Ādolfs Agte (1850–1906).
Ādolfs Agte (1850–1906).
Arhīva foto

Kas bija pirms 170 gadiem šajā dienā dzimušais Rīgas komunālās saimniecības modernizētājs 0

Viesturs Sprūde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus
Putinam draud briesmas, par kurām pagaidām zina tikai nedaudzi 192
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 191
Lasīt citas ziņas

Pirms 170 gadiem no Tīringenes ienākušā Rīgas Doma ērģelnieka ģimenē piedzima 19. gadsimta beigu Rīgas modernizētājs, vācbaltu inženieris Ādolfs Agte.

Pabeidzis Rīgas Politehnikumu un ieguvis praktiskas zināšanas Šveicē, Agte no 1879. līdz 1887. gadam darbojās kā Rīgas inženieris, tad līdz 1899. gadam kā Rīgas galvenais inženieris.

CITI ŠOBRĪD LASA

Stājoties amatā, Agte izvirzīja par uzdevumu padarīt Rīgas komunālo saimniecību atbilstošāku tā laika Rietumeiropas lielpilsētu normām.

Viņa laikā 1882. gadā Rīgā sāka darboties zirgu tramvajs, un 80. gados Agte izstrādāja vienotas kanalizācijas sistēmas projektu visai pilsētai – šī sistēma tika īstenota pakāpeniski un daļēji pastāv arī mūsdienās.

Agte Daugavas krastmalas koka nostiprinājumus nomainīja pret akmens un granīta krastmalām. Sākotnējā veidā tās pastāvēja līdz 1944. gada rudenim, bet atjaunotā – arī mūsdienās.

Pie viņa nopelniem tāpat pieskaitāms Lielo spīķeru kvartāls, gadu desmitiem pastāvējušais pontonu tilts pār Daugavu, arkveida mūra tiltiņš pār Rīgas kanālu pie Bastejkalna, Mežaparka apbūves sākums.

Laikabiedri Agti pieminēja kā idejām un iniciatīvas bagātu, apņēmīgas dabas cilvēku, kurš neuzskatījis, ka ir tikai zob­ratiņš Rīgas pašvaldības sistēmā.

Uz lietām viņš skatījies tālākā perspektīvā, ko attiecīgajā mirklī ne visi saprata un pieņēma, taču laiks pierādīja, ka Agtem bijusi taisnība. 1899. gadā viņš aizgāja no valsts darba, lai nodotos elektriskā tramvaja izveides projektam Rīgā.

Elektriskais tramvajs Rīgā sāka kursēt 1901. gada 23. jūlijā, un Agte šo uzņēmumu vadīja līdz savai nāvei no sirdstriekas 1906. gadā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.