina eglīte” (29 izrādes; režisors Uldis Tīrons).

* JRT izrādes noskatījušies 70 620 skatītāji.

* Vidējais zāļu piepildījums – 92,5 procenti, vidējā biļetes cena –16,75 eiro.

* Šajā sezonā ieplānoti astoņi jauniestudējumi.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.