Foto: Dainis Bušmanis

Viens vedējs, lielāka cena. Maksa par atkritumu izvešanu var celties 1

Līdz šī gada 15. septembrim rīdziniekiem visiem bez izņēmuma jānoslēdz jauni līgumi par sadzīves atkritumu izvešanu no namu pagalmiem ar jaunizveidoto akciju sabiedrību “Tīrīga”.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Lasīt citas ziņas

Rīgā izveidojies jauns monopols, kurš jau pasteidzies paziņot, ka “no 15. septembra Rīgas administratīvajā teritorijā būs tikai viens atkritumu apsaimniekotājs AS “Tīrīga”, ar citiem apsaimniekotājiem līgumi vairs nebūs spēkā esoši”.

Modernizācijas zīmē pie mājām sola izveidot 2500 šķiroto atkritumu savākšanas vietas un novietot 120 pazemes konteinerus. Gādājot par tīrību un vides aizsardzību, uzņēmumam būšot jaunas Eiropas Savienības (ES) standartiem atbilstošas atkritumu savākšanas automašīnas un konteineri.

Viena cena, iespējas šķirot

CITI ŠOBRĪD LASA

Ģimeņu privātmāju iedzīvotājiem tas jādara pašiem, vēršoties uzņēmuma divos klientu apkalpošanas centros vai izmantojot mājas lapu, kā arī piesakoties pa tālruni 1848; e-pastā [email protected] vai ar “Latvijas Pasta” starpniecību.

Daudzdzīvokļu namu iedzīvotāju vārdā līgumi jānoslēdz namu apsaimniekotājiem. Uzņēmumiem līgumu pārslēgšanu nodrošina īpašuma apsaimniekotājs vai pats īpašnieks, ja tiek apsaimniekota privāta teritorija vai īpašums.

No 16. septembra agrāk noslēgtie līgumi vairs nebūs spēkā. Ja līdz 15. septembrim jauna līguma nebūs, tad vainīgo varēs sodīt ar naudas sodu. Privātpersonām tas paredzēts no 70 līdz 700 eiro, bet uzņēmumiem – no 430 līdz 1400 eiro.

Jautāts, kāpēc jāpārslēdz līgumi un kāds no tā labums iedzīvotājiem, AS “Tīrīga” valdes priekšsēdētājs Guntars Levics atbild, ka jāpārslēdz tāpēc, ka turpmāk Rīgā būs viens sadzīves atkritumu izvedējs, kurš piedāvās visiem klientiem vienādus noteikumus un vienādas cenas. Pašlaik cenas atšķiras, tāpēc ka ar atkritumu izvešanu nodarbojas vairāki uzņēmumi.

No 15. septembra, maksa par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu visiem Rīgas iedzīvotājiem būs vienāda – 17,38 eiro par kubikmetru, nepieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN). Summu par atkritumu izvešanu aprēķinās pēc izvestā atkritumu konteinera tilpuma. Piemēram, ja mājsaimniecībai ir noslēgts līgums par atkritumu izvešanu konteineram ar tilpumu 0,24 m³, tad par vienu reizi būs jāmaksā 5,05 eiro, ieskaitot PVN.

Ieguvums būšot arī iespēja sašķirot atkritumus, ko gada laikā plānots padarīt iedzīvotājiem pieejamāku un modernāku.

Reklāma
Reklāma

Atkritumus izvedīs biežāk

Uzņēmuma piedāvātajā līgumā redzams, ka no ģimeņu privātmāju pagalmiem sadzīves atkritumu izvešana paredzēta katru nedēļu vai katru otro nedēļu.

Jautāts, kāpēc ģimenes privātmājas īpašniekam, piemēram, 0,24 m³ konteinera iztukšošana jaunajā līgumā paredzēta divas reizes mēnesī, ja pašlaik to iztukšo vienu reizi mēnesī un ja vairāk sadzīves atkritumu viņš “nesaražo”, Guntars Levics atbild, ka tā rakstīts Rīgas pašvaldības saistošajos noteikumos. Ģimeņu privātmājām sadzīves atkritumu izvešana jānodrošina vismaz divas reizes mēnesī.

Pašlaik gan pašvaldībā gatavojot saistošo noteikumu grozījumus, paredzot iespēju tām mājsaimniecībām, kurās šķiro atkritumus, izvest tos retāk nekā divas reizes mēnesī. Tāpat paredzēta iespēja mājsaimniecībām izvēlēties mazāka tilpuma konteinerus, ja mājsaimniecībā tiek īstenota dalīta atkritumu šķirošana.

“Ja klients tomēr gribēs kaut ko mainīt atkritumu izvešanas grafikā, aicinu viņu laikus sazināties ar “Tīrīga”, paziņojot par vēlamajām izmaiņām. Iespēju robežās piedāvāsim citus risinājumus atbilstoši maršrutu grafikam un iespējām,” piebilst viņš.

Jaunizveidotā uzņēmuma valdes priekšsēdētāja zināšanai gan piebildīšu, ka pašlaik šie maršruti iedzīvotājiem mēdz būt nesaprotami. Piemēram, Bukultos, ģimeņu privātmāju rajonā SIA “Clean R” no dažām vienas un tās pašas ielas mājām sadzīves atkritumus izved vienā dienā, bet no citām tajā pašā ielā nākamajā dienā. Ja visām šīs ielas mājām konteinerus iztukšotu vienā dienā, autotransporta izdevumi būtu mazāki, arī iedzīvotājiem būtu jāmaksā mazāk.

Foto: Valdis Semjonovs

Cenas var celties

Faktiski monopolorganizācijā apvienojoties abiem lielākajiem atkritumu apsaimniekotājiem un iesaistoties pašvaldības uzņēmumam “Getliņi EKO”, atkritumu apsaimniekošanas bizness paver pašvaldībai iespējas noteikt augstākus tarifus. Rīdziniekus, protams, visvairāk uztrauc, vai ar šīm pārmaiņām nesadārdzināsies sadzīves atkritumu izvešana, kā tas aizvadītajos divos gados jau noticis divreiz.

Pirmoreiz 2017. gada 1. janvārī, kad pēc Saeimā pieņemtajiem grozījumiem Dabas resursu nodokļa likumā vairāk nekā divas reizes palielināja dabas resursu nodokļa likmi par nesašķirotu sadzīves atkritumu uzglabāšanu poligonos – agrāko 12 eiro vietā 25 eiro par tonnu.

Otrreiz 2018. gada oktobrī, kad par to rīdziniekiem paziņoja pašvaldības uzņēmums “Rīgas namu pārvaldnieks” – viens no lielākajiem namu apsaimniekotājiem galvaspilsētā. Toreiz šo sadārdzinājumu izskaidroja ar to, ka “Rīgas namu pārvaldnieka” izsludinātajā iepirkuma konkursā uzvarējusi pilnsabiedrība “CREB”.

Pēc “Firmas.lv” datiem, pagājušā gada 10. augustā reģistrētās pilnsabiedrības “CREB Rīga” dalībnieki ir līdzšinējie divi sadzīves atkritumu vedēji – SIA “Clean R” un SIA “Eco Baltia Vide”, kuri turpināja strādāt tāpat kā agrāk, tikai ar citu nosaukumu un par citu cenu. Tagad tie paši uzņēmumi darīs to pašu, tikai zem AS “Tīrīga” izkārtnes.

Uz jautājumu, vai ar šīm pārmaiņām sagaidāms kārtējais sadārdzinājums, AS “Tīrīga” valdes priekšsēdētājs atbild izvairīgi. Vien skaidro, ka cenas varot celties, mainoties nodokļu likmēm, ceļoties atkritumu glabāšanas tarifam poligonos vai degvielas cenām, kā arī inflācijas ietekmē.

Bet iedzīvotāji varēšot pat samazināt izdevumus, jo par šķiroto sadzīves atkritumu savākšanu viņiem nebūšot jāpiemaksā. Nododot sašķirotus atkritumus, varēšot pat uz pusi samazināt nešķiroto sadzīves atkritumu apjomu.

Visticamāk, sadārdzinājums sagaidāms arī šoreiz tiem iedzīvotājiem, kuriem līdz šim sadzīves atkritumus izveda vienu reizi mēnesī. Atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem un līgumam, kurš jāpārslēdz līdz 15. septembrim, izvešanu paredz vismaz divas reizes mēnesī.

Sadārdzinājumu izraisīs arī dabas resursu nodokļa likmju kāpums. Šogad par nesašķirotu sadzīves atkritumu uzglabāšanu poligonos tā ir 43 eiro par tonnu, toties nākamgad – 50 eiro par tonnu.