Publicitātes foto

Rīgas centrālā dzelzceļa stacija, kādu to neesam pieredzējuši 4

Brīvdabas galerijā pie tirdzniecības centra “Origo” atklāta vēsturnieku Kirila Soklakova un Vlada Bogova veidotā līdz šim plašākā izstāde par Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas vēsturi – “Rīgas stacija. 1861.-2014.”, vēsta rīkotāji.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai 188
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Lasīt citas ziņas

Izsekojot dzelzceļa stacijas attīstībai no tās pašiem pirmsākumiem, izstāde iepazīstina rīdziniekus un pilsētas viesus ar Centrālās stacijas vēsturi un piedzīvotajām pārmaiņām, kas gadu gaitā veidojušas šodien mums tik pazīstamo galvaspilsētas seju.

Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas pirmsākumi meklējami 19. gadsimta vidū, kad Rīga kļuva par nozīmīgu rūpniecības centru. Pirmie vilcieni Latvijas teritorijā parādījās 1860. gadā, kad cauri mūsu valsts teritorijai uzbūvēja Pēterburgas – Varšavas dzelzceļa iecirkni. Pirmā Latvijas dzelzceļa līnija tika atklāta 1861. gada 12. oktobrī, tā veda no Rīgas uz Daugavpili, tāpat 1861.gadā pēc slavenā arhitekta Johana Felsko projekta celta arī pirmā dzelzceļa stacijas ēka.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Dzelzceļš kā transporta veids Latvijas teritorijā sāka attīstīties 19. gs. 60. gados, tādēļ Rīgas centrālās stacijas vēsture cieši saistīta ar Rīgas pilsētas vēsturi un attīstību. 19.gs. vidus bija laiks, kad Rīga kļuva par rūpniecības centru, dzelzceļa parādīšanās izraisīja revolucionāras pārmaiņas visās dzīves svērās. Tieši dzelzceļš veicināja Rīgas izaugsmi par metropoli un pavēra jaunas iespējas tirdzniecībai, turklāt ātrais un ērtais pārvietošanās veids izmainīja cilvēku ikdienas dzīves ritmu. Rīgas centrālā stacija divu gadsimtu laikā piedzīvojusi vērienīgas pārmaiņas, kļūstot par modernu un daudzfunkcionālu pilsētas ikdienas dzīves centru,” stāsta izstādes autors vēsturnieks Vlads Bogovs.

Pirmā Centrālās stacijas reorganizācija notika 1889. gadā, kad stacijas ēka tika paplašināta. Nākamā vērienīgā stacijas rekonstrukcija notika tikai 1960. gados, kad tika nojauktas visas vecās ēkas un to vietā uzceltas jaunas. Nozīmīgas izmaiņas stacijas ēkā norisinājās 2003. gadā, kad Rīgas stacijai pievienojās tirdzniecības centrs “Origo”.

“Rīgas centrālā dzelzceļa stacija kā nozīmīgākais galvaspilsētas transporta mezgls un iedzīvotāju ikdienas ceļu krustpunkts gan pagātnē, gan šodien ieņem nozīmīgu lomu rīdzinieku dzīvē. Gadu gaitā Centrālā stacija piedzīvojusi vairākas pārbūves, tomēr nemainīgi Stacijas laukums bijis rosīgākā un nozīmīgākā vieta pilsētā. Rīgas stacijai ir interesanta un pārmaiņām bagāta vēsture, tādēļ liels gods arī tirdzniecības centram “Origo” būt daļai no tās. Tā kā Centrālā stacija ir vieta, kuru rīdzinieki un pilsētas viesi apmeklē visvairāk, šī izstāde ir lieliska iespēja iepazīt tās vēsturisko mantojumu vēl plašāk,” stāsta tirdzniecības centra “Origo” vadītājs Aleksandrs Ņemirovskis.

Izstāde “RĪGAS STACIJA. 1861.-2014.” aplūkojama latviešu, krievu, angļu un vācu valodās. Tā ir līdz šim plašākā izstāde par Rīgas centrālās stacijas vēsturi, un lielākā daļa tajā aplūkojamo fotogrāfiju publikai tiek demonstrētas pirmo reizi.

Izstādes autori ir Rīgas vēsturnieki Kirils Soklakovs un Vlads Bogovs, kas līdz šim kopīgi izdevuši divas grāmatas par vēsturi, kā arī ir vairāku Rīgas vēsturei veltītu izstāžu autori. Materiālu atlasē atbalstu sniegusi Latvijas Nacionālā bibliotēka, Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs un Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.