Eiropas “Gada auto 2020” Peugeot “208” Latvijas ceļos.
Eiropas “Gada auto 2020” Peugeot “208” Latvijas ceļos.
Foto: Raimonds Volonts

Vai “labākos” atraduši? Kāds patiesībā ir Eiropas gada auto 0

Konkurss “Eiropas gada auto 2020” ir finišējis. Uzvarētājs – “mazās” klases “Peugeot 208”. Saprātīgs rezultāts. Tomēr gribas šo izrādi mazliet paplucināt. Lai mēs organizatoru uzzīmēto ranga tabulu nepārvērtētu.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Pirmkārt – nu kā var uz visaugstāko kompetenci pretendējoši ļaudis uzsvērti un atkārtoti lietot apzīmētāju “labākais”? Tāda “labākā” auto pasaulē nemaz nav. Melo un korektas reklāmas likumus pārkāpj to marku dīleri, kuri šādu vai tādu konkursu titulus pēc uzvaras pārveido, tajos iekļaujot šo vārdiņu.

“Gada auto” nav jebkuram lasītājam labākais. “Mis Latvija” nav labākā meitene. Manējā (kuru izvēlējos es pats, nevis kāda, kaut izcila, žūrija un padomdevēji) – pavisam noteikti un kategoriski – ir labākā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Otrkārt – ne tikai es, bet arī daudzi citi par auto rakstoši kolēģi (ne tikai no Latvijas) jau daudzus gadus visai skeptiski vērtējam konkursa žūrijas veidošanas principus, kuri tā īsti nesaskan ar lepno vārdu “Eiropa” tās nosaukumā. Nav šeit pārstāvēta neviena no Baltijas valstīm.

“Tirgus jums mazs. Un mediji vāji.” Tā atbild organizators. Nu labi… Bet nav arī Bulgārijas. Nav Slovākijas (111 000 pārdotu jaunu auto gadā), bet ir Čehija, kurā šādu pirkumu gandrīz desmitkārt mazāk. Nav Rumānijas (157 000 auto gadā un 19 miljoni pilsoņu), bet ir – Turcija, kuras 80 miljoni iedzīvotāju gadā nopērk mazāk jaunu auto nekā Latvijā un Igaunijā kopā. Ir Krievija, kuras 102 000 jaunu auto gadā, uz iedzīvotāju miljoniem dalīti, ir desmitdaļa no, piemēram, Lietuvas varējuma…

Kā tad sabalsoja ­superpiecnieks?

Un ar šo septiņu Eiropas valstu ignorēšanu jau viss nebeidzas. Balsojuma rezultāts faktiski nav vis 23 (tā sevi slavē organizators), bet gan tikai piecu valstu veidots. Tikai Vācijai, Francijai, Spānijai, Itālijai un Apvienotajai Karalistei ir katrai pa sešām balsīm. Tātad kopā vairāk nekā puse no kopskaita (54).

Kā tad sabalsoja superpiecnieks? Ļoti dažādi (skat. tabulu).

Kā redzam – vispirms kaimiņu kariņš. Angļiem tos franču mazauto simt gadus nevajag. Dodiet superelektriskos vai fordu… Vāciešiem arī tāds “Peugeot” bijis nebijis. Turklāt viņi gandrīz vienīgie no visas žūrijas mēģina laureātos iestumt “BMW”…

Spāņi ir vienīgie no šī piecnieka, kuri tuvākajā nākotnē par elektrobrīnumiem nesapņo. Viņu trijnieks ir visai līdzīgs mūsējam (atgādinu – Latvijas konkursā vinnēja šie paši divi “mazie” un “Pumai” līdzīgs krosovers “Škoda Kamiq”).

Arī “papildus pieaicināto” simpātijas ļoti dažādas. Interesantākais šķiet tas, ka ne jau bagātāko valstu pārstāvji uz kopvērtējuma otro un trešo vietu izvirzīja elektromobiļus. Tikai par tiem balsoja divi Krievijas žurnālisti, divi poļi, divi turki, divi ungāri un, skaļi piebalsojot Nīderlandes un Zviedrijas duetiem, laurus šiem dārgumiem saplūca. Mums līdzīgi (vienīgo sava septītnieka elektrisko “Audi” mēs pieklājīgi ierindojām 4. vietā) uzvedās nedaudzie Portugāles, Beļģijas, Somijas un Beļģijas pārstāvji.

Reklāma
Reklāma

Kā šādas sacīkstes vinnē?

Vienkārša recepte – jāpaliek bez nullēm. Nedrīkst pieļaut, lai auto paliktu ārpus kāda balsotāja intereses loka. Un tas Eiropas konkursā izdevās vienam vienīgajam – “Peugeot 208”! “Clio” arī būtu izsprucis sveikā, ja ne End­rjū Ingliša (AK) nullīte. Un – visvairāk nuļļu (7) dabūja “BMW”. Laikam jau par atteikšanos no klasiskās piedziņas. Pa sešām reizēm šādi novērtēti tika abi elektriskie, piecas nulles – “Corollai”.

Noder, protams, arī visai retie absolūtas sajūsmas saucieni. Visvairāk desmitniekus saņēma “Tesla” (4), “Porsche” un “Peugeot” (2).

Un uzvarētāji ir – “Peu­geot 208” (281 punkts), “Tesla Model 3” (242), “Porsche Taycan” (222). Pirmajam vērtējumam labprāt pievienojos gan es pats, gan mani kolēģi no Latvijas konkursa žūrijas, bet par nākamajiem diviem…

Šķiet, vienu lietu dižie “labākā” titula piešķīrēji varētu no mums, sīkajiem, aizņemties. Proti – mūsu nerakstīto likumu: “Gada auto” ir tas, kurš tuvākajā nākotnē spēs būtiski ietekmēt valsts (lai šie saka – kontinenta) autoparka uzlabošanos un atjaunošanos. Ja spriestu tā, Eiropas goda pjedestāla nākamie pakāpieni tiktu “Renault Clio” un “Ford Puma”. Nevis sapņu (varbūt murgu?) spridzeklim, kura potences faktiski būtu lietojamas tikai slēgtās sporta trasēs.

Latvijas “Gada auto” žūrijas komentāri par “Peugeot 208”

Uldis Rolis: “Par paneļa hologrāfijas 3D teikšu īsi – pagaidām mani neuzrunāja, man grūti bija nokoncentrēt redzes asumu, par sīku detaļas. Tas laikam pirmais variants, ceru, ka nākamie būs labāki. Stūre man ļoti patika, bet arī jau pierasta iepriekšējos modeļos. Neskatoties uz dizaina haosu salonā, mašīna uz ceļa uzvedās fantastiski. Arī uz grants ceļa, kas nav raksturīgi mazajai klasei.”

Intars Vizbulis: “Kapitāli labi nostrādāts! Bravo frančiem. Neko tādu negaidīju no 18 000 € vērta auto. 3D spidometrs, atpakaļskata kamera, automāts un piedevām mans 186 cm augums ērti iekārtojas priekšējā sēdeklī. Izdevās pabraukt arī pa sliktāku grants ceļu – nu nekas negrab, un pat jocīgi liekas, jo auto tak mazs, bet žiperīgs un simpātisks. Es teiktu – jāņem ciet, ja galvenais nav bagāžnieka un salona apjoms.”

Guntars Pulss: “Varu labi salīdzināt ar iepriekšējās paaudzes modeli, jo sievai tāds ir. Pirmais un galvenais iespaids – jūtami uzlabojusies kvalitātes sajūta salonā, ērtāki sēdekļi. Krietni augstvērtīgāki apdares materiāli. Sīks piemērs – durvis aizveras patīkami blīvi, nevis kā bleķa kastes vāks. Kopumā jāteic – plats solis uz priekšu modeļa attīstībā un visnotaļ labs jaunpienācējs savā klasē.”

Jānis Mežulis: “”Peugeot” dizaineri mani vienmēr ir spējuši patīkami pārsteigt. Katrā jaunajā modelī viņi ir mācējuši ielikt ko neredzētu.

Piemēram, spidometrs virs stūres, vai salons absolūtajā pogu minimālismā. Šis ir pirmais man zināmais auto, kuram ir pilnvērtīgs 3D spidometrs.

Jā, un tā nav kaut kāda tur stereo grafika. Tas ir bloks ar diviem ekrāniem, kuri novietoti viens aiz otra, kur pirmais ir caurspīdīgs. Abiem ekrāniem saskaņoti darbojoties, tiek panākts unikāls telpas efekts ar dziļuma sajūtu.

“Audi” un BMV digitālie grafiķi var iet atpūsties! Tomēr pārējās lietas uz šī fona vairs nepārsteidza. Aizrāvušies ar superīgo spidometru, inženieri ir pārspīlējuši ar pārējo interjeru, kā rezultātā viss liekas savākts un pārsātināts ar dažādām formām un materiāliem. Nekā no “Clio” brieduma. Žēl! Arī no tehniskā viedokļa nesajutu neko svaigu.”