Foto: EPA/Scanpix/LETA

Māris Antonevičs: Vēlēšanu kampaņās visi rullēja uz velosipēda, bet tagad “plēšas” par auto caurlaidēm. Kā reālpolitika atver acis.. 0

Māris Antonevičs, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 33
Mājas
12 senlatviešu ticējumi par Jurģu dienu: kāda šī diena, tāda visa vasara? 25
10 apetīti nomācoši produkti, kas jāēd katru dienu 30
Lasīt citas ziņas

Tie, kas vasarā kaut nedaudz sekoja līdzi Rīgas domes ārkārtas vēlēšanu kampaņai, noteikti pamanīja arī tās galveno vienojošo simbolu – velosipēdu. Nu vairs nav svarīgi, kuram pirmajam ienāca prātā doma – būtu skaisti, ja mūsu kandidāti nedaudz pamītu pedāļus kameru priekšā.

Šā vai tā šis elements drīz kļuva par vairāku partiju kampaņu būtisku sastāvdaļu, kam it kā vajadzēja simbolizēt gan pārmaiņas Rīgas domē (tas nekas, ka arī iepriekšējais mērs Nils Ušakovs jau bija izmantojis šo PR triku), gan ekoloģisko domāšanu, gan modernu, cilvēkiem patīkamu pilsētvidi – tās galvenā sastāvdaļa it kā esot veloceliņi, kas atgriezīs dzīvību panīkušajā galvaspilsētas centrā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lai nu kā tur ar citiem solījumiem, bet veloceliņi Rīgā tuvākajos gados tikšot būvēti daudz un pamatīgi, bet auto – pēc iespējas izspiests no satiksmes. Kā senā teicienā – ja nemāki braukt ar velo, iemācīsim, ja negribi – piespiedīsim.

Vēlēšanas veiksmīgi pagāja. Ne visiem veloentuziastiem tās bija vienlīdz sekmīgas, piemēram, Viesturs Silenieks, kurš no “zaļā” pirms vēlēšanām pēkšņi kļuva par “gaiši zilo” (partijas “Gods kalpot Rīgai” krāsas), palika aiz strīpas, tāpat arī ārsts Pēteris Apinis un vēl daži no citiem sarakstiem, tomēr varas maiņa notika un kopumā “velo ideoloģija” bija uzvarējusi.

Bet nu mēs esam nonākuši līdz pirmajam skandālam Rīgas domē. Cik ironiski, ka tas ir par privilēģiju bez maksas novietot auto Rīgas centrā. Protams, ļoti neglīti, ka šādu caurlaidi nelikumīgi centies iegūt vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce (“Attīstībai/Par”) – ministrijai ir savs autoparks un budžeta līdzekļi tam, tad kāda gan vajadzība vēl savam privātajam auto “izsist” šādu bonusiņu?

Tomēr zīmīgs ir arī fakts, ka no jaun­ievēlētās domes 60 deputātiem 49 pieprasījuši šo caurlaidi. Viņiem gan tā pienākas likumīgi, tomēr tas ir “mantojums”, kas saglabāts no iepriekšējās domes, un par tā lietderību varētu diskutēt.

Te jāpiebilst, ka caurlaides neesamības dēļ no auto nebūt nav jāatsakās, pat ja ar to grib braukt uz darbu. Rīgas domei ir sava autostāvvieta, kur arī deputāti var novietot automašīnas. “Rīgas satiksmes” (“RS”) caurlaides vajadzīgas tikai tad, ja auto grib novietot kaut kur citur centrā.

Par katru tādu caurlaidi dome “Rīgas satiksmei” mēnesī maksā 250 eiro. Katrs, kas Rīgā pārvietojies ar auto un atstājis to “RS” stāvvietā, var parēķināt, vai tā ir atbilstoša cena. Taču tā vietā, lai izvērtētu šādu caurlaižu nepieciešamību, visi nupat vēl lielie velomīļi steidz rakstīt iesniegumus, lai tikai iegūtu sev šo privilēģiju.

Reklāma
Reklāma

Kāds teiks – nu gan atraduši, par ko matus skaldīt, ja apkārt ir daudz lielākas nejēdzības un problēmas. Te kaut kādas nieka caurlaides. Piekrītu, bet… Patiesībā tas ir tikai sīks piemērs, no kādiem sastāv tas, ko varētu dēvē par reālpolitiku – nevis to ainu, kas tiek uzburta pirms vēlēšanām, bet kā viss notiek patiesībā.

Rīgas domes deputāts Māris Mičerevskis, izstājoties no partijas “Latvijas attīstībai” un pametot publiskai apspriešanai dažas no šīs reālpolitikas detaļām, protams, ir sacēlis vētru šajā dīķī, un jau tagad redzams, cik ātri katrs cenšas paķert savu glābšanas riņķi, lai tik kāds slīkstošais neparauj līdzi.

Pēc tam kad izskanējušas aizdomas par partiju “Latvijas attīstībai”, tās ciešie partneri “Kustība Par” kā uz adatām, lai gan nesen visi savos kongresos stāstīja par savu ciešo tuvību un “palikšanu politikā uz ilgu laiku”.

Vēl tramīgāka izskatās partija “Progresīvie”, kuras pārstāvji tagad izsakās tā, it kā viņi gandrīz vai netīšām nokļuvuši šajā kompānijā pirms Rīgas domes vēlēšanām. Viņiem bijusi pašiem sava kampaņa un savs finansējums un par pārējo nekādas daļas. Tā nu gan tas nestrādā!

Ar savu atsevišķo kampaņu un atsevišķo finansējumu “Progresīvie” iepriekš nespēja iekļūt ne Saeimā, ne iegūt pārstāvniecību Eiroparlamentā. Politiskie panākumi tika gūti apvienības ietvaros, un liela loma bija tieši masīvajām Mārtiņa Staķa kā mēra kandidāta reklāmām. Ja kopīgajā laivā iekāpts, brauciena laikā no tās tik vienkārši neizlēkt.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.