Foto – Shutterstock.com

Pieci visizplatītākie restorānu etiķetes pārkāpumi 2

Lai gan saskaņā ar Latvijas iedzīvotāju sabiedriskās domas aptauju*, kas veikta pēc galdiņu rezervēšanas restorānos pakalpojuma GetTable.lv pasūtījuma, 42% Latvijas iedzīvotāju un 49% galvaspilsētas iedzīvotāju apmeklē sabiedriskās ēdināšanas iestādes vairākas reizes mēnesī, tomēr mūsu zemes iedzīvotāji ne vienmēr restorānos un kafejnīcās uzvedas atbilstoši etiķetes prasībām.

Reklāma
Reklāma
Krievija identificē divas “smirdīgas” valstis, kas būtu tās nākamais mērķis
VIDEO. “Sēžu ceļmalā un netieku mājās!” Latviete ar asarām acīs stāsta par nedienām ar elektroauto
Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties 17
Lasīt citas ziņas

1. Vakara saimnieks nav punktuāls
Pēc GetTable.lv pasūtījuma veiktais pētījums liecina, ka vairāk nekā trešdaļa (37%) Latvijas iedzīvotāju regulāri apmeklē restorānus un kafejnīcas draugu un kolēģu lokā, bieži, lai svinētu kādus svētkus, piemēram, dzimšanas dienu, jubileju, paaugstinājumu vai nozīmīga projekta pabeigšanu. Šajā gadījumā ir ļoti svarīgi, lai tikšanās iniciators laikus ierastos pasākuma vietā un varētu sagaidīt viesus. «Katrā pasākumā, pat vismazākajā, piemēram, kafejnīcas apmeklējumā kāda priecīga notikuma sakarā, ir ļoti svarīga vakara saimnieka vai saimnieces savlaicīga ierašanās. Iedomājieties, cik neglīti, kad viesi jau sāk ierasties, iespējams, ar dāvanām, bet gaviļnieka vēl nav. Vakara saimnieka savlaicīga ierašanās ir svarīga arī no praktiskā viedokļa: viesmīļiem tā ir zīme, ka tieši šī persona kompānijā ir vissvarīgākā, un tas nozīmē, ka tai pienākas īpaša uzmanība, jo jebkurā brīdī tai kaut kas var būt nepieciešams, piemēram, vāze ziediem. Diemžēl Latvijas iedzīvotāji ne vienmēr var lepoties ar punktualitāti,» paskaidro lietišķās etiķetes speciāliste un pasniedzēja Gunta Krasta.

GetTable.lv aptauja atklāja, ka Daugavpilī, Liepājā un Ventspilī attiecīgi 24%, 27% un 29% respondentu dodas uz restorāniem un kafejnīcām tieši svinīgos gadījumos. «Tā kā GetTable.lv sistēma nosūta klientam īsziņu un e-pasta vēstuli ar precīzu rezervējuma laiku, tas var palīdzēt neaizmirst un nesajaukt tikšanās laiku,» piebilst pakalpojuma GetTable.lv līdzīpašnieks Aleksandrs Ahmetovs.

2. Nepiemērots tērps

CITI ŠOBRĪD LASA

Par otru bieži sastopamu restorānu etiķetes pārkāpumu Gunta Krasta uzskata apģērba nepiemērotību notikumam. Pēc GetTable.lv pasūtījuma veiktais pētījums parādīja, ka 63% sieviešu un 73% vīriešu apmeklē restorānu ikdienas apģērbā, bet eksperte ir pārliecināta, ka uz restorānu tomēr ir jādodas svinīgākā tērpā. «Turklāt sievietēm es ieteiktu izveidot spilgtāku, vakara, grimu un pilnīgi noteikti atstāt mājās milzīgās ikdienas somas — uz restorānu ir jāņem līdzi maza, akurāta somiņa, piemēram, vakara klačs,» piebilst speciāliste. Savukārt GetTable.lv aptauja atklāja, ka tikai 12% respondentu ievēro šo noteikumu, vienmēr apmeklējot restorānu vakartērpā.

3. Nepareiza vietu izvēle

«Vēl mēs mēdzam pārkāpt etiķeti, kad dodamies pie galda un ieņemam vietas,» stāsta Gunta Krasta. «Kad pāris neatkarīgi no viņu personīgajām attiecībām dodas pie galda, vīrietim ir jāiet pa priekšu, rādot sievietei ceļu, bet pēc tam viņam ir jāpalīdz viņai apsēsties. Tomēr tagad bieži var redzēt, kā sieviete pirmā traucas pie galda, velkot sev līdzi pavadoni un izgrūstot citus viesus ar savu milzīgo somu. Liela nozīme ir arī tam, kādas vietas ieņem viesi: sievietei ir jāsēž pa kreisi no vīrieša un tā, lai viņa var redzēt zāli.» Šiem abiem pamatprincipiem ir sena vēsture: tradīcijas, ka sievietei ir jāiet un jāsēž pa kreisi no vīrieša, saknes meklējamas bruņinieku laikos, kad vīrieša labajai rokai vienmēr bija jābūt brīvai, lai, ja nepieciešams, izvilktu zobenu. Savukārt etiķetes noteikumam, kas prasa, lai sieviete sēdētu ar skatu uz zāli, ir daudz prozaiskāks iemesls. Tas tā ir tāpēc, ka sievietēm ir raksturīgi aplūkot ienākošos, tāpēc, lai dāmai nevajadzētu grozīties, vīrietis atdod viņai goda vietu — ar seju pret zāli vai, ja galdiņš atrodas iestādes vidū, ar seju pret ieeju.

4. Pārāk skaļa uzvedība

«Nekad nedrīkst aizmirst, ka jūs restorānā neesat vieni un ka jūsu sarunu temats ne vienmēr interesē visus apkārtējos. Tāpēc ir jāatceras, ka sabiedriskās ēdināšanas iestādēs ir jāuzvedas savaldīgi un nevajag trokšņot,» lietišķās etiķetes pasniedzēja Gunta Krasta nosauc ceturto grēciņu, kas raksturīgs Latvijas iedzīvotājiem.

5. Ierīču izmantošana pasākuma laikā

Bet visļaunākais grēks, kas raksturīgs visiem gados jauniem restorānu apmeklētājiem, ir nespēja atrauties no tālruņiem un planšetdatoriem. «Tas patiešām ir ļoti skumji, kad jauns pāris vai draugu kompānija, kas pulcējas pie viena galda, nevis pavada laiku dzīvespriecīgās sarunās, bet gan nepaceļ galvu no savām ierīcēm. Jāpiebilst, ka saskaņā ar etiķetes prasībām uz galda kafejnīcā, bārā vai restorānā nav jāatrodas nekam, kas nav saistīts ar ēdienu, tas ir, telefoniem, planšetdatoriem, somām, piezīmju grāmatiņām un tamlīdzīgi. Kopīga maltīte ir laiks, ko tās dalībnieki velta cits citam un nekam nepiederošam, un to mums māca ne tikai etiķetes prasības, bet arī veselais saprāts,» rezumē Krastas kundze.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.