Veikala “Black Star Wear” sortiments paplašinātajā tirdzniecības centrā “Alfa”
Veikala “Black Star Wear” sortiments paplašinātajā tirdzniecības centrā “Alfa”
Foto: Juris Lorencs

“Zaļie cilvēciņi” iepirksies “Alfā” 3

Juris Lorencs, Māris Antonevičs, Ieva Ēvalde

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem
Kokteilis
Numeroloģijas tests: aprēķini savu laimīgo skaitli un uzzini, ko tas par tevi atklāj
Krievija identificē divas “smirdīgas” valstis, kas būtu tās nākamais mērķis 228
Lasīt citas ziņas

Par slavenu un bieži citētu kļuvusi 2014. gada Krievijas prezidenta Vladimira Putina atbilde žurnālistiem, kuri interesējās, kas ir bruņotie cilvēki Ukrainā (t. s. “zaļie cilvēciņi”), kuru apģērbs vizuāli atgādina Krievijas armijas uniformas. “Tie ir vietējie pašaizsardzības spēki. Šādas formas var nopirkt jebkurā militāro preču veikalā (vojentorge),” atteica Putins.

Kā vērtēt to, ka Rīgā lielveikalā brīvi nopērkami ne vien krekliņi ar Krievijas propagandas saukļiem, bet arī apģērbi, kas vizuāli liek domāt par to saistību ar Krievijas bruņotajiem spēkiem?
CITI ŠOBRĪD LASA

“Alfas” piedāvājums “latviešu tautības auditorijai”

Pagājšnedēļ Rīgā atklāja tirdzniecības parka “Alfa” jaunbūvi, kurā tika atvērti 40 jauni veikali, bet to vidū bija arī tāds, kura piedāvātie apģērbi daudziem cilvēkiem lika izbrīnā un pat sašutumā ieplest acis. “Lieliska ziņa, paplašinātajā “Alfā” atvēries arī Kremļa propagandas veikals!” ironiski tviterī rakstīja Aigars Prūsis. “Putins un Krievijas armija ienāk lielveikalos!” secināja Dzintars Rudzītis.

Arī portāls “la.lv” sestdien vēstīja – jau pie pašas ieejas pircējus veikalā sagaidīja krekliņš ar Krievijas prezidenta Putina attēlu. Turpat blakus – apģērbi ar Krievijas armijas simboliku. Džemperis, kas atgādina stilizētu bruņuvesti ar uzrakstu krievu valodā “Krievijas Armija”. Veikalā bija arī krekls ar Putina portretu un tekstu krievu valodā: “Rešu odņim Migom” jeb “Atrisināšu vienā mirklī”. Tā ir smalka vārdu spēle, jo “mig” krieviski ir gan “mirklis”, gan reaktīvā iznīcinātāja nosaukums. Tātad Putins saka: “Pietiks ar vienu iznīcinātāju.” Sociālo tīklu lietotāji dalījās sašutumā visu sestdienu un svētdienu.

Taču tikai pirmdien pēcpusdienā, kad interesi sāka izrādīt arī citi mediji un Valsts drošības dienests, “Alfas” pārstāvji izlēma reaģēt.

Proti, tirdzniecības tīkla “Alfa” īpašnieks “Linstow Center Management” paziņoja, ka lūdzis SIA “Black Star Wear” izņemt no sortimenta kolekciju, kas izraisījusi sašutumu sociālajos tīklos. Vai “Alfas” pārstāvji nezināja, kādus tirgotājus aicina savās telpās?

Pirms mēneša “Black Star Wear” franšīzes vadītāja Baltijas valstīs Jūlija Poleņņikova preses relīzē paziņoja: “Populārā Krievijas repera Timati zīmola veikals beidzot būs pieejams arī Rīgā.” Bet nākamajā dienā Kremļa propagandas rupors “Sputniknews” virsrakstā lika: “”Armija Rossiji” līdz Latvijai: Rīgā tiks atvērts pirmais “Black Star Wear” veikals”. Un atgādināja, ka veikals šopavasar kopā ar veikalu tīklu “Armija Rossiji” (“Krievijas Armija”) izveidojis jaunu kolekciju “Melnā zvaigzne”.

Krievijas Aizsardzības ministrijas akciju sabiedrība “Vojentorg” esot norādījusi, ka “Black Star Wear” un veikalu tīkls “Armija Rossiji” apvieno kopīgas vērtības: “Pārliecinātu līderību, patriotismu, uzmanību detaļās un pilnu pārliecību katrā sekojošā solī.” Kā vēsta “tvzvezda.ru”, militārā apģērba līnijas skate šā gada maijā norisinājās vienā no slepenākajiem armijas objektiem – Nacionālajā aizsardzības vadības centrā.

“Krekli ar šaujammērķa attēlu uz krūtīm un uzrakstu “Sīrija” uz muguras,” vienu no demonstrētajiem tērpiem apraksta žurnālists, turpinot: “Viss armijas formastērpu krāsās. Ir kara aprīkojuma elementi.”

“Ja tu esi valsts patriots, ja atbalsti Krievijas armiju, ja tu esi brutāls vīrietis, kas pārstāv valsts intereses, tad šis apģērbs ir tev. Uzvelkot šo bruņojumu, tu gan pārstāvi valsti, gan dalies ar “Black Star” ideoloģiju – veselīgu dzīvesveidu, kā arī atbalsti Krievijas armiju,” tā reperis Timati skaidrojis izdevuma “Zvezda” korespondentam un uzdāvinājis jaku no jaunās kolekcijas aizsardzības ministram Sergejam Šoigu.

Reklāma
Reklāma

Tikmēr Latvijas galvaspilsētas Rīgas lielveikala “Alfa” vadītāja Liene Apine pēc pāris mēnešiem priecājās, ka šo Krievijas armiju atbalstošo apģērbu varēs piedāvāt Latvijas iedzīvotājiem: “Mēs esam ļoti priecīgi, ka veikals “Black Star Wear” Latvijā izvēlējies tieši mūsu tirdzniecības centru. Esam pārliecināti, ka zīmols mūsu paplašinātajam un atjaunotajam tirdzniecības centram “Alfa” piesaistīs papildu interesi ne tikai no krievu tautības klientu puses, bet būs interesants un saistošs arī latviešu tautības auditorijai,” tā L. Apine bija citēta “Black Star Wear” franšīzes vadītājas parakstītajā relīzē 8. augustā.

“Linstow Center Management” (“LCM”) pirmdien vaicājām, vai izīrētāja rīcībā jau iepriekš ir bijusi informācija par nomnieka “Black Star Wear” ideoloģisko ievirzi. “LCM” pārstāve Ilze Žūka to nekomentēja, bet norādīja: “Uz visiem mūsu nomniekiem attiecas vienādi noteikumi, proti, ir jāievēro valsts likumdošana un normatīvo aktu prasības.

Taču šis regulējums mums neparedz pieprasīt iesniegt katra nomnieka tirdzniecībai paredzētā sortimenta katras preces detalizētu aprakstu un bildes.

Papildus vēlamies paskaidrot, ka mūsu valsts atbildīgās institūcijas ir atļāvušas konkrētā uzņēmuma komercdarbību Latvijā, reģistrējot šeit šī zīmola franšīzes operatoru.”

Krievijas “maigās varas” piemērs

Šis gadījums pirmdien tomēr nonācis Valsts drošības dienesta (VDD) redzeslokā. Atbildē “LA” VDD norāda: “Dienests veic tā izvērtēšanu atbilstoši savai kompetencei.” VDD skatījumā tirdzniecības centra “Alfa” vadībai vajadzētu rūpīgāk izvērtēt, ar kādiem tirgotājiem sadarboties, jo minētā veikala piedāvātā produkcija neveicina Latvijas sabiedrības starpetnisko saliedētību.

“VDD ieskatā prokremliski orientētā repera apģērbu veikala atvēršana vienā no lielākajiem tirdzniecības centriem Latvijā saskan ar Krievijas centieniem propagandēt tās ģeopolitisko kursu un palielināt savu ietekmi citās valstīs. Tāpat VDD vērš uzmanību, ka veikala sortimentā esošie apģērbi, kas rada iespaidu par to valkātāja piederību Krievijas bruņotajiem spēkiem, ņemot vērā Krievijas īstenoto agresīvo ārpolitiku, var radīt dažādus pārpratumus,” norāda VDD.

Par nepieņemamu šādu apģērbu tirgošanu sauc aizsardzības ministrs Artis Pabriks: “Pirmkārt, tādu apģērbu tirgošana, kuri līdzinās Krievijas Federācijas bruņoto spēku formas tērpiem vai to elementiem, nav morāli pieņemama.

Otrkārt, šādu apģērbu valkāšana var radīt arī pārpratumus no drošības aspekta, ņemot vērā piemērus no Ukrainas un t. s. “zaļos cilvēciņus”.

Lai arī tērpi, iespējams, ir stilizēti, tomēr to valkātājs var radīt iespaidu, ka ir Krievijas bruņoto spēku militārpersona. Visbeidzot, šis būtu uzskatāms kā izteikts Krievijas “maigās varas” piemērs, kad aiz šķietami nevainīgas komercdarbības idejas tiek realizēta kaimiņvalsts propaganda.”

Sabiedrībai jāskaidro vērtības

Austrumeiropas politikas pētījumu centra (APCC) pārstāve Ieva Dzelme-Romanovska vērtē, ka šis gadījums atklājot Krievijas mērķi – panākt dažādu sabiedrības grupu radikalizāciju, taču pilnībā novērst šādu komercpraksi neesot iespējams, jo likums to atļauj.

I. Dzelme-Romanovska: “Šis gadījums nav ne pirmais un, iespējams, arī ne pēdējais.

Krekliņi ar Krievijas prezidenta ģīmetni un dažādiem citiem politiska rakstura attēliem ir nopērkami, piemēram, Rīgas Centrāltirgū.

Rīgā ir arī tādi literatūras veikali, kuru produkcijas saturs, iespējams, neatbilst valstiskajai nostājai. Un tagad arī šis veikals.

Šajā sakarā jāatceras, ka viens no Krievijas politikas mērķiem ir savam atbalstam piesaistīt savus tā saucamos tautiešus, un tas tiek darīts uz noteiktu vērtību pamata. Tas diendienā notiek ar dažādu informācijas ietekmes instrumentu palīdzību. Tostarp – spēcīgo un labi organizēto Krievijas mediju ietekmi. Bet ir arī daudz citu veidu. Par tiem mēs regulāri esam veikuši un publiskojuši savus pētījumus.

Latvijas sabiedrībā šīs Krievijas popularizētās vērtības ir pretrunā ar citas sabiedrības daļas vērtībām. Tāpēc arī šī veikala gadījumā ir vērojama asa reakcija. Krievijas mērķis tieši ir uzturēt sabiedrības grupu radikalizāciju un norobežošanos.

Šāds gadījums to veicina. Tas ir būtiski, jo radikalizētas grupas iespējams mobilizēt noteiktu jau politisku vērtību atbalstam.

Risinājums ir sabiedrībai skaidrot noteikto vērtību kontekstu, lai mazinātu simpātijas un atbalstu šādai produkcijai. Tas ir grūts un garš ceļš, bet cita nav. Putins šajā gadījumā ir kā simbols, kurš personificē mūsdienu Krievijas autoritāro režīmu un agresīvo Krievijas ārpolitiku, kuras pēdējais spilgtais piemērs ir Krimas aneksija un karš Donbasā.

Pilnībā šādu komercpraksi novērst nevarēs, ja likums to atļauj. Visu aizliegt nav iespējams. Var aizliegt kara glorifikāciju, bet ne Putina bildi.”

Kas ir “Black Star Waer”

Krievijā bāzētais “Black Star Waer” apģērbu zīmols plaši piedāvā iegādāties franšīzi un attiecīgi – organizēt biznesu atbilstoši tās nosacījumiem. Latvijā vienīgais “Black Star Wear” veikals tirdzniecības centrā “Alfa” pieder 2019. gada 15. janvārī Latvijā reģistrētam uzņēmumam SIA “Black Star Wear”. Tā apmaksātais pamatkapitāls ir 100 eiro un vienīgā amatpersona un īpašniece – 1983. gadā dzimusī Igaunijā dzīvojošā Latvijas valstspiederīgā Jūlija Poleņņikova.

Šā gada augusta sākumā “Black Star Wear” izplatītajā prese relīzē viņa minēta kā “Black Star Wear” franšīzes vadītāja Baltijas valstīs. Jūlija Poleņņikova informācijā presei lepojas ar veiksmīgo startu, ko piedzīvojis pirmais “Black Star Wear” veikals Baltijas valstīs, kas 2018. gada nogalē vēris durvis jaunajā tirdzniecības centrā “T1” Tallinā. Ienākot Latvijas tirgū, “Black Star Wear” solījis regulāri piedāvāt sadarbībā ar dažādiem māksliniekiem tapušas kolekcijas, piemēram, “Timati”, “Mot”, “Skudži”, “Doni”, “Nazima” u. c.

“Black Star” ir radīts 2006. gadā Krievijā kā mūzikas zīmols. Tā dibinātājs un īpašnieks ir hiphopa žanra pārstāvis un producents Timati. Šobrīd “Black Star” vārdu nes uzņēmumu grupa, kas darbojas ne tikai mūzikas un modes, bet arī sabiedriskās ēdināšanās, skaistumkopšanas, spēļu biznesa un citās sfērās.

Spriežot pēc uzņēmuma mājas lapā atrodamās informācijas, “Black Star” modes atzars – “Black Star Wear” – ar vairāk nekā 40 veikaliem šobrīd ir pārstāvēts deviņās valstīs. Visplašākais “Black Star” veikalu pārklājums ir Krievijā – tur darbojas 41 šī zīmola apģērbu veikals. Ideoloģija tiek sēta no Maskavas līdz pat Vladivostokai, bez tam uzņēmumam ir trīs veikali Kazahstānā un pa vienam Baltkrievijā, Kirgizstānā, Moldovā, Turkmenistānā, Uzbekistānā, Igaunijā un, kā jau minēts, tagad arī Latvijā.

Kas ir Timati

Timati, īstajā vārdā Timurs Junusovs, ir 1983. gadā dzimis tatāru izcelsmes dziedātājs, aktieris un uzņēmējs, kuram nav sveša arī politika. Piecus gadus dzīvojis Losandželosā (ASV). 2008. gadā uzstājies arī “Arēnā Rīga”.

2012. gada prezidenta vēlēšanu kampaņas laikā Timati aģitēja par Vladimiru Putinu, bet 2018. gadā jau bija viņa uzticības persona.

Pirms Krievijas prezidenta vēlēšanām Timati kopā ar Dimu Bilanu, Grigoriju Ļepsu laida klajā dziesmu “Путеводная звезда”, kuras nosaukumu varētu interpretēt kā “Ceļa zvaigzne” vai “Polārzvaigzne”, un aicināja balsot par Putinu. Savukārt uz inaugurācijas ceremoniju Kremlī reperis ieradās kopā ar motociklistu kluba “Nakts vilki” līderi, par labu Putina draugu dēvēto Aleksandru Zaldostanovu jeb Ķirurgu.

2016. gadā Viļņas koncertzāle “Compensa” atteicās rīkot Timati koncertu. Pēc zāles vadības domām, viņa dziesmu tekstos skanot “propagandas izteikumi”.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.