Rīgas osta.
Rīgas osta.
Foto: LETA/Ieva Lūka

Rīgas un Ventspils ostas nodod valsts pārvaldībā: noraida visus Saeimas opozīcijas deputātu priekšlikumus 0

Ziņa papildināta pl. 19.14.

Noraidot visus opozīcijas priekšlikumus, Saeimas deputātu vairākums šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus likumā “Par ostām”, ar kuriem valsts pārvaldībā tiks pārņemtas Rīgas un Ventspils ostas.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Debates par minēto jautājumu šodien parlamentā ilga vairākas stundas. Vienas dienas laikā Saeima likumprojektu steidzamības kārtā izskatīja abos lasījumos, starp lasījumiem likumprojektam iesniegtos priekšlikumus izskatot arī atbildīgajā komisijā.

Kopumā likumprojektam tika iesniegti seši priekšlikumi, taču visi opozīcijas deputātu priekšlikumi tikuši noraidīti.
CITI ŠOBRĪD LASA

Opozīcijas iebildumi galvenokārt saistīti ar lēmumu likumā iekļaut ne tikai Ventspils, bet arī Rīgas ostu.

Satversme nosaka, ka, ja Saeima ar ne mazāk kā divu trešdaļu balsu vairākumu pieņem likuma steidzamību, tad Valsts prezidents nevar prasīt šāda likuma otrreizēju caurlūkošanu, to nevar nodot tautas nobalsošanai un tas ir izsludināms ne vēlāk kā trešajā dienā pēc tam, kad prezidents pieņemto likumu saņēmis.

Ņemot vērā, ka par likumprojekta noteikšanu par steidzamu nobalsoja vairāk nekā divas trešdaļas klātesošo deputātu, Valsts prezidentam Egilam Levitam minētie grozījumi ir jāizsludina.

Debatēs opozīcijas deputāts Ivars Zariņš (S) norādīja, ka, lai gan likumprojekta anotācijā valdība esot secinājusi, ka Rīgas brīvostā ir korupcijas riski, tomēr nav uzskaitīti fakti, kas to apliecinātu. Tāpat ostas valdes locekļi atbildīgās komisijas sēdē apgalvoja, ka viss ir kārtībā un ka visi strādā godprātīgi, pauda deputāts.

Zariņš aicināja atbalstīt cita opozīcijas deputāta Māra Kučinska (ZZS) rosinājumu izslēgt no likumprojekta izmaiņu attiecināšanu uz Rīgas brīvostu, vai arī sniegt faktus par korupcijas riskiem. Ja tādi netiks sniegti, tādā gadījumā situācija būs vērtējama kā tiesiskais nihilisms, norādīja politiķis, pārmetot koalīcijai darbošanos “kā boļševikiem”.

Kučinska rosinājums tika noraidīts.

Opozīcijas deputāts Valērijs Agešins (S) pauda, ka nav pārliecības, ka likuma izmaiņu ierosinātāji saprot, ka ierindas darba ņēmēji ostā cīnās par katru pārkraujamo tonnu. Nepieciešamas skaidras garantijas, ka darba ļaužu stāvoklis dzīves līmenis nepasliktināsies un ka viņiem arī turpmāk būs darbs, pauda politiķis. Viņš prasīja likumprojekta virzītājiem sniegt atzinumu jautājumā par darbinieku situāciju.

Kučinskis norādīja, ka pēc atbildīgās komisijas sēdes ir palicis “vēl bēdīgāks un pievilts”, jo viņa kā kādreizējā premjera braucieni uz Baltkrieviju, Japānu un Indiju, lai veicinātu Latvijas ostu perspektīvas, pašlaik ir atzīstami par “tukšiem”. Viņš piebilda, ka komisijas sēdē deputāte Juta Strīķe (JKP) un “viņas rokaspuiši” komisijas sēdē esot pieskatījuši, lai pārējie koalīcijas deputāti “kā zombiji” nobalsotu par attiecīgajiem grozījumiem.

Reklāma
Reklāma

LETA jau ziņoja, ka Ministru kabinets otrdien atbalstīja vēstuli Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai, kurā valdība norāda, ka Ventspils brīvosta un Rīgas brīvosta ir pakļauta augstam korupcijas riskam, tādējādi nepieciešamas neatliekamas reformas šo ostu pārvaldībā.

“Korupcijas riski Ventspils brīvostā ir iemesls arī ASV Valsts kases Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (OFAC) šā gada 9.decembra lēmumam par sankciju noteikšanu pret [Ventspils mēru] Aivaru Lembergu, Ventspils brīvostas pārvaldi, Ventspils Attīstības aģentūru, Biznesa attīstības asociāciju un Latvijas Tranzīta biznesa asociāciju. Šis OFAC lēmums papildus pamato nepieciešamību nekavējoties rīkoties, lai izveidotu neatkarīgu Ventspils brīvostas un Rīgas brīvostas pārvaldi, kas samazinātu korupcijas riskus šajās ostās,” teikts vēstulē Saeimas komisijai.

Valdības ieskatā, šāds modelis palīdzēs veidot neatkarīgas Rīgas brīvostas un Ventspils brīvostas pārvaldes, kas par pienākumu izpildi būs tieši atbildīgas Ministru kabinetam un tādējādi tieši Ministru kabinets spēs kontrolēt šo ostu pārvaldību.

Līdz ar vēstuli valdība Saeimas komisijai arī iesniedza Satiksmes ministrijas izstrādātos grozījumus likumā “Par ostām” un lūdza to izskatīt steidzamības kārtībā.

Plānots, ka turpmāk Ventspils un Rīgas brīvostu valdēs būs tikai ministru deleģēti valdes locekļi, kurus iecels Ministru kabinets, izslēdzot četrus pašvaldības pārstāvjus no Rīgas brīvostas valdes un Ventspils brīvostas valdes sastāva. Pēc likumprojekta pieņemšanas, Rīgas brīvostas un Ventspils brīvostas valdē amatu saglabās četri valsts pārstāvji, kurus izvirza ekonomikas ministrs, finanšu ministrs, satiksmes ministrs un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs.