Krievijas zemo cenu veikals "Mere"

Plašu popularitāti Latvijā iemantojis nesen atvērtais “Lidl” Krievijas variants. Kas ir “Mere”, un kas stāv aiz šī veikala? 118

Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji” 

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Desmitiem cilvēku gara rinda – šāds skats ik dienu paveras pie marta vidū atvērtā zemo cenu veikala “Mere” Iļģuciemā. Bijušā riepu centra un autoservisa vietā Iļģuciema nomalē iekārtotais veikals jau paspējis iemantot plašu apmeklētāju pulku.

Veikals – noliktava

Pie veikala sastaptā Tamāra neslēpj – dzirdējusi par zemajām cenām, bet to, ka būs tik zemas, neesot iedomājusies. Veikalu viņa apmeklē pirmoreiz, bet nākšot vēl.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vairums ļaužu no veikala dodas ar pilniem iepirkumu maisiņiem, katram trešajam rokā plastmasas spainis vai bļoda. Vēlāk veikalā secinu – kā nu ne, ja Krievijas izcelsmes spainis maksā vien 80 centus.

Daļa pircēju līdz savam transportam nogādā ar kaudzi piekrautus iepirkumu ratus. Apkārt veikalam atrodas daudz tukšu paliktņu kaudžu.

Lielākās daļas preču izcelsme ir Lietuvas, Krievijas, Polijas un tikai neliela daļa – Latvijas, to vidū Skultes pagastā ražoti zivju izstrādājumi, Otaņķu zupa un Jēkabpils cepumi.

Visi produkti izkārtoti uz paliktņiem, un veikals vairāk izskatās pēc noliktavas. Gaļas un zivju produktiem un saldētajām precēm iekārtota atsevišķa telpa.

Veikala devīze “Zemas cenas katru dienu” atspoguļo plauktos redzēto. Ja salīdzina ar citiem iepirkšanās centriem, cenas ir vairāk nekā konkurētspējīgas, taču jājautā – uz kā rēķina?

Piemēram, izpētot Ukrainā un Turcijā ražoto saldumu sastāvu, redzams, ka tur ar retiem izņēmumiem visbiežāk ir hidrogenēti tauki jeb palmu eļļa, kas ļauj būtiski samazināt ražošanas izmaksas un attiecīgi – cenu.

Cik šie tauki ir derīgi veselībai, te būtu daudz ko bilst uztura speciālistiem un ārstiem. Redzot piedāvājumu, noprotams, ka veikala īpašnieki orientējas uz pircējiem ar zemiem ienākumiem.

“Lidl” Krievijas variants

Veikals atgādina noliktavu, un preču lētums izskaidrojams ne tikai ar to uzglabāšanas, personāla, reklāmas izdevumu ietaupīšanu, bet arī ar lētākām produktu sastāvdaļām.
Foto: Sandra Dieziņa

Kas tad īsti ir “Mere”, un kas stāv aiz šī veikala? Spriežot pēc čeka, operators ir SIA “Latprodukti”, kas reģistrēts Rīgā, Rudens ielā.

Reklāma
Reklāma

“Latproduktu” īpašnieki ir pieci Krievijas Federācijas pilsoņi, to vidū patiesais labuma guvējs Sergejs Šnaiders (Sergey Shnayder), kam pieder 61% kapitāldaļu, liecina “firmas.lv” dati.

“Forbes” iepriekš vēstīja, ka Krasnojarskas uzņēmēji brāļi Sergejs un Andrejs Šnaideri deviņdesmito gadu vidū sāka nodarboties ar alus un vieglo alkoholisko dzērienu tirdzniecību, bet 2004. gadā izveidojuši savus alus veikalu tīklu.

Pēc 2008. gada krīzes, kas būtiski ietekmēja Šnaideru biznesu, viņi atvēra pirmo mazcenu preču veikalu “Svetofor”.

Pašlaik šā zīmola veikali darbojas Krievijā, Baltkrievijā un Kazahstānā. Spriežot pēc interneta resursiem, “Svetofor” pagājušajā gadā pirmo reizi iekļuvis Krievijas lielāko mazumtirgotāju TOP 10, kas esot vērā ņemams panākums.

Analītiķi tā darbību vērtē kā ļoti veiksmīgu, jo tīkla attīstība notikusi ļoti strauji – 2019. gadā vien Krievijā atvērti 500 veikali.

Tas balstās uz visu izmaksu ietaupījumu, to skaitā preču uzglabāšanas, personāla, reklāmas, kas ļauj cenas uzturēt par 10 līdz 20% zemākas nekā citos veikalos.

Būtībā Šnaideri, veidojot savu tīklu, izmantojuši to pašu konceptu, ko Eiropā jau veiksmīgi aprobējuši vācu “Lidl”, “Aldi” un poļu “Biedronka”, kas darbojas zemo cenu segmentā.

Krievijā iedzīvotāju dzīves līmenis samazinās un iedzīvotāji sākuši taupīt uz pārtikas rēķina, kas nozīmē, ka “Svetofor” vēl ir kur izplesties.

“Mere” izpletīsies

Kā būs Latvijā, laiks rādīs. Kā nesen uzņēmuma prokūrists Artjoms Volkovs pavēstīja aģentūrai LETA, “Mere” plāno atvērt savus veikalus visās Latvijas pilsētās un pašlaik meklē telpas, ko īrēt.

Uzņēmumu interesē vismaz 800 kvadrātmetrus lielas telpas, pie kā var novietot vismaz 30 automašīnas. Uz jautājumu, vai veikalā pārdodamo produktu izcelsmes valstij būs kāda nozīme, Volkovs uzsvēris, ka “Meri” vairāk interesē pieņemama kvalitāte un cena.

“Pašreiz ir daudz preču no Eiropas Savienības, tostarp Latvijas, Lietuvas un Igaunijas,” sacīja Volkovs. Lietuvā patlaban darbojas deviņi “Meres” veikali, tos plānots atvērt arī Igaunijā.

Ko par “Meres” ienākšanu Latvijā saka Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) valdes priekšsēdētājs Henriks Danusēvičs? Sarunā ar “Latvijas Avīzi” viņš norāda, ka, zinot par “Meres” izrādīto interesi nekustamo īpašumu jomā jaunu veikalu atvēršanai, LTA piedāvājuši telpas gan Talsos, gan Ventspilī, taču jaunā veikala pārstāvji piedāvātās iespējas nav izmantojuši.

H. Danusēvičs domā, ka pirmā veikala atvēršana ir izmēģinājuma variants Latvijas tirgū.

“Meres” darbība Polijas tirgū esot parādījusi, ka viņiem trūkst mērķtiecīgas stratēģijas straujākai attīstībai. Latvijas kopējā tirgus attīstībā tā ietekme varētu būt nenozīmīga, piebilst LTA vadītājs.

Īstais “Lidl” nogaida

Latvijā nākamo veikalu “Mere” jau drīzumā plāno atvērt Tukumā, liecina “Latvijas Avīzes” rīcībā esošā informācija. Tikmēr pircēji šo veikalu jau nodēvējuši par krievu “Lidl”.

Bet kā ar plāniem atvērt pirmos veikalus sokas starptautiskajam mazumtirgotājam “Lidl”, kurš Rīgā jau uzcēlis savu loģistikas noliktavu un vairākas veikalu ēkas Rīgā, Liepājā, Tukumā un citviet?

Uzņēmuma pārstāvji jau atzinuši, ka veikali tiks atvērti, tiklīdz valstī uzlabosies epidemioloģiskā situācija.

Pašlaik Latvijā uzbūvēti 14 “Lidl” veikali, notiek attīstība un darbinieku apmācība, bet pagaidām uzņēmuma pārstāvji atturas minēt konkrētu laiku, kad veikali vērs durvis.

To ietekmēs situācija valstī, kas joprojām nav nostabilizējusies, vakar pauda uzņēmuma pārstāvji.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.