Jauno elektrovilcienu dizains.
Jauno elektrovilcienu dizains.
Publicitātes foto

“Pasažieru vilciens” atklāj, kas varētu aizkavēt jauno vilcienu piegādi 0

Trešdien AS “Pasažieru vilciens” (“PV”) paziņoja jauno elektrovilcienu iepirkuma rezultātus, par uzvarētāju atzīstot Spānijas uzņēmumu “Talgo”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus
Kāpēc apklusis Krievijas tirāns? Pēc prezidenta vēlēšanām pazudis Putins
Lasīt citas ziņas

Šā uzņēmuma iesniegtais piedāvājums esot saimnieciski izdevīgākais visā vilcienu paredzētajā ekspluatācijas ciklā, kas ir 35 gadi, izvēli pamato “PV” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Taču prieki nebija ilgi, jo pavisam drīz pēc uzvarētāja paziņošanas savu pārsteigumu par “PV” izvēli pauda viens no četriem konkursa dalībniekiem Čehijas uzņēmums “Škoda Vagonka”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vai trešais mēģinājums pēdējo gandrīz desmit gadu laikā Latvijas centienos tikt pie jauniem elektrovilcieniem reiz beigsies ar taustāmu iznākumu?

Saimnieciski izdevīgākais piedāvājums

Kopējā vilcienu piegādes līgumcena ir 225,303 miljoni eiro. Iepirkumā paredzēts iegādāties 32 elektrovilcienus ar 450 pasažieru vietām katrā. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.

Pretendentu iesniegtie piedāvājumi tika vērtēti, ņemot vērā vilcienu paredzamās ekspluatācijas izmaksas ilgtermiņā visā vilcienu ekspluatācijas laikā jeb 35 gados.

Lai noteiktu saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu, iepirkuma procesā tika ņemtas vērā ne tikai vilcienu ražošanas un piegādes grafiks, bet arī to ikdienas uzturēšanas, tehniskās apkopes, rezerves daļu, enerģijas patēriņa u. c. izmaksas uz vienu pasažiera sēdvietas vienību.

Iepirkuma uzvarētāja “Talgo” piedāvājums ir gan saimnieciski izdevīgākais pēc minētajiem vērtēšanas kritērijiem, gan arī vienlaikus ar zemāko piedāvāto līgumcenu.

Neizslēdz rezultāta apstrīdēšanu

“PV” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis “LA” norāda, ka nav izslēgta iespēja, ka kāds no konkursā neuzvarējušiem pretendentiem varētu vērsties Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), apstrīdot konkursa rezultātu. Visiem pretendentiem ir iespēja desmit darba dienu laikā vērsties IUB ar savām pretenzijām.

Tas, pēc viņa teiktā, varētu pagarināt jauno vilcienu piegādes termiņu. “PV” konkurss paredzēja, ka divi no 32 jauniem vilcieniem jāpiegādā 140 nedēļu laikā no līguma noslēgšanas brīža.

Reklāma
Reklāma

Bet pārējie jāpiegādā pakāpeniski – 2021., 2022. un 2023. gadā. Līdz 2023. gada beigām “PV” rīcībā jābūt visiem 32 jaunajiem elektrovilcieniem.

“Škoda Vagonka” reģionālais pārdošanas direktors Romans Sorkins sacīja, ka uzņēmums ir pārsteigts par “PV” lēmumu paziņot “Talgo” par iepirkuma uzvarētāju, jo tādējādi, pretēji “PV” apgalvotajam, Latvija par pasažieru vilcieniem samaksās kopumā par desmit miljoniem eiro vairāk.

“”Škoda Vagonka”, iesniedzot piedāvājumu “Pasažieru vilciena” izsludinātajā konkursā par piepilsētas pasažieru elektrovilcienu piegādi, izteica finansiāli visizdevīgāko piedāvājumu,” uzsver R. Sorkins.

Pēc viņa teiktā, “Škoda Vagonka” piedāvājumā ietvertās vidējās kopējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā bija 893,59 eiro, ko ražotājs ir jo­projām gatavs nodrošināt. Kā “LA” atzīst R. J. Grigulis, “Talgo” piedāvājumā izmaksas uz vienu pasažiera sēdvietu gadā aprēķinātas 932,31 eiro apmērā.

“Saprotam, ka ar šodien paziņoto rezultātu pārējie trīs pretendenti, kuri ar saviem piedāvājumiem piedalījās iepirkumā, varētu būt neapmierināti. Vienkārša biznesa loģika paredz, ka zaudējušie pretendenti centīsies izmantot dažādus līdzekļus, lai tieši viņi varētu piegādāt Latvijai elektrovilcienus,” pauž R. J. Grigulis.

Pirmie vilcieni ripos noslogotajās līnijās

R. J. Grigulis uzsver, ka būtiskākie uzlabojumi pasažieriem būs viena līmeņa iekāpšana vilcienos un viena līmeņa grīdas visā vilciena salonā.

Tāpat jaunajos elektrovilcienos būs pieejama klimata kontrole, mūsdienu prasībām atbilstošas labierīcības – katrā vilcienā būs divas tualetes, kas pieejamas arī pasažieriem ar īpašām vajadzībām. Vilcieni būs aprīkoti ar video un audio informēšanas, kā arī biļešu pašvalidācijas iekārtām.

Šiem elektrovilcieniem būs ievērojami platākas durvis, lai nodrošinātu ātru pasažieru apmaiņu, kas nozīmē arī īsāku vilcienu stāvēšanas laiku pieturvietās. Ir paredzēta arī tāda papildu ērtība pasažieriem kā iespēja brauciena laikā uzlādēt savas viedierīces.

Pēc jauno elektrovilcienu iegādes “PV” varēs ieviest intervāla grafikus visos vilcienu maršrutos, proti, noslogotākajos laikos – darba dienu rītos un vakaros – vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.

Tā kā jauno vilcienu piegāde notiks pakāpeniski, arī vilcienu sastāva maiņa tiks veikta pakāpeniski – no 2020. gada beigām līdz 2023. gada beigām. Pirmās līnijas, kurās jaunie vilcieni nonāks visagrāk, būs Rīga–Tukums, Rīga–Ogre, Rīga–Sloka.

Taču laika gaitā jaunie elektrovilcieni kursēs arī Aizkraukles, Skultes un arī Jelgavas virzienā.

“LA” atgādina, ka šis ir trešais Latvijas mēģinājums nopirkt jaunus vilcienus. Pirmajā iepirkumā piedalījās Spānijas kompānija “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.” (CAF) un “Stadler”.

Par uzvarētāju tika pasludināts CAF, taču “Stadler” ierosinātās tiesvedības dēļ konkursa rezultāts tika atcelts.

Otrajā iepirkumā piedalījās “Hyundai Rotem” un “Stadler”. Labākās cenas piedāvājumu iesniedza “Hyundai”, taču tika izslēgts no konkursa tehnisku iemeslu dēļ, bet tā laika satiksmes ministrs Anrijs Matīss paziņoja, ka vilcienu iegādei no “Stadler” nav finansējuma, un “PV” līgumu nenoslēdza.

Trešajā piegājienā finanšu piedāvājumu iepirkumā iesniedza Spānijas uzņēmums “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, Spānijas kompānija CAF un Čehijas uzņēmums “Škoda Vagonka a.s”.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.