“Creative Gene” vadītāja Kate Ozoliņa.
“Creative Gene” vadītāja Kate Ozoliņa.
Foto: Valdis Semjonovs

Vai scenārijus filmām rakstīs mākslīgais intelekts? Nākotnes plānus atklāj uzņēmēja 0

Mūzikā ir visiem zināmās notis, un katrs ar tām var spēlēties, kombinēt pēc saviem ieskatiem. Tehnoloģiju uzņēmums “Creative Gene” tādas pašas iespējas grib dot arī scenāristiem, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 7
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
SVF: Krievijas ekonomika augs straujāk par visām pasaules attīstītajām ekonomikām 137
Lasīt citas ziņas

Proti, līdzīgi kā ar visiem brīvi pieejamajām notīm “Crea­tive Gene” grib piedāvāt scenārija šablonus, ar kuru palīdzību atvieglotu gan profesionālu scenāristu, gan arī amatieru darbu, kuriem, iespējams, ir ko teikt, bet kaut kas līdz šim atturējis.

“Ir sistēmas, kino skolas, un kā tad tu, amatieris, tur ielauzīsies? Slavenais scenārists un režisors Kventins Tarantino nekur nav mācījies, tā vietā skatījies pēc iespējas vairāk filmu.”

CITI ŠOBRĪD LASA

“Domāju, “Creative Gene” nojauks dažādas robežas, gribu mainīt industriju,” sarunā ar “Latvijas Biznesu” norāda topošā radošo tehnoloģiju uzņēmuma “Creative Gene” vadītāja Kate Ozoliņa.

Maksimizēs scenāriju potenciālu

Viņas ambiciozā ideja ir, apvienojot radošo filmu industriju, precīzāk, scenāriju rakstīšanas struktūras, ar kognitīvo psiholoģiju, filozofiju, mākslu un mākslīgā intelekta priekšrocībām, radīt programmu, kas scenāristiem palīdz scenāriju rakstīšanā.

Vienā programmā beigās būtu apvienotas visas zināmās scenāriju rakstīšanas struktūras, kuras ar īpaša algoritma palīdzību scenārija rakstīšanas laikā piedāvātu scenārija attīstības iespējas.

Ideja gan pagaidām vēl ir ļoti agrīnā stadijā, pati Kate ir vienīgā uzņēmuma darbiniece, un programmas prototips Katei vēl ir tikai galvā, taču programmas tirgus jau ir skaidrs – kino industrijas lielākās kinostudijas, kā arī neatkarīgie scenāristi.

Ļoti maksātspējīga industrija, kurā naudaszīmēm ir liela nozīme. Kā stāsta Kate, Londonā esot uzņēmums, kas strādā ar lielajām kinostudijām, analizējot filmu scenārijus un prognozējot filmas potenciālo peļņu.

Beigās uzņēmums filmu studijai par attiecīgu samaksu piedāvā scenārija uzlabošanas variantus, kuri iespējamo peļņu audzētu par 10 – 15%. “Mēs gribam, lai scenārija ideja būtu ienesīga jau no paša sākuma, nevis pie tā strādātu tikai pēc tā uzrakstīšanas.”

“Lai to panāktu, apakšā tam slēpsies liela zinātne, kas daudzus mulsina – kas tad tas par radošumu? Vai programma neatņems cilvēkiem pašizpausmi? Nē, jo tas būs tikai palīdzības rīks, nevis instruments, kas scenāriju uzrakstīs jūsu vietā. Veidosies interaktīvs process, atgriezeniskā saite,” stāsta Kate.

Reklāma
Reklāma

“Creative Gene” biznesa modelis būs balstīts uz abonent­maksu – līdzīgi kā mūsdienās strādā teju katrs zināmākais uzņēmums (piemēram, “Spotify”, “Netflix”, “Adobe” ­u. c.), ­saprotot, ka par lielu naudu nopirkt produktu cilvēkus vairs neinteresē.

Tā vietā uzņēmumi piedāvā par krietni mazāku maksu pakalpojumu ik mēnesi abonēt, turklāt ļaujot no pakalpojuma pavisam vienkārši arī atteikties.

Kate uzskata, ka produkts būs pieprasīts tieši kinostudiju lokā. Daudzām studijām esot skaidra filmas ideja, un programma ļaus piesaistīt vēlamo scenāristu, nododot viņa pārziņā “Creative Gene” izstrādāto rīku.

Savukārt lielākā pretestība varētu būt no neatkarīgajiem scenāristiem, kuriem ideja varētu likties radošam procesam pretēja. Tomēr Kate uzskata, ka rezultāts būs tieši pretējs un ieguvēji būs visi.

Radīja jauna veida scenārija struktūru

Ideja par šādas programmas radīšanu Katei radās bakalaura darba rakstīšanas laikā. “Bakalaura darbā analizēju naratīva struktūru Čārlija Kaufmana filmā “Anomalisa”. Filmu iz­analizēju no vairākām pusēm, meklējot dažādas sakarības, simbolus utt., kuri var būt gan matemātiski, gan filozofiski, gan psiholoģiski.”

“Pati klasiskākā struktūra ir ievads, iztirzājums un nobeigums, kurus dažādi kombinē. Es padziļināti izanalizēju Kaufmana scenārijus un nonācu pie pavisam jaunas struktūras. Kaufmans apgalvo, ka viņam tādas nav.”

“Tas atkal pierāda to, ka pat lielākajā haosā veidojas kaut kāda struktūra. Es paņēmu šo struktūru un uzrakstīju īsfilmas scenāriju, kas bija daļa no gala darba. Turklāt šo scenāriju uzrakstīju neticamā ātrumā.”

“Zināju, ko gribu, un to uzliku uz šīs jaunās struktūras. Aizstāvēšanā visi bija ļoti pārsteigti, jo sanāk, ka es esmu faktiski radījusi jauna veida scenāriju rakstīšanas struktūru.” K. Ozoliņa norāda, ka scenārija rakstīšana ir ļoti sarežģīts un laikietilpīgs process.

“Creative Gene” samazinātu šim procesam nepieciešamo laiku, uzlabotu scenāriju kvalitāti, kā arī automātiski nodrošinātu scenārija idejas potenciāla novērtējumu.

“Kā to esmu iztēlojusies? Kad es izvēlos tēmu, par kuru gribu rakstīt scenāriju, piemēram, romantisko komēdiju, ir ļoti daudz iespējamo variantu, kāda filma varētu būt – ar laimīgām vai nelaimīgām beigām, nelaimīgu mīlestību utt.

Lai izdomātu filmas attīstību, paiet ilgs laiks. Mūsu izvēle ir tiešā veidā saistīta ar to, ko esam vai neesam pieredzējuši. Ja kaut ko neesam pieredzējuši, to ir ļoti grūti ielikt scenārijā. “Creative Gene” programmā varētu ierakstīt atslēgas vārdus, un programma automātiski piedāvātu attīstības iespējas.

“Taču autoram joprojām paliktu izvēle, kuru tad no iespējām izvēlēties.” Kate norāda, ka tas ir loģisks industrijas attīstības nākamais solis.

“Daudz kas kļuvis datorizēts, un māk­slīgais intelekts, dažādi algoritmi ir kā nākamais rīks kaut kā kvalitatīvāka radīšanai. Kad gatavojam ēst, gribam taču, lai tas būtu garšu pārbagāts.”

Vispirms analizēs filmu reklāmas rullīšus

Šobrīd būtiskākais darbs būs pie programmas datubāzes papildināšanas, lai algoritmam būtu no kā izvēlēties. Vēl šogad Kate cer izanalizēt vienkāršāko un viegli pieejamo filmu reklāmas rullīšu (angļu val. “trailer”) formātu. Tas ļaus izveidot pirmās struktūras, kuras varētu programmā piedāvāt.

“Nestrādāsim pie mistiska gala produkta, bet pēc iespējas ātrāk gribam atgriezenisko saiti, lai redzētu, kas strādā, bet kas nestrādā, kā arī gribam saprast, kā programmu redz klients.”

Viņa uzsver, ka, realizējot ideālo plānu, pirmajam risinājuma prototipam būtu jābūt gatavam nākamgad. Attiecībā uz finansējumu – viņa neatklāja, cik liela naudas summa uzņēmuma attīstībā būs nepieciešama, taču šobrīd finansējuma iespēju ir daudz, tās vien jāmāk piesaistīt un izmantot.

Lielākās cerības viņa saista ar dažādām akselerācijas programmām. Šobrīd viņu uztrauc arī īsto cilvēku piesaiste, jo viņa meklējot tādus partnerus, kuri par ideju “degtu”. Par idejas attīstību runāts gan ar dažādiem matemātikas zinātņu doktoriem, gan mākslas zinātniekiem.

“Esmu spēcīga tieši no radošās un analītiskās puses, bet nepieciešams kāds, kas uzņemsies gādību par mākslīgo intelektu, tehnisko pusi.”

VĒRTĒJUMS: Drosmīga ideja

Kristīne Vilnīte, “Digital Freedom Festival” “startup” un investoru attiecību speciāliste: “Ideja ir drosmīga un parāda virzienu, kādā tehnoloģijas attīstās, lai ar mākslīgā intelekta un mašīnmācīšanās palīdzību rastu risinājumus automatizācijas procesiem, kuri patlaban aizņem daudz laika un resursu.”

Radošo ideju ģenerēšana pavisam noteikti ir viena no šādām lietām. Lai gan kreatīvās, cilvēku radītās idejas 100% aizstāt ar tehnoloģiju radītajām vismaz tuvākajā laikā nebūs iespējams, tas, ko “Creative Gene” dara, ir ar labu perspektīvu.

Jau šobrīd tirgū ir pieejami atsevišķi dizaina ģenerēšanas rīki, kur, ievadot nepieciešamo informāciju, sistēma uzģenerē dažādus, piemēram, logo, risinājumus sekunžu laikā.

Tas, protams, nebūs risinājums visiem, bet ļoti daudzos gadījumos ietaupīs garas stundas un finanšu resursus un pavisam noteikti nākotnē varētu kļūt par neatņemamu papildu rīku radošo darbu veicējiem.

“Šobrīd “Creative Gene” būtu jāfokusējas uz savas mērķauditorijas ļoti specifisku definēšanu un attiecīgi, balstoties uz šīs konkrētās mērķauditorijas “sāpi”, jāveido savs produkts.”

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

Sēkla

•Ideja par mākslīgā intelekta un scenāriju rakstīšanas savienošanu radusies 2016. gadā, Katei Ozoliņai rakstot bakalaura darbu. Pēcāk tai dots vārds “Creative Gene”.

• Mājas rastas Radošo industriju inkubatorā, kur pieejamas gan telpas, gan mentoru palīdzība.

Dīgšana

•”Creative Gene” piedalījies tehnoloģiju un dzīvesstila festivāla “Digital Freedom Festival” jaunuzņēmumu konkursā, cerot uz slaveno akseleratoru “500 Startups” un “Techstars” atzinību. Konkursa otrajā kārtā gan neiekļuva uzņēmuma pārāk agrīnās stadijas dēļ.

Augļi

• Kompānijā pagaidām strādā tikai Kate, bet jau nākamgad plānots papildināt darbinieku skaitu ar mākslīgā intelekta speciālistiem un programmētājiem, kā arī piesaistīt pirmo finansējumu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.