Foto: Unsplash

Pirkumiem internetā tagad būs stingrāka autentifikācija 3

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Tirgotājiem, kas preču tirdzniecību internetā nodrošina ar maksājumu kartēm, no 1. janvāra jāpārliecinās, vai pircējs ir cilvēks, par kuru uzdodas.

Tikai tad bankas darījumam dos zaļo gaismu. Lai jaunos noteikumus varētu izpildīt, tirgotājiem būs jānodrošina divkāršā drošība jeb stingrā autentifikācija.

CITI ŠOBRĪD LASA

Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) uzsver, ka jaunie drošības noteikumi palīdzēs izvairīties no krāpnieku uzbrukumiem, zagtu bankas karšu izmantošanas un pasargās klientu līdzekļus bankas kontos. Jaunās drošības prasības gan neievieš tikai Latvijā – jaunās prasības visās dalībvalstīs nosaka Eiropas Savienības Otrās maksājumu pakalpojumu direktīvas noteiktie standarti. FKTK gan norāda, ka maziem maksājumiem ir iespējamas atkāpes.

Ko nozīmē autentifikācija? Būtībā tas ir attālināts kādas personas atpazīšanas process, kura laikā tiek noskaidrota lietotāja personība. FKTK norāda, ka parasti atpazīšanas process balstās uz paroli, PIN kodu, kodu kalkulatoru vai dažādām biometriskajām īpašībām – balsi, pirkstu nospiedumu un vairākiem citiem elementiem.

Savukārt stingrā autentifikācija liek izmantot vismaz divus no autentifikācijas veidiem, turklāt vienam no šiem elementiem jābūt unikālam un otrreiz neizmantojamam. Piemēram, bankas parasti kā unikālo elementu izmanto kodu kalkulatora izveidotu vienreiz lietojamu kodu, viedtālruņa lietotnes ģenerētu unikālu kodu, ar SMS atsūtītu vienreiz lietojamu kodu vai viedkartē saglabātu sertifikātu.

Internetveikala “220.lv” mārketinga un komunikācijas vadītāja Līga Bubko “Latvijas Avīzei” norādīja, ka uzņēmums vienmēr cenšas nodrošināt klientu maksājumu metodes, kas ir drošas un atbilst visiem normatīvo aktu noteikumiem. “Karšu maksājumiem (neattiecas uz maksājumu iniciēšanas un “Banklink” pakalpojumiem) izmantojam trešās puses risinājumu no sava partnera  “Swedbank” puses. Minētās prasības ir saskaņotas ar mūsu partneri un tika ieviestas jau gada sākumā, tādēļ papildu investīcijas netiek plānotas.”

Runājot par iespējamajām atkāpēm, FKTK informē, ka vienkāršāka klientu atpazīšana varētu būt maksājumiem, kuri nepārsniedz 30 eiro. Taču limits šādiem maksājumiem būtu 100 eiro dienā vai pieci mazi maksājumi pēc kārtas. Pārsniedzot šos limitus, būtu jānodrošina stingrā autentifikācija. Tāpat atkāpes būs maksājumiem uzticamiem saņēmējiem, kas iekļauti apstiprināto maksājumu sarakstā jeb “baltajā” sarakstā – šādi ir darījumi starp viena klienta diviem kontiem vienā un tajā pašā bankā vai maksājumi vienas bankas ietvaros, ja to pieļauj bankas veiktais risku novērtējums.

Reklāma
Reklāma

Kas jāņem vērā klientiem? Lielas izmaiņas nav gaidāmas. Iespējams, pirkuma brīdī būs jāievada kāds papildu kods vai parole. Ja izmantojat maksājumu karti regulāriem maksājumiem (piemēram, ikmēneša maksājumam par kādu abonētu pakalpojumu), tad kartes pievienošana šādam maksājumam pirmajā reizē notiks, piemērojot stingro autentifikāciju, savukārt sekojošiem darījumiem tā nebūs obligāta.