Ilmārs Randers Līvbērzē ar elektroauto “Renault Zoe”.
Ilmārs Randers Līvbērzē ar elektroauto “Renault Zoe”.
Foto no personiskā arhīva

Igaunijā un Lietuvā par e-auto piemaksā. Vai Latvijā ar e-auto braukā zaļi domājoši “muļķīši” vai “biezie”?” 17

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Atradusies pirms 13 gadiem pazudusi meitene, kura savulaik neatgriezās mājās no skolas 13
Lasīt citas ziņas

Vides draugi, zaļi domājošie “muļķīši” vai “biezie”, kuri var atļauties ar šīm pieaugušo spēļu mantiņām spēlēties, – apmēram tāds bija un ļoti daudziem joprojām ir viedoklis, uzlūkojot mašīnītes ar ziliem numuriem, kas arvien vairāk parādās arī mūsu ielās.

Kaimiņi piemaksā

Šā gada sākumā Igaunijā tieši elektroauto iegādei bijušas valsts subsīdijas 1,16 miljonu eiro apmērā, kas ar pircēju pieteikumiem “izsmeltas” četru stundu laikā no izsludināšanas brīža.

CITI ŠOBRĪD LASA

Maksimālā subsīdija vienam pircējam – līdz 5000 eiro, un ar šo piemaksu nopirkti 232 elektroauto.

Oktobrī mūsu ziemeļu kaimiņi sludinās otro subsīdiju kārtu 400 000 eiro apmērā, klimata neitrālo automašīnu parks papildināsies par 80 vienībām.

Lietuvā līdzīgi – iedzīvotājiem, kuri iegādājas jaunu vai līdz piecus gadus vecu elektrisko transportlīdzekli, no šā gada maija bija iespējas saņemt finansiālu atbalstu no valsts.

Lietuvas mediji ziņojuši, ka elektroauto pircējs var pretendēt uz vienreizēju līdzmaksājumu 2000 vai 4000 eiro apmērā. Papildu 1000 eiro varot iegūt, ja iepriekš īpašumā esošo piesārņojošo automašīnu iznīcina.

Lai Lietuvas iedzīvotājus mudinātu iegādāties elektriskās automašīnas, no ES Klimata pārmaiņu pro­grammas kopumā piešķirti pieci miljoni eiro.

Latvijā? Mūsu ministrijas pagaidām nespēj izdomāt – līdzfinansējums būs vai nebūs. VARAM saka, ka būs, Satiksmes ministrija, ka nebūs.

Pietiekot ar netiešajiem atbalstiem: valsts izveidoto uzlādes staciju tīklu un dotēto enerģiju tajā, reģistrācijas, ceļa un tehniskās apskates nodokļu atlaidēm, bezmaksas stāvvietām un iespēju izmantot sabiedriskā transporta joslas Rīgā u.c.

Saskaņā ar pieejamo statistiku līdz šā gada vidum Latvijā bija reģistrēti 854 elektromobiļi. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, pieaugums par 62%. Tendence laba, viss kārtībā?

Reklāma
Reklāma

Problēma tāda, ka, paliekot nogaidošā pozīcijā, valsts riskē ne tikai ar finansiāli saistošo ES regulu neizpildi, bet arī ar to, ka varam kļūt par iekšdedzes dzinēju pēdējo pieturvietu Eiropā.

Izmēģinājumā – simts e-auto

Vasarā transporta koplietošanas uzņēmums “Fiqsy” nāca klajā ar Latvijas mērogam sensacionālu paziņojumu: klientiem piedāvājam simts “Renault Zoe” elektriskās automašīnas.

Kopš tā brīža nenovēršamās nākotnes braucamā izmēģināšana tepat Latvijā ir kļuvusi pieejama kā nekad agrāk.

Līdz šim “Fiqsy” pakalpojumu esmu jau izmantojis četras reizes. Jau pēc paša pirmā bija skaidrs – tas nebūs pēdējais! “Renault Zoe”, ko šoferi iesauca par “zoju”, vienkārši apbur ar savu dinamiku, komfortu un, galvenais, vidēji 300 km nobraukumu ar vienu uzlādi.

Latvijas mērogā tā vairs nav tikai pilsētas mašīna.

Vairākas reizes biju Rēzeknē, Madonā, izbraucu Zemgali – nav tādas vietas Latvijā, kur ar elektroautomašīnu tagad nevarētu aizbraukt. Jā, brauciena paradumi un plānošana, kas saistīta ar bateriju uzpildi, jāmaina.

Andrim Filipenokam, uzņēmējam no Rēzeknes, nedaudz lika aizdomāties pieejamā uzlādes infrastruktūra: “Uzlādes automāts nevēlējās klausīt un darbu sāka tikai pēc tehniskā dienesta attālinātas iejaukšanās.

Par sākotnējo un beigu galapunktu navigācijā jāievada uzpildes automāts. Bet secinājums ir viens: gribam to vai negribam – tā ir nākotne. Un pat diezgan tuva.

Te jautājums vairāk, kā mēs tam esam sagatavoti. Vai tas nepaliks par valsts centra iedzīvotāju priekšrocību? Vai tiks domāts par ceļu infrastruktūru ar modernām uzlādes joslām?”

Madonā ar “zoju” apciemoju klasesbiedrus. Viens saimnieko gaterī un par vienīgo vērā ņemamo braucamo pēdējā laikā atzīst tikai BMW.

Gandrīz ar pierunāšanu neticīgi iekāpa salīdzinoši nelielajā “zojā”, un jau pēc pirmajiem līkumiem smaids bija sejā – nu, dinamika, noturība uz ceļa tāpat kā viņa džipam!

Būšot jāpadomā, kad mainīs otro mašīnu ģimenē. Otrs draugs nupat iegādājies jaunu “Nissan” markas “parasto” automobili. Madonā ir tāda stāva un vairāk nekā kilometru gara centrālā iela – jā, “nu cēliens uz augšu gluži kā manam pavisam jaunajam autiņam”.

Sadarbosies uzlādes tīkla izplešanā

Izskatās, tas brīdis, kad elektromašīnas ir racionāla pārvietošanās un biznesa izvēle, jau pienācis.

Tieši 1. oktobrī pirmo reizi Latvijā sadarbības memorandu par elektromobilitātes veicināšanu paraksta lielākie uzlādes pakalpojumu nodrošinātāji CSDD un AS “Latvenergo”, un transporta koplietošanas pakalpojumu sniedzēji “Fiqsy”, “Carguru” un “CityBee”.

Skaidrs, ka rīt visi uz elektroauto vēl nepārsēdīsimies. Taču – kas pirmie brauks, tie pirmie mals.

Respektīvi, vēl paspēs izmantot sabiedriskā transporta joslas, bezmaksas stāvvietas, nodokļu atlaides un citas veicinošās privilēģijas.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.