Uzmanību! Klāt ēnu un kontrastu laiks.
Uzmanību! Klāt ēnu un kontrastu laiks.
Foto – Atis Jansons

Nu kur tu brien! Tava ceļa puse ir kreisā: Jāatkārto tumsas likumi 3

Jau septembrī satiksmes negadījumu statistikā vērojama klasiskā rudens nobīde. No cietušajiem gandrīz puse ir gājēji un riteņbraucēji, no tiem savukārt četras piektdaļas traumēti tumšajā laikā. Kurš jo dienas, jo garāks kļūst. Un tādēļ – lai cik reižu rakstīti un stāstīti – tumsas likumi ir jāatkārto.

Reklāma
Reklāma

Gājējam

Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Lasīt citas ziņas

Nu ko tu brien gar šitiem krūmiem! Tava ceļa puse ir kreisā! Un tikai kreisā, kur tu precīzi redzi braucēja trajektoriju un viņa kļūdas gadījumā vari grāvī ielēkt.

Atstarotājs ir vajadzīgs. Bet muļķīgs ir spīdeklis, kas piestiprināts mugursomai. Priekšpusē to vajag! (Ja vien, protams, neej pa ceļa aplamo pusi.) Un labāk nevis pie cepures to liec, bet zemāk. Auto tuvās gaismas taču spīd zemu. Ja daudz un bieži nākas šādos apstākļos pārvietoties, mēģini izvēlēties gaišas drēbes. Baltas bikses, piemēram, redzamas krietni tālāk nekā melnas vai pelēkas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Un – galvenais – neļaujies maldīgajai ilūzijai, ka braucējs savos prožektoros, kuri tev liekas tik spoži, redz visu. Ne velna – kontrastu viņa skata lokā parasti tik daudz, ka nepamanīts vari palikt tieši tu.

Braucējam

Reti gadās pasēdēt aizmugurējā sēdeklī. Šoreiz nācās. No Latgales uz Rīgu žurnālistus veda “profesionālis”. Un tas bija murgs. Miklā tumsā vidēji tā ap 110 km/h. Tas vēl nekas. Bet tālās gaismas tiek izslēgtas, jau pretimbraucējam pie apvāršņa parādoties. Ātrumu nemainot. Nelabi metas. Nākamreiz labāk iešu kājām…

Bet šis, kurš man pa priekšu naktī no Imantas uz Bolderāju brauc, laikam vispār no “dienasgaismu” režīma izlīdis nav. 90 km/h, blakus ēnaina krūmmala, pretim – neviena. Turpina mizot ar tuvajām…

Atpakaļ pie pamatiem! Drošs ātrums ir tāds, kurā, šķērsli pamanījis, vari paspēt līdz tam apstāties. Tuvās gaismas pat skaidrā laikā sedz ne vairāk kā 50 metru ceļa. Pat ar teicamu vadītāja reakciju, pat ļoti labam auto uz sausa asfalta ar šo distanci ir par maz, lai 90 km/h noslāpētu. Tādēļ – lēnāk ar tuvajām gaismām! Katru mirkli, kad, nekaitējot citiem, iespējams izmantot tālās gaismas – dariet to! Tad nebūs 50 redzami metri, bet trīsreiz vairāk, un vietas manevram pietiks.

Tālās gaismas drīkst (ja iela nav apgaismota) un vajag lietot arī Rīgā. Nav jau tā lielpilsēta tik labi izgaismota. Un atstarotāji te nu nemaz nav parasta lieta. Un lukturus vajag noslaucīt. Citādi nebūs arī to 50 redzamo metru, bet knapi puse. Pat ar tālajām gaismām.

Stikla tīrītāja slotiņas senas, salona gaisa filtrs taupot no apkopes saraksta izslēgts, tādēļ slapjš, un ventilators pūš miglu… Sīkumi? Steiga? Nu, nu. Statistika to visu sauc skarbāk.