Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls.
Foto: Zanda Seņkova/LETA

Mašīnistu streika nebūs 1

LA” pagājušajā nedēļā jau informēja, ka priekšlaicīgi “noplūdināta” “Pasažieru vilciena” (“PV”) Ekspluatācijas daļas arodbiedrības komitejas vārdā vadībai sūtīta vēstule atklāja nopietnas problēmas valsts kapitālsabiedrības personālvadībā. Izgaismojās fakti, ka “PV” vadība jau ilgstoši nav spējusi izveidot motivējošu un darbiniekiem pārskatāmu atalgojuma sistēmu, kā rezultātā anonīmi bija izteikti mājieni par vilcienu mašīnistu “pasīvo streiku” un Francijā piedzīvoto dzelzceļa kustības haosa scenāriju arī Latvijā.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Lasīt citas ziņas

Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares darbinieku arodbiedrības oficiālais viedoklis par “noplūdināto” bija nosodošs, jo tobrīd tas bijis iekšējais darba dokuments, kura rezultātā 4. martā nozīmēta tikšanās ar uzņēmuma valdi, padomi un akcionāru. Vienlaikus arodbiedrība nenoliedza, ka vēstulē aprakstītās problēmas “PV” tiešām ir.

Sapulcē nolemj par nākamo sapulci

Arodbiedrības un “PV” vadības darba tikšanās notika vakar. “PV” arodbiedrības darba koordinators Vladimirs Novikovs “LA” to komentēja šādi: “Sarunas bija nopietnas par katru priekšlikuma punktu, ko norādījām vēstulē. Šajā tikšanās reizē nolēmām, ka katra sarunās iesaistītā puse līdz 20. martam sagatavos savus priekšlikumus, ko atkal skatīsim tālāk – pieņemt, atlikt vai nepieņemt to, ko piedāvā darba devējs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pie galīgā rezultāta tad varētu nonākt pēc šīs sapulces, jo arī mūsu pusei jāsagatavo redzējums, kā “PV” piedāvājumus var piemērot. Ko varēs ieviest uzreiz, ko – pakāpeniski. Diskusija bija diezgan konstruktīva. Piedalījās visa “PV” valde, padome un SM pārstāvis. No mūsu puses bija visa Ekspluatācijas daļas arodbiedrības komiteja, arī struktūrvienību darbinieki – kasieri, konduktori, remonta nodaļas arodbiedrības pārstāvji. Vēstule stingri bija uzrak­stīta, lai problēmām pievērstu uzmanību, taču ultimātu tur nebija. Cilvēki šobrīd ir nomierināti.”

Vilcienu kustība nav apdraudēta

Vladimirs Novikovs informēja, ka viens no sarunu punktiem esot bijis arī par esošo situāciju ne tikai “PV”, bet arī mūsu valsts dzelzceļa nozarē. Kā zināms, “Latvijas dzelzceļš” gada sākumā paziņoja par 1500 darbinieku atlaišanu 2020. gada laikā, visticamāk, samazinot arī lokomotīvju brigāžu speciālistus. Tādēļ arodbiedrība savās prasībās iekļāvusi arī priekšlikumu, ka vēlas kontrolēt jaunu mašīnistu pieņemšanu “PV” – šādu darbinieku turpmāka pieņemšana varētu notikt tikai ar arodbiedrības piekrišanu.

“Tik vienkārši tas nav,” stāstīja arodbiedrības darba koordinators. “”PV” ir sava specifika, neskatoties uz to, ka vilciena vadītāja apliecība visiem ir vienāda. Saskaņotais sertifikāts, kur ir atļauja vadīt konkrētus dzelzceļa transporta līdzekļus, tas ir uzņēmuma jautājums. Piemēram, dīzeļlokomotīves mašīnistam “PV” sākumā tik un tā kādu laiku būtu jāpastrādā mašīnista dubliera lomā, lai apgūtu prasmes vadīt pasažieru elektrisko vai dīzeļvilcienu.”

Kopumā “PV” šobrīd strādājot nedaudz vairāk par tūkstoš cilvēku, no kuriem lokomotīvju brigāžu darbinieki esot 179. “Vilcienu kustība nav un nebija apdraudēta. Taču kā arodbiedrība vienmēr paturam sev likumdošanā paredzētās tiesības rīkoties biedru vārdā. Šajā gadījumā mērķis apdraudēt vilcienu satiksmi mums nekad nav bijis,” apgalvoja Vladimirs Novikovs.

“Pasažieru vilciens” rīkosies kā saimnieks

“PV” pārstāve Agnese Līcīte par vakardienas tikšanos “LA” nosūtīja šādu uzņēmuma vadības komentāru: “AS “Pasažieru vilciens” ir valstij piederoša kapitālsabiedrība, kas pilda valsts pasūtījumu. Ar mūsu rīcībā esošajiem finanšu resursiem mums ir jārīkojas kā rūpīgam un gādīgam saimniekam. Mēs rūpīgi sekojam līdzi un izvērtējam situāciju darba tirgū gan dzelzceļa nozarē, gan ārpus tās.

Reklāma
Reklāma

Šīsdienas sanāksmē “PV” prezentēja arodbiedrības pārstāvjiem plašu ieskatu šī brīža dzelzceļa nozares darba tirgus situācijā, kas sniedz priekšstatu par mūsu uzņēmuma darbinieku atalgojumu salīdzinājumā ar citu nozares uzņēmumu atalgojumu.

“PV” strādā vairāk nekā 1000 darbinieku, no kuriem ap 180 ir vilcienu mašīnisti un to palīgi, ap 250 ir remontu depo strādnieki, bet ap 400 – biļešu kasieri un vilcienu konduktori kontrolieri. Mūsuprāt, būtiski sākt risināt situāciju ar tām amatu grupām, kurās situācija ir kritiskākā vai ilgstoši nav risināta.

Tikšanās laikā tās dalībnieki vienojās, ka tiks izveidotas vairākas darba grupas. Līdz šī mēneša beigām tiks organizēta nākamā sanāksme, kurā tiks izskatīti darba grupu priekšlikumi un lemts par tālākajiem risinājumiem.”