Šova sākumā uz kandidātēm, kas ienākušas no ielas, skatās prasmīgi speciālisti, iepriekš sapucēti tā, ka viņiem nav nekādu trūkumu vai nepilnību.
Šova sākumā uz kandidātēm, kas ienākušas no ielas, skatās prasmīgi speciālisti, iepriekš sapucēti tā, ka viņiem nav nekādu trūkumu vai nepilnību.
Ekrānuzņēmums no tvplay.skaties.lv

Gatava publiskam pazemojumam? Anda Rožukalne vērtē TV3 šovu 19

Gatava pārvērtībām? Ja ar to domā piedalīšanos TV3 populārajā šovā ar šādu nosaukumu, tad jābūt gatavai publiskam pazemojumam un konkurencei ar citām, to saņemot komplektā ar labiem ārējā izskata kopšanas pakalpojumiem un prieka mirkli šova beigās.

Reklāma
Reklāma

Cik godīga ir apmaiņa?

Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Lasīt citas ziņas

Būsim reāli – realitātes šova “Gatava pārvērtībām” saturu un struktūru nosaka sponsori. Viss pārējais ir vairāk vai mazāk patīkams pārdošanas notikums, jo runa ir par galēji komercializētu medija produktu. Šajā sezonā notiek viss tas pats, kas citkārt – prasmīgi stilisti un skaistumkopšanas meistari uzpucē šovam izvēlētās dalībnieces, ieskaitot redzes operācijas norisi, ja tā kādai nepieciešama.

Skatītāji iegūst regulāru iespēju vērot gan sievietes šovā, gan meistaru darbu, iespējams, netiešā veidā noticot, ka jebkura var izskatīties daudz labāk. Prieks par to! Re­klāmdevēji parāda savus pakalpojumus un preces reālos apstākļos, iedrošinot to visu patērēt. Viss godīgi un skaidri! Tas ir arī mazliet auksti un pragmatiski, tāpēc veltīga ir atlases kritēriju kritika, kas lasāma pie vienas otras publikācijas par šovu. Tā nav labāko un atbilstošāko dalībnieču parāde, bet šovam vajadzīgo “preču” atlase. Ja dalībnieces saņem dārgus pakalpojumus par velti, tad viņas ir nevis televīzijas šova veidotāju klientes, bet produkts, kas pārdots reklāmdevējiem, kam vajadzīgi skatītāji un pircēji. Šovs ir darījums, bet tas nav vienāds pret visām iesaistītajām pusēm. Dalībniecēm klājas grūtāk nekā visiem pārējiem, lai gan eksperti un citi cenšas, lai lielākā daļa no pasākuma ir patīkama un priecīga.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tomēr visa sākums ir briesmīgs. Preces statusu apstiprina dalībnieču atlases procedūra. Katrai sievietei ir sevi “jāpārdod” minūtes laikā, jāpārliecina eksperti izvēlēties starp daudzām kandidātēm. Kas tikai viņai nav jādara – jāatklāj sava auguma nepilnības, gaumes un prasmju ierobežojumi, civilstāvokļa aktos minētā situācija, noskaņojums mājās un darbā, dzīves perioda radītās sekas! Viņas ļoti cenšas – stāstus par jaunāku vīrieti līdzās, ilgas pēc attiecībām, vēlmi pēc pavērsiena dzīvē un atklāsmes par svara izmaiņām atlases laikā varētu likt maisos un glabāt lielā kaudzē. Personas datu vācēji te varētu izpildīt gada plānu, savukārt kompleksu un pašapziņas trūkumu atpazinēji ātri vien tiktu pie pilnas kolekcijas. Uz kandidātēm, kas ienākušas no ielas, bet daļa mērojusi tālu ceļu pa sniegiem un dubļiem, skatās prasmīgi speciālisti, iepriekš sapucēti tā, ka viņiem nav nekādu trūkumu vai nepilnību.

Sievietēm jācenšas vēl un vēl

Neviens realitātes šovs nav parasts vakara notikums. Tas ietekmē sabiedrības uzskatus un reflektē mūsu vērtības. Šovā var nolasīt to, kas cilvēkiem svarīgs, ja skats vērsts sievietes virzienā. Šis skats ir ļoti, ļoti kritisks, tāpēc arī paškritisks un sievietes ārieni vērtējošs.

Šajā ziņā nekas nav mainījies – sievietei ir nemitīgi jācenšas! Skatoties atlasi un visu šovu, gluži vai fiziski ir izjūtams spiediens pret sievietēm. Pasekojiet, ko visu viņas ir gatavas solīt, lai tiktu šovā! Tātad, saīsināts saraksts: patikt bērniem, mazbērniem, vīriešiem (esošajiem partneriem un nākotnē cerētajiem), izskatīties jaunāka, skaistāka, interesantāka, modernāka, vairāk atbilst citu prasībām un gaidām mājās vai darbā, vai visur. Atslēgas vērds ir “vairāk” – te vēl vairāk jādara, lai labāk un vairāk patiktu, derētu, būtu atzīta!

Šova idejas skatījumā vēlams, ja viņa (dalībniece un skatītāja) kā patērētājsabiedrības ideju nesēja visas problēmas risinātu ar pirkšanas palīdzību. Ja esi bēdīga, apjukusi, vientuļa, nepietiekami turīga, nepietiekami jauna, slaida vai stilīga – pērc, mīļā, pērc!

Dalībnieces jau tāpat ir nostrādājušās, bet šovā atkal cenšas visu savu mīļo cilvēku labad un vienlaikus raujas vai pušu, lai patiktu ekspertiem, būtu piemērotas un tiktu izvēlētas saņemt nedaudz uzmanības, nedaudz kopšanas. No malas izskatās, ka viņas cenšas pāri spēkiem! Daļa trūkumu tiek nosaukti vārdos – tās ir apģērba, stila un auguma nepilnības. Kopumā šovā viss notiek it kā patīkami, bet katras sievietes uztveršana kā daudzveidīgu apģērbu pakaramo, ko beigās saķemmē un izkrāso, lai nogādātu raidījuma fināla kadrā, tomēr nozīmē to, ko sauc par objektivizēšanu. Tā nav parastā dalībnieču uztveršana par seksa objektiem vai “gaļas gabaliem”, neredzot personību un citas vērtības, bet viņu parādīšana diezgan vienkāršu funkciju veikšanai.

Reklāma
Reklāma

Kāpēc tāds iespaids? Dalībnieces ir ļoti atkarīgas no ekspertiem, patiesībā – no šova formātā paredzētajām darbībām. Bet viss notiekošais ir pakārtots tam, lai parādītu pakalpojumus un veikala preču klāstu labā salikumā.

Raidījuma laikā vien pāris reizes kādai no dalībniecēm pajautā, ko viņa domā par izvēlēto apģērbu. Matu krāsas, garuma, grima izvēle ir tikai profesionāļu rokās. Beigās šova varonēm vēl pamatīgi jāsavaldās, lai priecīgi reaģētu uz pārmaiņām savā ārienē. Žēl uz to skatīties, jo šovs mums māca, ka cilvēka izvēles brīvību var ierobežot, viņa personība nav tik svarīga, jo sievietēm galvenokārt ir jācenšas visiem patikt.

Un beidziet domāt, ka man nepatīk pucēšanās, ka ienīstu eleganci, atzīstu nevīžīgu apģērbu un nekoptu izskatu. Runa ir par prioritātēm un vērtēšanas kritērijiem, kas kā neona uzraksti ņirbina skatītāju acis un piespiež neredzēt dalībnieču personību!

Profesionāļu uznāciens

Šovs ir laba vieta, lai vēlreiz pārliecinātos, ka Latvijā ir lieliski speciālisti un ļoti augsta līmeņa pakalpojumi. Stilisti un citi sniedz skatītājiem sirsnīguma, pieņemšanas un labvēlības stundas. Žanna Dub­ska, Natālija Zolberga un Aleksandrs Pavlovs, kas redzami darbībā, tiešām pierāda, ka jebkuras dalībnieces ārieni var ievērojami uzlabot. Raidījumā sniegtie padomi, speciālistu darbošanās laikā sniegtais ieskats stila un modes nianšu skaidrošanā ir ļoti izglītojošs. Tā ir vērtīgākā šova daļa. Tā sniedz praktiskas idejas un liek mazliet nomierināties, ieraugot, ka zināšanām ir vērtība.

Savukārt pacietīgā un prasmīgā darbošanās, katra šovā ierautā cilvēka pieņemšana un spēja atrast kopīgu valodu izraisa cieņu. Stilistiem, frizieriem un vizāžistiem ir ļoti grūts uzdevums, jo šis nav modeļu konkurss.

Ja vien “Gatava pārvērtībām” mazliet vairāk izglītotu skatītājas, ja vien tā shēmā būtu vairāk vietas cilvēkiem, nevis mantām, to tiešām varētu biežāk skatīties. Bet tagad jau astoto nedēļu pēc kārtas viens un tas pats: atlases publiskās šausmas – brrr!, drēbju atlase pie laikošanas kabīnēm, friziera darba fragments, grima uzklāšanas triepieni, pārsteiguma mulsums un vienādi īss triumfa mirklis, saņemot ģimenes locekļu uzslavas… No skatītājas viedokļa nemaz nav svarīgi, kas piedalās, un modes tendences vai grima uzklāšanas prasmes var labi apgūt pāris vakaros vai īsi pārskatot raidījuma digitālo arhīvu. Varbūt daudz labāks būtu modes un stila šovs, kura priekšplānā ir ikdienas lietošanai vajadzīgas zināšanas, nevis ieskatīšanās citu cilvēku apģērbšanas procesa aizkulisēs?