Līga Āboliņa. Foto – Matīss Markovskis

Kreisā puslode, mierā! Īpaša radoša metode smadzeņu labās puslodes attīstībai. Izmēģinām 0

Droši vien daudzi ir sapņojuši, cik labi būtu, ja varētu skaisti zīmēt, gleznot, prast izpausties krāsās un formās. Taču ko tur daudz – sak, ja daba nav devusi, nevajag skriet ar pieri sienā. Tomēr, izrādās, ir iespējams uzšķilt sevī radošuma dzirksti un kļūt par mākslinieku vienas dienas laikā.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns 19
Atradusies pirms 13 gadiem pazudusi meitene, kura savulaik neatgriezās mājās no skolas 15
Lasīt citas ziņas

Lai to pārbaudītu un piedzīvotu, jāpiedalās mākslinieces Intas Zaļkalnas vadītajā nodarbībā. Viņa ir ne tikai grafiķe un scenogrāfe, bet arī sertificēta savdabīgās metodes – to dēvē par smadzeņu labās puslodes zīmēšanu – pasniedzēja. Nodarbību uz savas ādas izbauda pirtniece Līga Āboliņa un biroja vadītāja Baiba Pitkēviča.

Kreisā puslode, mierā!

Neparasto metodi, kas palīdz attīstīt cilvēka radošumu, Inta Zaļkalna izveidojusi pati, strādājot gan kā māksliniece, gan kā pasniedzēja radošuma aktivizēšanā un enerģētikas līdzsvarošanā. Papildinājusi zināšanas arī Maskavas Kreativitātes skolā pie mākslinieka un psihologa Pāvela Sivkova. Taču ideja radās jau pagājušā gadsimta 70. gados. Metodiku, kā aktivizēt smadzeņu labo puslodi, pirmā izstrādāja amerikāņu mākslas pasniedzēja un pētniece Betija Edvardsa.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kā zināms, smadzeņu kreisā puslode rosās jomā, ar ko pārsvarā dzīvojam – rēķinām, plānojam, loģiski izdomājam, savukārt labā ir saistīta ar intuīciju, radošumu, pozitīvo enerģiju. Tā ir citāda domāšana, kas jebkurā situācijā spēj rast svaigu atrisinājumu, odziņu. Zinātnieki konstatējuši, ka smadzeņu labo puslodi visvieglāk un ātrāk var aktivizēt ar mākslas starpniecību. Taču šeit nederēs akadēmiskās metodes, zināšanas par kompozīciju vai proporcijām. Lai attīstītu radošumu, viss mācītais uz brīdi jāaizmirst.

Radošo spēju iedarbināšanas metode, izmantojot zīmēšanu, patiesībā ir ļoti sena. Neapzinātā līmenī cilvēks to liek lietā brīžos, kad kreisajai puslodei kļūst neinteresanti vai nogurdinoši. Piemē-ram, monotonā sapulcē vai intensīvā domāšanas procesā roka neapzināti sāk zīmēt, vilkt uz papīra ķeburus vai puķītes. Tādā veidā darbojas smadzeņu labā puslode. Izrādās, šīs spējas iespējams apzināti trenēt, iemācīties ieslēgt vienu vai otru smadzeņu puslodi atbilstīgi tābrīža nepieciešamībai.

Metodes pamatā ir pozitīvās, priecīgās un iedvesmojošās emocijas, kas spēcīgi aktivizē radošumu, līdz ar to notiek atveseļošanās visās personībai svarīgās jomās, ieskaitot fizisko veselību.

Sešas stundas lidojumā

“Šāda nodarbība ir pirmais impulss, lai justu, kā ir būt radošam. Sešu stundu laikā ikviens aizmirst par savām problēmām. Galvenais nav iemācīties gleznot, bet gan just un vērot sevi, baudīt procesu,” skaidro Inta Zaļkalna.

Radošuma spēju attīstības pamatā ir atdarināšanas metode, kas apvienota ar pasniedzēja sniegto informāciju vieglā un nepiespiestā veidā, skanot iedvesmojošai mūzikai.

Svešā vietā atnākot, vairākums sākumā sēž kā sastinguši. Pasniedzēja iesaka vispirms palūkoties uz cilvēkiem, kuri sēž blakus, iepazīties. Seko nepiespiesta saziņa. Tā jau pirms gleznošanas tiek nemanāmi likvidēta atsvešinātība, cilvēki pamazām tiek ievesti labās puslodes režīmā.

Uzreiz vienojas, ka skanēs dažāda mūzika – gan skaļa, gan klusa. Ar mūziku un visu pārējo tiek radīta vide, kas mudina aizmirst, ka esi solīds priekšnieks, tehniski tendēts ļautiņš, centīgs biroja darbinieks vai pārstrādājusies ģimenes mamma.

Reklāma
Reklāma

“Rādu, un visi dara līdzi. Katra replika ir ar konkrētu nolūku, lai palīdzētu pavērt robežas.

Vispirms ir gruntēšana – piespraužam lapu pie otras lapas un tad gruntējam. Bet lapai taču ir robežas, kā darīt, lai nenosmērētu apakšējo papīru?! Kādā virzienā krāsot?! Ne viena vien dāma sākumā šausminās, ka rokas nosmērējas ar krāsu, taču drīz vien tas nešķiet svarīgi,” uzsver Inta.

Tad visi ņem otas un uzzīmē pirmo darbu. Tas ir sākuma punkts. Pašās beigās salīdzina, kāds bija pirmais zīmējums un ko spēj beigās. Tā gan ir vienīgā reize nodarbības laikā, kad salīdzina, pārējā laikā nekas netiek vērtēts. Tikai skatās, bauda, izjūt pozitīvas emocijas.

Daudziem jau kopš bērnības ir mūždien aizrādīts: nesapņo, nolaidies uz zemes, dari racionāli. Taču šajā nodarbībā tiek apzināti ignorēts atmiņā iesēdies viedoklis, kā būtu jāizskatās, piemēram, jūrai vai kalniem, ir brīva vaļa radošajai iztēlei.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.