Vēstulē Eiropas Komisijai aicina apturēt dzelzceļa elektrifikācijas projektu 1

Jaunā konservatīvā partija (JKP) ir oficiāli vērsusies pie Eiropas Komisijas (EK) un Eiropas Investīciju Bankas (EIB) ar lūgumu līdz Saeimas vēlēšanām apturēt vismaz 440 miljonus eiro dārgo dzelzceļa elektrifikācijas projektu, kas nākotnē var radīt nopietnu ietekmi uz Latvijas valsts budžetu, portālam “LA.lv” pastāstīja JKP pārstāvji.

Reklāma
Reklāma
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Lasīt citas ziņas

JKP vadītājs Jānis Bordāns vēstulē norādīja, ka vairākas pazīmes liecina par Satiksmes ministrijas (SM) plānu vēl pirms vēlēšanām legalizēt iepriekš sarunātu darījumu, lai iepirkums kļūtu neatgriezenisks.

“Piemēram, iepirkuma dokumenti ir jāsagatavo mēneša laikā, kas ir aizdomīgi īss termiņš šāda mēroga projektiem. Daudzus jautājumus valdība apzināti bremzē pirms vēlēšanām, tikai ne šo,” skaidroja Bordāns.

CITI ŠOBRĪD LASA

Viņš atgādināja, ka par šo projektu Latvijā notiek asas diskusijas. Vides eksperti nav vienisprātis, vai pusmiljardu eiro dārgā dzelzceļa elektrifikācija ir efektīvākais projekts vides situācijas uzlabošanai.

Tāpat ir nopietnas bažas par projekta ekonomisko pamatojumu, ņemot vērā ievērojamo tranzīta kravu apjoma kritumu pēdējo gadu laikā.

JKP vēstulē arī atzīmēts, ka VAS “Latvijas dzelzceļš” finanšu situācija ir pasliktinājusies un aizņēmumi no kredītiestādēm pārsnieguši jau 200 miljonus eiro, tāpēc papildu saistību uzņemšanās no Eiropas Investīciju bankas (EIB) var nopietni apdraudēt uzņēmuma maksātspēju.

Paustas arī bažas, ka nodokļu maksātājiem nākotnē būs jāsedz zaudējumi no neveiksmīgā projekta, līdzīgi kā tas ir noticis ar obligātā iepirkuma komponentes maksājumiem par “Latvenergo” TEC-2 modernizācijas projektu.

Tāpat vēstulē atgādināts, ka Latvijai līdz šim nav veicies ar lielu ES finansētu vides un satiksmes infrastruktūras projektu realizāciju, kā piemērus minot Krievu salas projektu, gudrona dīķu sanāciju un citus dzelzceļa modernizācijas projektus. Tas rada būtiskus riskus valsts budžetam no EK neattiecināmām izmaksām.

Bordāna vēstulē EK, EIB un JASPERS eksperti tiek aicināti jebkādus lēmumus par projektu atlikt uz pēcvēlēšanu laiku, kad būs iespējams uzklausīt Saeimā ievēlēto partiju viedokli un veikt pārrunas par iespējamu finansējuma pārdali citiem infrastruktūras vai zinātnes projektiem.

Reklāma
Reklāma

JKP tuvāko dienu laikā nāks klajā ar savu piedāvājumu kā dzelzceļa elektrifikācijas projektam atvēlētos 347 miljonus eiro pārdalīt pieciem citiem sabiedrībai lietderīgiem projektiem.