Foto: pexels.com

Regulāri zvana vai sūta īsziņas. Kā nobloķēt nevēlamu adresātu 0

Vēlos noskaidrot, vai tad, ja kāds nevēlams adresāts regulāri zvana vai sūta sms, man ir iespēja pieprasīt mobilo sakaru operatoram bloķēt konkrēto tālruņa numuru, liedzot iespēju telefoniski sazināties ar mani? Zaiga K.

Reklāma
Reklāma

Jāveido melnais saraksts

Notriektā tautumeita 6
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Lasīt citas ziņas

“Operatoru pamatuzdevums ir nodrošināt sakarus un sniegt saziņas iespējas, tāpēc mēs nevaram liegt saziņas iespējas abonentam A ar abonentu B. Operators nevar būt pārliecināts, ka klients stāsta patiesību par nevēlamo ienākošo zvanu,” skaidro mobilo sakaru operatora Bite pārstāve Una Ahuna-Ozola.

LMT runasvīrs Valdis Jalinskis norāda: “Ja klients regulāri saņem ziņas un zvanus no nevēlama adresāta, tad visērtākais un lētākais veids ir bloķēt saziņu ar šo abonentu savā tālrunī. Tam nav vajadzīga operatora palīdzība.”

CITI ŠOBRĪD LASA
Telefonos (arī vecākos modeļos) ir funkcija, kas ļauj konkrētu numuru ievietot tā sauktajā melnajā sarakstā.

“Ja šī iespēja ir aktivizēta, zvanot uz numuru, nevēlamā kontakta zvani uzreiz tiek pārtraukti, un zvanītājam atskan signāls, ka numurs ir aizņemts. Atkarībā no telefona un iestatījumiem melnais saraksts var darboties arī uz īsziņām,” papildina Tele2 pārstāvis Oskars Fīrmanis un piebilst, ka operators bloķē numurus vien tad, ja saņem informāciju, ka tie saistīti ar krāpniecību.

Nobloķēt nevēlamus adresātus iespējams ne vien tālrunī, bet arī, lejuplādējot aplikācijas, kas piedāvā veidot melnos sarakstus.

Bloķēt numurus piedāvā arī saziņas aplikācijas WhatsApp, Viber un citas.

Krāpnieki cer uz neuzmanību

“Cita situācija ir saistībā ar tā sauktajiem spamu tālruņa numuriem. Saņemot informāciju par tādiem, operators var iekļaut tos block listē, tiesa gan, tā pasargājot visus klientus, ne tikai vienu konkrētu,” skaidro Una Ahuna-Ozola.

Biežāk klienti sastopoties ar gadījumiem, kad zvana vai uzpīkstina nezināms numurs no ārzemēm.

Šie gadījumi ir saistīti ar krāpniecības veidu, ko sauc par vangiri (wangiri), kas radies Japānā. Burtiskā tulkojumā tas nozīmē – viens iezvans. Tas ir izplatīts krāpšanas veids visā pasaulē, jo pret to īsti nav risinājuma.

“Krāpnieki parasti aktīvi rosās vienā reģionā vai valstī un pēc tam ķeras klāt nākamajai. Kad pagājis laiks un cilvēki aizmirsuši iepriekšējo zvanu vilni, tas tiek atkārtots. Šos zvanus veic robots, jo īsā laikā spēj piezvanīt lielam skaitam numuru. Krāpnieki cer uz cilvēku neuzmanību un laipnību – ja tiek atzvanīts uz svešo numuru, krāpnieks ir ieguvējs,” skaidro Tele2 pārstāvis.

Pašlaik vienīgais efektīvais veids, kā cīnīties ar vangiri, ir neatzvanīt uz nepazīstamiem ārzemju numuriem, to arī iesaka eksperti visā pasaulē.

Visbiežāk šādi zvani tiekot veikti no eksotiskajām valstīm: Latīņ­amerikas, Āfrikas un Āzijas valstīm. Ja cilvēks negaida zvanu no šīm valstīm – tur nav ne draugu, ne radu, ne paziņu –, atzvanīt nevajag.

“Ja rodas šaubas par zvanītāju, labāk nosūtīt SMS uz numuru, no kura zvanīts, pajautājot, kas ir zvanītājs un ko vēlas. Vēl ir iespēja numuru pārbaudīt Google, jo parasti no šādiem numuriem cieš daudzi cilvēki un par tiem jau var būt atrodama informācija internetā un sociālajos tīklos,” pamāca Oskars Fīrmanis.

Ja ir aizdomas par šādiem krāpniecības mēģinājumiem, mobilo sakaru operatori aicina klientus nekavējoties par to informēt, jo tad var bloķēt izejošos zvanus uz krāpniecisko numuru diapazonu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.