Foto: Evija Trifanova/LETA

LM ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru auditā konstatē dažādus trūkumus 0

Labklājības ministrija (LM) veikusi auditu ārpusģimenes aprūpes atbalsta centros, konstatējot dažādus trūkumus to darbībā, informēja ministrijas pārstāve Aiga Ozoliņa.

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
Lasīt citas ziņas

Audita ietvaros veiktas pārbaudes četros ārpusģimenes aprūpes atbalsta centros, tomēr to rezultātā nav pamata apšaubīt, ka ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri neveiktu noteiktos pienākumus saistībā ar audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm atbilstošā apjomā un kvalitātē.

Vienlaikus Ozoliņa atzina, ka dokumentālo pierādījumu neesamība neļauj novērtēt sniegtā pakalpojuma apjomu un dziļumu. Piemēram, ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem organizēto apmācību ceļā jānodrošina audžuģimenes un specializētās audžuģimenes ar augstu kompetenču līmeni, tomēr šobrīd īstenoto apmācību kvalitātes novērtējumu neesot iespējams objektīvi veikt.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pēc Ozoliņas paustā, centru īstenotajām apmācībām piemīt atšķirīgs dziļums, turklāt, lai gan ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru sniegtā pakalpojuma saturs, kas sniedzams audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm, ir definēts, tajā iekļautie pasākumi, to saturs un apjoms nav skaidri noteikti. Tā rezultātā ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri šajā kopumā iekļauj ikvienu veikto darbību, kas saistīta ar audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm, tostarp arī telefona zvanus, neatšifrējot sarunas tematu.

LM pārstāve skaidroja, ka ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem arī vēl nav izveidojusies vienota izpratne par audžuģimenes un specializētās audžuģimenes lietas kārtošanas kārtību un sniegto pakalpojumu rezultātā noformēto dokumentu pielietojamību tālākā atbalsta sniegšanā.

Tāpat Ozoliņa norādīja, ka atsevišķos gadījumos novērots, ka sadarbība ar ģimenēm, kuras audžuģimenes statusu ieguvušas pirms 2018.gada, nav pietiekama un neietver visus ārējos normatīvajos aktos noteiktos ārpusģimenes aprūpes atbalsta centu pienākumus.

Jau ziņots, ka pērn 1.jūlijā spēkā stājās grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā, kā arī Audžuģimenes noteikumi un ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi, kuri paredz, ka Latvijā sāk darboties speciālās audžuģimenes un Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri.

Izmaiņas likumā paredz ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru izveidi. Centriem jāsniedz atbalstu ne tikai specializētajām audžuģimenēm, bet arī esošajām audžuģimenēm, viesģimenēm, aizbildņiem un adoptētājiem.

Jaunizveidotie ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri var būt komersanta, biedrības vai nodibinājuma izveidotas institūcijas, kas piesaista jaunas audžuģimenes, aizbildņus, viesģimenes un adoptētājus, nodrošina apmācības un psihosociālā atbalsta šīm grupām, nodrošina audžuģimenes psiholoģisko izpēti, kā arī atlīdzības aprēķināšanu un izmaksu specializētajām audžuģimenēm un veiks citus atbalsta pasākumus.