“Lignes Aériennes Farman” plakāts.
“Lignes Aériennes Farman” plakāts.
“Lignes Aériennes Farman” plakāts.

1919. gada 8. februārī. Pasažieru aviācijas dzimšana Eiropā 0

Pirms 100 gadiem aviācijas celmlauži brāļi Anrī un Moriss Farmani nodibināja pasaulē pirmo pasažieru pārvadāšanas lidsabiedrību “Lignes Aériennes Farman”. Nedaudz vēlāk to pārsauca par “Société Générale des Transports Aériens” (SGTA). Firma pastāvēja līdz 1933. gadam un ir viena no mūsdienu “Air France” priekšgājējiem. Pirmā pasaules kara beigas iezīmēja lidsabiedrību bumu visā Eiropā, jo karš bija atstājis lielas aviācijas dzinēju un citu lidmašīnu ražošanai nepieciešamo sastāvdaļu rezerves, kā arī veselu pilotu armiju, kas nu bija bez darba. Karš izrādījās pamatīgs dzinulis aviokonstruktoriem un aviācijas tehnikas progresam. Lielvalstu armijas kara gaitā bija tikušas pie bumbvedējiem, kurus, nedaudz pārveidojot un bumbu kravas nomainot ar pasažieriem, it labi varēja izmantot civilos nolūkos. Brāļi Farmani savai aviokompānijai pasažieru lidojumiem no Francijas uz Lielbritāniju sāka izmantot bumbvedēju “Farman F.60 Goliath”, kas līdz pat 20. gadu beigām turpināja kalpot kā viens no iecienītākajiem pasažieru lidmašīnu modeļiem Eiropā. Divmotoru “Goliāta” kravnesība sasniedza tonnu – tas bija pietiekami, lai uzņemtu 12–14 pasažierus, pastu un vēl kādu komerckravu. Lidmašīnas darbības rādiuss bija 1500 km. Jau tajā pašā 1919. gadā SGTA sāka lidot arī uz Kasablanku Marokā un ar starpnosēšanos pat uz Senegālu.

Reklāma
Reklāma
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.